Milzīgs, vieglāks par gaisu un grezns – tie ir vārdi, kas raksturo bēdīgi slaveno dirižabli jeb cepelīnu “Hindenburgs”. Gaisa kuģis savā pēdējā lidojumā uzsprāga, paņemot 36 cilvēku dzīvības. Mūsdienās zinātnieki vēl joprojām strīdas par īsto dirižabļa bojāejas iemeslu.
Sākotnēji cepelīnus uzskatīja par nākotnes lidaparātiem, kas daudz ātrāk un drošāk spēs pārvadāt cilvēkus. To būvniecībā aktīvi iesaistījās Vācija, savukārt Latvijas teritorijā atradās vairāki cepelīnu angāri. Lielākais lidaparāts, dirižablis “Hindenburgs”, veica ceļojumus pa pasauli, neskatoties uz bīstamo ūdeņraža gāzi, ar ko tas bija pildīts.
Otrdien, 29. jūnijā, plkst. 22.00 kanālā "National Geographic" īpašā raidījumā - "Hindenburgs: jaunie pierādījumi", pastāstīs par vēl nedzirdētiem atklājumiem dirižabļa katastrofas izmeklēšanā.
Gaidot raidījumu, aicinām ielūkoties milzu lidaparātu vēsturē un cepelīna "Hindenburgs” nelaimē, kas iezīmēja dirižabļu ēras norietu.
Latvijas artava dirižabļu attīstībā
Milzu gaisa kuģu pionieris grāfs Ferdinands Ādolfs Heinrihs Augusts fon Cepelīns ir cieši saistīts ar Latviju. Pēc militāro gaitu beigšanas, viņš devās uz Jaunlaiceni, kur iepazinās, vēlāk arī aprecējās, ar baronesi Izabellu fon Vulfu.
Viņa sievai piederēja vairāki īpašumi Livonijā, tostarp Vecgulbenes muiža. Pāris šo ēku ieķīlāja, lai uzsāktu cepelīnu būvniecību. Pēc grāfa nāves, 1928. gadā, tika uzbūvēts tajā laikā lielākais un modernākais šāda veida lidaparāts, ko nosauca par “Grāfu Cepelīnu”.