Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Pirmie iespaidi: Bentley Bentayga un Bentley Flying Spur (2)

Bentley Flying Spur
Bentley Flying Spur Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ko tur liegties - braukt ar jaudīgu auto ir bauda. Vēl lielāka bauda ir tad, ja auto ir ne vien jaudīgs, bet piedāvā arī jaudai pielāgotu vadāmību, labi izskatās un ir meistarīgi izgatavots. Bentley pirmais un vienīgais apvidus auto Bentayga un Bentley modeļu klāsta aktuālais flagmanis Flying Spur tādi noteikti ir.

“Kas, kas var būt labāks par pastu trifeļu mērcītē,” noteikti domā ne viens vien gardēdis un kārumnieks. Es savukārt divas dienas jūlijā domāju: “Kas, kas var būt labāks par bentliju ar 550 zirgspēkiem!” Protams, protams, ir lepnāki un spēcīgāki auto, bet, ja Bentley Riga piedāvā automobili un ļauj braukt, kur acis rāda, ar nosacījumu, ka vakarā tādu pašu auto atdošu atpakaļ, tad jāņem ciet! It kā jau ir mazliet pietāte pret mašīnām ceturtdaļmiljona vērtībā, bet kas gan ļauns varētu notikt, ja brauksi atbildīgi, paredzami un ar vēsu galvu. Ja uzkritīs meteorīts, tad gan jau Bentley pārdzīvos, un ar šādu noskaņojumu pirmais auto, kam devos pakaļ uz salonu Krasta ielā, bija Bentayga.

Cik nācies redzēt šā modeļa eksemplārus uz ielas, tie lielākoties ir konservatīvās, atturīgās krāsās. Melni, gaiši brūni, tumši zili. Tāpēc jau pirmā saskatīšanās no attāluma bija patīkams pārsteigums, jo no Lielbritānijas atbraukušais demonstrācijas automobilis izrādījās sulīgi sarkans kā sporta auto un ar melniem riteņu diskiem lielākajā šim modelim pieejamajā 22 collu izmērā. Neierasta, bet tai pašā laikā ārkārtīgi veiksmīga kombinācija, kas papildināta ar melniem dizaina akcentiem un Bentayga piešķir tādu kā driver’s car imidžu. Var jau strīdēties un noliegt, bet Bentayga tāds patiešām ir, spītējot iespaidīgajiem gabarītiem un divarpus tonnu svaram.

To, ka 5144 mm garais Bentley apvidnieks ir šoferim domāts auto, apliecina sajūtas salonā. Bez pieciem milimetriem 3 metrus garā riteņu bāze nozīmē, ka vietas aizmugurē ir daudz, bet, sēžot tur, tu nejūties kā valdes priekšsēdētājs, kuru vizina starp sanāksmēm. Ērti un plaši bez gala, bet aizmugurē tu esi pasažieris, kurš var ierosināt galamērķi, bet ne braukšanas manieri. Par to noteicošā ir persona pie stūres ar tai dotajiem instrumentiem priekšā iebūvētā V8 biturbo motora diriģēšanai.

Bentley Bentayga
Bentley Bentayga Foto: Ingars Tenis, TVNET

Bentayga nudien ir liels auto, taču pie stūres nav sajūtas, ka esi iekāpis piecmetrīgā apvidus auto. Ar melno apdari automobilis ir ar sportisku piegaršu, un to pasvītro maniere, kā tas brauc. Tas, kas ir ticis pie šī auto stūres, to var ietekmēt vairākos veidos. Pirmkārt, ar pedāļiem, un, otrkārt, ar nelielo ripu blakus pārnesumkārbas svirai, ap kuru izvietotas četras braukšanas režīmu iedaļas un centrā vēl eleganti noslēpta Start Engine poga. Tik meistarīgi noslēpta, ka pat ar savu piedzīvoto automobiļu testu bagāžu vairākas minūtes nevarēju atrast, kā iedarbināt priekšā klusējošo dzinēju. Laikam biju pārāk novirzījis domas uz tradicionālajām aizdedzes pogas zonām aiz stūres un viduskonsoles priekšējo daļu, kur parasti atrodas motora palaišanas slēdži mašīnām ar bezatslēgas iedarbināšanu. Bet tas lai paliek.

Vispār jāsaka, ka Bentayga un arī vēlāk izmēģinātā Flying Spur interjers man personīgi patīk labāk nekā visi modernie saloni ar skārienekrānu skārienekrāna galā.

Laikam jau esmu vecmodīgs, bet fizikālas pogas ir ne tikai ērtākas, bet arī drošākas, jo ir lietojamas arī bez skatīšanās. Spaidi un skaiti klikšķus, kamēr ventilācija iegūst vēlamo spēku, nevis traucies ar 110 kilometriem stundā un neskaties uz ceļu, jo jāveic izrakumi multimediju sistēmas izvēlnē, meklējot kondicioniera iestatījumus.

Bentley Bentayga
Bentley Bentayga Foto: Ingars Tenis, TVNET

Bet ko te daudz par dizainu un sēdēšanas kloķīšiem. Bentayga, lai arī prāva izmēra apvidnieks, tomēr ir ieturēts Bentley garā, tātad ar uzsvaru uz dinamiku. Izņēmums, protams, ir karalienes bentlijs, kas drīzāk ir lepns parādes limuzīns izmērā nedaudz zem smagās mašīnas, taču sērijveida modeļos līdz ar komfortu vienlīdz svarīga ir jauda un dinamika. Zīmolam ar spārnoto B emblēmā tās faktiski nekad nav par maz. Tās var būt tikai vairāk, un par dinamiku vislabāk var pārliecināties, ņemot rokā stūri, ar prāvo ātrumpārslēgu atrodot astoņpakāpju automāta D režīmu un spiežot labās puses pedāli līdz galam.

Tajā brīdī tu kļūsti par liecinieku divu pasauļu saplūšanai, jo apvidus auto, kas sver vairāk nekā divas tonnas, raujas uz priekšu kā jaudīgākie sporta auto.

Nav arī pārsteigums, jo 4 litru motors attīsta 550 zirgspēkus un 770 ņūtonmetrus un sulīgi sarkano avpidnieku 100 km/h ātrā bolīdā spēj transformēt 4,5 sekundēs. Ar to, protams, viss nebeidzas, jo Bentayga nepaguris turpina rauties uz priekšu aizliegtajā zonā, līdz beidzot atduras pie 290 km/h maksimālās atzīmes. Es to, protams, nepārbaudīju, bet, ņemot vērā, cik ātri ar šo milzi var tikt garām vairāku vilcēju rindai, nav ne mazākā iemesla apšaubīt datu tabulās rakstīto.

Bentley Bentayga
Bentley Bentayga Foto: Ingars Tenis, TVNET

Jā, Bentley Bentayga ir ātrs uz taisna ceļa, ārkārtīgi dinamisks pagriezienos un, pateicoties elektriskajai virsbūves sasveres novēršanas sistēmai Bentley Dynamic Ride, arī pārsteidzoši stabils straujās virzienmaiņās. Tas ir kā ielas sporta auto, kas vēlējās kļūt par apvidnieku un par tādu kļuva.

Man grūti iztēloties, ka ar šāda tipa automobili kāds varētu doties ekspedīcijās purvā vai apkārt Lādogas ezeram,

taču daudzie bezceļu braukšanas režīmi un klīrensa regulēšanas opcija norāda, ka tāda iespēja pastāv. Lai gan man tomēr šķiet, ka Bentayga patiesā daba vairāk ir ar noslieci vadītājam un pasažieriem nodrošināt neaizstājamu komfortu un braukšanas baudu, nekā maksimāli ātri jebkādos apstākļos viņus nogādāt galapunktā.

Bentley Bentayga
Bentley Bentayga Foto: Bentley

Faktiski to pašu, tikai citādākā garnējumā, piedāvā arī otrs uz Rīgu atceļojušais demonstrācijas Bentley - pašreizējais markas flagmanis ar nosaukumu Flying Spur. Vēl pirms pāris gadiem Krū, Lielbritānijā bāzētās firmas lielākā, iespaidīgākā reprezentatīvākā modeļa lomu spēlēja Mulsanne, kam nopietnākā motorizācijas opcija versijai Speed bija 6¾ litru V8 twin-turbo motors ar 540 ZS un veseliem 1100 Nm! Tāds griezes moments, kas daudziem pat sapņos nerādās, 2,7 tonnas smagajam limuzīnam ar ledusskapīti un aukstu šampanieti aizmugurējā sēdekļa atzveltnē (tāds pieejams arī Flying Spur) ļāva uzņemt ātrumu mazāk nekā piecās sekundēs un vēlāk traukties pa šoseju kā viesulim. Tas bija neticami ātrs uz taisna ceļa, tomēr jāatzīst, ka ne pārāk veikls kā slalombraucējs, jo Mulsanne klājas grūti tur, kur jādemonstrē virzienmaiņas īpašības. Šā auto svars vienkārši ir tik liels, ka ar katru stūres kustību tas spēj saliekt telpu ap sevi un radīt nobīdes laika vienmērīgajā plūdumā. Ja šaubies, atliek vien ielīst aizmugurējā sēdekļa mīkstajos spilvenos un paņemt rokā kristāla glāzi ar atdzesētu burbuļdzērienu. Ja paveiksies, jutīsi, kā laiks apstājas.

Ap Flying Spur aina ir pavisam citādāka. Arī šim auto piemīt izkoptas dabiskās spējas augstā komfortā un maksimālā labsajūtā pārvadāt pasažierus starp diviem punktiem uz kartes. No grezna sedana par 270 000 neviens jau arī citu neko negaida. Tomēr tajā ir tikai viena vieta, kur gribēs sēdēt īsts benzīngalva, un tā atrodas pretī stūrei. Motors lielajam sedanam, kurš laikam jau apzināti bija tikpat sarkans, ar tikpat melniem diskiem un dizaina akcentiem kā Bentayga, bija jau zināmais 4 litru V8 ar 550 ZS. Turpretī maniere, kā Flying Spur tos pārvērš kustībā, ļoti atšķiras - tas ir ātrs ne tikai uz taisna ceļa, bet arī pagriezienos, lai gan pašmasa tāpat ir vairāk nekā 2,3 tonnas.

Jā, 5,3 metrus garajā limuzīnā ir ekstra aiz ekstras, tai skaitā karstajam laikam ideāli piemēroti sēdekļi ar ventilāciju un viļņveida masāžas funkciju plecu zonai, viduklim vai uzreiz visai mugurai, Naim for Bentley audio sistēma ar gandrīz 1,8 kilovatu kopējo jaudu un skaļruņiem pat atzveltnēs, lai basus jūt ar visu ķermeni, interneta pieslēgums, kompass, īsta koka, īstas oglekļa šķiedras un īsta alumīnija apdare, bet tāpat pāri visam tas ir īsts tā dēvētais driver’s car.

Tas ir instruments, kurā ikviens benzīngalva jutīsies labi, varbūt pat nepārspējami, jo auto vadāmība nudien ir kā mazāka izmēra automobilim. Varbūt pat ielas sporta autombilim.

Bentley pārstāvniecībā stāsta, ka Flying Spur gaitas un dinamikas īpašības ir tādas pašas kā divu durvju Continental GT. Nu jau kāds laiks ir pagājis, kopš sēdos pie kupejas stūres, bet nav pamata apgalvojumam neticēt, jo patiesi ir sajūta, ka sedans brauks, kur un kā tu viņam liksi. Tāpēc var gaidīt, kad kāds saņemsies drosmi un uz autobāņa piemērotos apstākļos pamēģinās sasniegt maksimāli iespējamos 318 km/h, lai attiecīgo video ieliktu jūtūbā.

Bentley Flying Spur
Bentley Flying Spur Foto: Ingars Tenis, TVNET

Protams, nav jau obligāti jāskrien vai jāpaātrinās līdz simtam četrās sekundēs. Var izvēlēties Flying Spur atturīgu, nosvērtu virsbūves krāsu, gaišu salona apdari un varbūt pat V8 biturbo motora vietā pasūtīt pirms pāris nedēļām prezentēto jauno hibrīddzinēju, kas ļaus braukt mazliet lēnāk, taču daudz ekonomiskāk. Tomēr man šķiet, ka Bentley dibinātāja Voltera Ouena Bentlija gaumē drīzāk būtu tieši dusmīga izskata modelis ar V8 vai pat W12 motoru zem priekšējā pārsega. Galu galā, būdams ar pieredzi moto un autosacīkšu pasaulē, Bentlijs jau pirms savas firmas dibināšanas 1919.gadā labi zināja, kas ir ātrums un uz ko vēlas tiekties.

Bentley Flying Spur
Bentley Flying Spur Foto: Ingars Tenis, TVNET
Nepalaid garām!
Uz augšu