Visilgākā restaurācija Rīgas Motormuzejā noslēgta - GAZ 11-73 ieguvis sākotnējo izskatu (5)

Raksta foto
Foto: Rīgas Motormuzejs. TVNET kolāža

Rīgas Motormuzeja speciālisti nupat noslēguši ilgāko vienas automašīnas restaurācijas procesu. Tas ir reti sastopamais GAZ 11-73, kura specifikas un noslēpumainības dēļ lūžņa pārvēršana zaigojošā muzeja eksponātā ilga 30 gadus. 

Rīgas Motormuzeja apmeklētāju uzmanībai jau no 18.jūnija ir pieejams restaurētais Kremļa kolekcijas spēkrats GAZ 11-73. Šogad pabeigtais restaurācijas projekts ir ilgākais Motormuzeja pastāvēšanas vēsturē, un tā realizācijā bija iesaistīti 15 restaurācijas profesionāļi.

GAZ 11-73 no 1940.– 1947. gadam ražoja Padomju Savienībā. Spēkrats ir GAZ-M1 modernizēta versija ar sešcilindru motoru. 1985. gadā daļēji izjauktā stāvoklī automobilis uz Motormuzeju atvests no toreizējās Ļeņingradas. Šobrīd tas ir Latvijā vienīgais restaurētais GAZ 11-73. Spēkrata sēdekļu apdarē izmantots pēc speciāla pasūtījuma austs audums, kas precīzi atbilst oriģinālajai komplektācijai.

GAZ 11-73
GAZ 11-73 Foto: Rīgas Motormuzejs

"Spēkrats izgatavots nelielā skaitā – tikai 1200 eksemplāros, tādēļ ļoti grūti bija iegūt trūkstošās detaļas. Automobiļa komplektācija un tehniskais stāvoklis bija ļoti slikts. Tehniskā informācija - skopa, nedaudz lietojamu ieguvām tikai pašā procesa noslēgumā. Darbus daudzkārt pārtraucām finansiālo apstākļu un amatnieku trūkuma dēļ. Palīdzēja citu analogu auto īpašnieku atsaucība Lietuvā, Igaunijā, Ukrainā un Krievijā, un arī vietējo entuziastu atbalsts. Prieks, ka auto oriģinālais krāsojums - eleganti zaļš - ir saglabāts. Izdevās atjaunot atbilstošu salona apdari un jumta mīkstās daļas iesegumu," par darbietilpīgo restaurācijas procesu vēsta galvenais Rīgas motormuzeja restaurators Gunārs Dortāns.

Jaunais eksponāts tiks iekļauts Rīgas Motormuzeja pastāvīgās ekspozīcijas Padomju auto kolekcijā.

GAZ 11-73
GAZ 11-73 Foto: Rīgas Motormuzejs

Rīgas Motormuzejs ir lielākais un modernākais seno spēkratu muzejs ne tikai Latvijā, bet arī Baltijas valstīs, un ar savu ekspozīciju apmeklētājus priecē kopš 1989. gada. Gan toreiz, gan tagad tas ir vienīgais šāda profila muzejs Latvijā un lielākais Baltijā. Pirms pieciem gadiem muzejs atklāts pēc vērienīgas rekonstrukcijas. Izmantojot modernas un interaktīvas tehnoloģijas, apmeklētāji tiek aicināti doties virtuāli patiesā ceļojumā auto būves vēsturē, kas aizsākas nu jau pirms 133 gadiem, kad patentēja pirmo auto. Muzeja ekspozīcijas zāles ir aptumšotas, bet paši spēkrati spilgti izgaismoti. Tas ļauj koncentrēt uzmanību uz būtiskāko – muzeja eksponātiem un to stāstiem, kas apmeklētājam pašam jāatklāj ar modernu multimediju palīdzību.

Līdzās pastāvīgai ekspozīcijai, kas izvietota 3 stāvos 4000 kvadrātmetru platībā, notiek tematiskas izstādes, spēkratu prezentācijas, autobūves vēstures izpētes darbs un muzeja darbnīcās tiek restaurēti spēkrati. Muzeja durvis ir atkal atvērtas individuālajiem apmeklētājiem kopš šā gada 8.jūnija pēc sešu mēnešu pauzes sakarā ar valstī noteiktajiem ierobežojumiem.

Uz augšu