Zāļu firmas atbalsta ne tikai mediķu organizācijas, bet arī individuālus ārstus, maksājot kā lektoriem vai finansējot ārzemju braucienus. Tā ārsts var nopelnīt pat 19 000 eiro gadā.
Aizpērnajā pavasarī Latvijas Kardiologu biedrība kādā no Rīgas viesnīcām rīkoja konferenci mediķiem par sirds mazspējas ārstēšanu. Par tās apmeklēšanu varēja iegūt astoņus tālākizglītības punktus (lai saglabātu sertifikātu, ik piecos gados obligāti jāiegūst vismaz 250 punkti). Pasākumā uzstājās seši lektori, divi no Horvātijas, kam par lekciju maksāja 380 līdz 761 eiro. Par konferenci un lekcijām samaksāja Novartis Baltics, tam iztērējot vairāk nekā 10 tūkstošus eiro.
Tas redzams Veselības inspekcijas (VI) mājaslapā, kur publisko datus par farmācijas firmu sniegto atbalstu mediķu biedrībām. Re:Baltica izpētīja, kuru ārstu lekcijas ir visdāsnāk farmācijas firmu apmaksātas un kuri visvairāk apmeklējuši ārzemju pasākumus par to naudu.
Pelnošāko lektoru TOP 10 (2019. gads)
Visvairāk pelnošā mediķe-lektore ir endokrinoloģijas profesore Ilze Konrāde. Viņa spējusi papildus nopelnīt gandrīz 19 tūkstošus eiro. Pārsvarā uzstājusies tepat Latvijā, bet vienreiz Tallinā Baltijas jauno endokrinologu konferencē. Par to arī saņemta lielākā atlīdzība — 2000 eiro no firmas AstraZeneca Latvija (starptautiskajās konferencēs, pat ja tikai Baltijas mēroga, maksā labāk).
Profesore stāsta, ka pārsvarā viņu uzrunā caur Latvijas Endokrinologu asociāciju, bet mēdzot arī “pa tiešo”. Firmas to dara, lai pasākumā tiktu pie reklāmas. Konrāde norāda, ka tāpat vien stāstīt par savu produktu vairs neesot pieņemts. Tāpēc vispirms auditorijai piedāvā lekciju, kas interesē, un tad firma uzstājas pati. “Visi zina, ka daudz interesantāk ir, ja cilvēks klausās, un tu vari savu reklāmu pielikt klāt,” saka Konrāde. Visbiežāk viņas lasītās lekcijas nemaz neesot saistītas ar reklamēto produktu. Viņa min piemēru, ka firma reklamē jaunu insulīnu, bet profesore lasa lekciju par ķirurģisko pacientu perioperatīvo insulīnterapiju. Ja tomēr temats ir saistīts ar firmas medikamentiem, prezentācijā vienmēr norādot, ka lekcija tapusi ar šīs firmas atbalstu.