Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Pandēmija beigsies, iepirkšanās internetā paliks (3)

Raksta foto
Foto: Pexels

Koronavīrusa pandēmija ir mainījusi biznesa pasauli teju visās nozarēs. Viena no redzamākajām nozarēm ir pārtikas tirdzniecība un mazumtirdzniecība kopumā, kas nu arvien lielāku pienesumu gūst no e-komercijas. Paredzams, ka, beidzoties pandēmijai, e-komercija nekur nepazudīs – tieši otrādi – tā turpinās ieņemt arvien svarīgāku lomu tirdzniecībā.

Biznesa medijs “SmartBrief” skaidro, ka visā pasaulē Covid-19 pandēmijas dēļ mainījās noteikumi tirdzniecības nozarē – uzņēmumiem bija jādomā par to, kā nodrošināt drošību gan strādājošajiem, gan arī klientiem. Faktiski acumirklī e-komercija kļuva no “inovatīva un ekskluzīva” rīka par pirmo nepieciešamību.

Salīdzinot ar 2020. gada sākumu, pandēmijas pirmā gada beigās pārtikas tirdzniecības apjomi internetā pieauga par 300%, un tirgū sāka ienākt arvien jauni spēlētāji, kas piedāvā savus pārtikas produktus internetā.

Ir skaidrs, ka e-komercija un iepirkšanās dažādos formātos – gan klātienē, gan attālināti, ir uz palikšanu, un tam pielāgojas arī tirgotāji, arvien aktīvāk attīstot iepirkšanās pieredzi internetā.

Pārtikas tirgotāji joprojām ir “digitālās revolūcijas sākumā”, un katram šī biznesa pārstāvim vēl ir daudz, ko mācīties. Gan jaunu tirdzniecības uzņēmumu, gan pieredzējušu veikalu ķēžu uzdevums nu ir kļūt kreatīvākiem, kā sasniegt savus un jaunus klientus tīmekļa vidē.

To, ka interneta veikali ir kļuvuši daudz vairāk un pieejamāki arī Latvijā, domājams, nav pamanījis tikai retais. Pērn ierobežojumu laikā strauji pieauga pieprasījums pēc attālinātas iepirkšanās, un tas bija īstais brīdis, kad attīstīt savu e-komercijas kanālu.

“Sekojot pieprasījumam un vēlmei iegādāties pārtikas produktus attālināti, 2020. gadā attīstījām mūsu produktu iegādes iespējas e-komercijas platformā “oveikals.lv”. Jau teju gadu esam pieejami gan klātienē tirdzniecības vietās, gan interneta veikalā visā Latvijā. Sākoties pandēmijai, patērētāju paradumi strauji mainījās, veikalus cilvēki klātienē apmeklē retāk, kā arī ir liela pircēju grupa, kas iepērkas tikai interneta vidē,” skaidro “Orkla Latvija” valdes priekšsēdētājs Toms Didrihsons.

Viņš bilst, ka uzņēmums ir elastīgs savā pieejā un plānos, pielāgojas pircējiem un ārējiem apstākļiem. Šī ir dabiska biznesa attīstība ar mērķi nodrošināt patērētājiem kvalitatīvu iepirkšanās pieredzi caur labi attīstītu preču iegādes, piegādes un no-rēķinu platformu tieši no ražotāja.

Mainījušies cilvēku paradumi, kas ietekmē pārtikas un tirgotājus

Biežāk iepērkas internetā

Līdz ar pandēmiju patērētāju paradumi ir krasi mainījušies, redzam, ka klātienes veikali tiek apmeklēti retāk, ir pircēju grupa, kas iepērkas tikai interneta vidē.

“Arī mūsu mērķis bija iet līdzi laikam un piedāvāt ērtus risinājumus mūsu pircējiem. Tajā skaitā arī mums pašiem strauji bija jāmaina domāšana un pieeja, piemēram, tā kā pandēmijas laikā degustācijas veikalos neorganizējam, meklējām veidu, kā iepazīstināt mūsu produktu patērētājus ar jaunajiem produktiem, tādēļ pie pasūtījuma sūtījām dāvanā kādu no jaunākajiem “Orkla Latvija” produktiem,” norāda Didrihsons.

Iepērkas internetā, lai nosūtītu dāvanu un sveicienus sev mīļajiem

Pandēmijas ietekmē cilvēki vēlas iepriecināt un nosūtīt dāvanu draugiem, kolēģiem un radiem, jo tikšanās bija retas vai nebija nemaz. Izmantojot “oveikals.lv” starpniecību, ļoti daudz patērētāju pirkumus veic kādam citam, proti, iegādājas produktu grozu vai dāvanu komplektus vecākiem, kurus sanāk retāk apciemot, kādam tuvam cilvēkam, izsakot komplimentu ar saldu konfekšu kārbu, vai nosūta dāvanu draugiem vai kolēģiem, klāt pievienojot izvēlētu bezmaksas kartīti.

Lielāku vērību pievērš zīmola vērtībām

Pandēmijas laikā patērētāji arvien lielāku vērību pievērš zīmolam un zīmola vērtībām, kā arī Latvijas uzņēmumu precēm.

“Mēs lepojamies pārstāvēt labi zināmus un paaudzēs mīlētus zīmolus vienuviet - “Laima”, “Selga”, “Staburadze”, “Ādažu Čipsi”, “Spilva”, “Gutta”, “Everest”, “Latplanta”, “Pedro” un citus. Tas ir atbalsts vietējo ražotāju produkcijai, ko patērētāji pandēmijas ietekmē sākuši novērtēt vēl vairāk,” bilst Didrihsons.

Meklē pievienoto vērtību

“Orkla Latvija” interneta veikalā pircējiem vienmēr ir pirmajiem iespēja iegādāties produktu jaunumus, jo, tiklīdz tiek radīts jauns produkts, e-veikals ir pirmā vieta, kur šis produkts ir pieejams. Ņemot vērā, ka gada laikā tiek laisti klajā vairāk nekā 100 produktu jaunumi, tad katru nedēļu var piedāvāt kādu inovāciju, ko e-veikalā var atrast īpaši izveidotā sadaļā “Jaunumi”.

Priekšnoteikumi, lai mazumtirdzniecība turpinātu būt veiksmīgs bizness apstākļos, kad ikviens jebko var pasūtīt internetā

Ar e-veikala palīdzību uzņēmumam ir izdevies kļūt ne tikai vēl pieejamākiem, bet arī ir izdevies stiprināt kontaktu ar produkcijas cienītājiem.

“Tas sniedz mums iespēju labāk izprast patērētāju vēlmes, kā arī uzturēt ātrāku un efektīvāku dialogu. Tie ir ieguvumi gan mums, bet vēl svarīgāk, ka to novērtē patērētāji,” saka Didrihsons.

Ne mazāk svarīgs priekšnoteikums – būt sasniedzamiem. Lai arī puse no “oveikals.lv” klientiem ir Rīgas un Rīgas reģiona iedzīvotāji, otra puse pirkumu piegāžu tiek veiktas uz dažādām Latvijas vietām, pat ļoti tāliem reģioniem, piemēram, Roju, Aglonu, Priekuļiem, Lubānu, Jūrkalni. Ar e-veikala izveidi var nodrošināt, ka produkti tiek nogādāti uz tādām Latvijas vietām, kur vietējā veikaliņā nav pieejams viss plašais “Orkla Latvija” produktu sortiments. Tādējādi uzņēmums var būt sasniedzams ikvienam Latvijas iedzīvotājam.

Tāpat uzņēmums ar e-komercijas kanālu palīdzību var lutināt pastāvīgos klientus.

“Redzam, ka ir jau pietiekami daudz klientu, kas pasūtījumus veic vairākas reizes, tādēļ viens no aspektiem, par ko nedrīkst aizmirst, ir lutināt regulāros klientus, un to mēs darām ar dažādām dāvanām – gan jauniem produktiem, gan zīmolu sagatavotām dāvanām, piemēram, traukiem vai šobrīd vasarā ar grila piederumiem citām saimniecībā noderīgām lietām,” saka Didrihsons.

Kā biznesu varētu ietekmēt jaunās muitas nodevas privātpersonām?

Šobrīd “oveikals.lv” piegādes notiek visā Latvijas teritorijā, taču tuvākajā laikā “Orkla” produkciju būs iespējams pasūtīt arī uz Eiropas valstīm, tad arī būs iespējams spriest par muitas nodevu ietekmi.

“Domājot par nākotni, e-komercijas attīstības temps nebūs tik straujš kā līdz šim, bet turpināsies attīstība, un viennozīmīgi tas nav uz pazušanu,” pārliecināts ir Didrihsons.

Pārtikas nākotne e-komercijā. “Wolt” un “Bolt” loma

“Wolt” un “Bolt” servisu galvenokārt izmanto gatavo maltīšu un ēdienu piegādei, tomēr sava vieta ir arī tradicionālajiem veikaliem, izmantojot šīs platformas.

“Pircēji izmanto iespēju ērti un ātri pasūtīt iemīļotus gardumus. Pirktākie produkti šajās platformās ir “Everest” ūdens sešpaka, torte “Cielaviņa” un pēdējā mēneša laikā arī “Naturli” augu valsts ēdieni, īpaši vegānās picas,” saka Didrihsons.

““Wolt”/”Bolt” un līdzīgi pakalpojumi noteikti pastāvēs arī nākotnē. Nedomāju, ka tas būs nozīmīgs veids, kā iepirkties pārtikas veikalā, bet ēdienu pasūtīšanas un piegādes pakalpojumu cilvēki turpinās izmantot,” norāda Didrihsons.

Raksts tapis sadarbībā ar ERST Finance

Svarīgākais
Uz augšu