Vai jaunā vakcinēšanās kampaņa garantēs vēlamo ietekmi? (65)

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums

Pavisam nesen tika prezentēta Covid-19 vakcinēšanās kampaņa “Bez vakcīnas nav uzvaras!’, ar kuras palīdzību cilvēki tiek aicināti vakcinēties, taču plakātu un videoklipu izpildījums raisījis viedokļu apmaiņu sabiedrībā, liekot lietā sociālo tīklu vidi. Par to, kādēļ tapusi jaunā kampaņa un ar kādu aicinājumu tā vēršas pie sabiedrības, diskusiju raidījumā “IZ SKATS – IE SKATS” stāsta tās autore Una Rozenbauma.

Jaunās reklāmas kampaņas galvenais vēstījums ir šāds: mēs neesam cits citam ienaidnieki, vienīgais ienaidnieks ir vīruss, un pret to ir jācīnās visiem kopā, plecu pie pleca, vakcinējoties.

Kā raidījumā stāsta Una, kampaņa domāta, lai uzrunātu šaubīgos, kas vēl kādu iemeslu dēļ vēl nav vakcinējušies.

“Lielākā daļa cilvēku nevēlas vakcinēties tāpēc, ka viņiem nav iemeslu to darīt, vai arī viņiem šķiet, ka viņiem nav iemeslu to darīt.”

Viņa nenoliedz, ka vairumam cilvēku nevēlēšanās to darīt un bažas balstās uz iespējamajām blaknēm vai alerģisku reakciju, ko iespējams varētu izraisīt kāda no viņam piedāvātajām vakcīnām. Raizes netiek mazinātas pat nekonsultējoties pie sava ģimenes ārsta, kas būtu pirmais solis lēmumam – vakcinēties vai tomēr nē. Līdz ar to kampaņas autore uzsver: šā brīža komunikācija ir mērķēta tieši uz cilvēkiem, kas vēlas nogaidīt ar potes pret Covid-19 saņemšanu, nevis pretiniekus jeb “antivakserus”. Šo sabiedrības daļu aicināts uzrunāt tieši ģimenes ārstiem.

Tomēr bažas kampaņas īstenotāju pusē slēpjas tajā, kā sasniegt mazo ciematu iedzīvotājus, kuru informācijas burbulis nav sociālie tīkli, bet gan tradicionāli mediji – radio un televīzija. Una stāsta: “Kampaņa nesastāv tikai no kampaņa un klipa. Līdzīgi kā kampaņa pati tā arī vakcinācija nāk tuvāk cilvēkam – tātad būs izbraukumu vakcinācijas pagalmos, reģionos būs baneri, kas braukās apkārt pa pilsētu, būs biļeteni, kas būs izvietoti visur.”

“Notiks komunikācija, kur katru cilvēku nosauks vārdā un piezvanīs viņam pa telefonu. Ir skaidrs, ka ir jāiet un jādara vairāk tieši ar tiem cilvēkiem, kurus nesasniedz tāda lielā prese. Bet ir skaidrs, ka tas ir sarežģīti, un ka tas viss notiek tikai eksperimenta veidā.”

Kampaņas "Bez vakcīnas nav uzvaras" ietvaros publicētas vairākas fotogrāfijas, kā arī videoklips. Jau pirmajās dienās sociālajos tīklos izcēlās viedokļu vētra par to, ka jaunā reklāmas kampaņa vairāk atgādinot padomju laika lozungus, nekā rada vēlmi iet vakcinēties.

“Kampaņa vēl nav palaista pilnībā, bet viņa jau ir izanalizēta.” Bet Una norāda, ka kampaņa ir tā, kas notiek pa soļiem un arī rezultāti parādīsies tikai ar laiku. Līdz ar to kampaņas guvumu un efektīgumu varēsim saprast tikai pēc laika pat neskatoties uz sociālo tīklu vidē esošo viedokļu paudēju skaitu.

Diskusijā savu viedokli pauda arī Alise Pabērza sakot: “ Izlēmīgai rīcībai pietrūkst izlēmīgi cilvēki. Tā kā es nepārstāvu tikai “Twitter” informācijas burbuli, bet man lauciņš ir arī mūzikas un izklaides industrija, līdz ar to šī Covid-19 krīze bija tā, kas šo nozari skāra kā vienu no pirmajām. Un es arī skatos, kas notiek pasaulē līdzīgās jomās. Piemēram, Nīderlandes piemērs – viņi lepojās ar to, ka viņiem ir pietiekami liela vakcinācijas aptvere, lai viņi varētu atvērt naktsklubus un organizēt festivālus. Bet tagad jau to visu sāk aizliegt, jo tas nav nostrādājis un kādā brīdī šo robi ir bijuši par lielu.”

“Un droši vien, šeit nav viena vienīgā pareizā atbilde, bet gan miljonā atbilde, kā to pareizāk darīt. Ar tāda mēroga pandēmiju mūsdienu sabiedrība pirmo reizi ir saskārusies, līdz ar to ir skaidrs, ka neviens no mums nezina to vienu īsto un perfekto ceļu. Ir skaidrs, ka būs kādas kļūdas, ka mēs ceļamies un klūpam, bet protams tas atsaucās sabiedrībā, jo no šī informācijas daudzuma liela daļa jau ir nogurusi,” stāsta Alise.

“Ja tu vienu stāstu stāsti vienu laiku un saproti, ka šis bija nepareizi, tagad darīsim citādāk, nu ir grūti to pasaulei pateikt “sorry, mēs kļūdījāmies un tagad ir jādara citādāk”. Ir kāda cilvēku grupa, kas to sapratīs un pieņems, bet ir liela sabiedrības daļa, kurai šī informācija ir par daudz – viņi nogurst.”

Pilnu diskusijas ierakstu iespējams noskatīties šeit!

Svarīgākais
Uz augšu