Protams, vecākiem jāsāk pašiem ar sevi. Bērns labi jūt, ievēro to, kā vecāki izturas paši pret sevi un otru, pilda solījumus un attiecas pret saviem pienākumiem
Bērna spēja būt atbildīgam ir tiešā veidā saistīta ar to, kādā mērā pieaugušais viņu atbalsta un vada.
Nedarbi un bērna atbildība. Kā labāk vecākiem reaģēt?
Gunārs Trimda: Jā, tie ir svarīgi brīži. Ja, piemēram, bērns ir sasitis krūzīti vai izlējis pienu, nevis vecākiem sakopt vai lamāties, bet vienkārši būt blakus: “Tas, kas notika, nav nekas briesmīgs, sakopsim, palīdzi man, lūdzu.” Tad bērns nejutīs bailes un viņam nebūs arī vajadzības melot.
Vai uzliekot bērnam mājas pienākumus, ieaudzini atbildības izjūtu?
Gunārs Trimda: Vecāki noteikti var padomāt, kā mājas darbus darīt viegli rotaļīgā gaisotnē, lai bērns neuztvertu savu ģimenes pienākumu kā smagu nastu. Sākot skolas gaitas, rīta agrumā var pajautāt: "Kas vēl būtu jāizdara, lai varētu sākt brokastot? Hmm, šķiet, ka mēs esam kaut ko aizmirsuši, skolas soma ir tik viegla… iespējams, ka te būs pabijusi kāda pele-zaglīte!"
Vēlos teikt, ka uzdevums ir iemācīt bērnam uzņemties atbildību par saviem pienākumiem, uzturot vieglu, nepiespiesti rotaļīgu gaisotni. Svarīgi ir radīt psiholoģiski komfortablu vidi.
Kādi ir lielākie klupšanas akmeņi, kas varētu kaut kā degradēt bērna atbildības izjūtu?
Gunārs Trimda: Vecāki, kuri ir tendēti visu kontrolēt, nespēj radīt apstākļus, kuros bērns varētu kļūt pastāvīgs un atbildīgs. Atceros kādu māti, kura no bērna nenolaida ne aci un brīnījās, kāpēc bērnam nav intereses par mācībām. Kāda var būt interese apgūt zināšanas, ja katrs bērna solis tiek stingri uzraudzīts. Tādējādi bērns pamazām iemācās būt bezpalīdzīgs un gaidīs, ka viņa vietā otrs visu izdarīs.