Lai bērni Ziemassvētkos nepaliktu bez dāvanām, vecākiem jāpasteidzas, brīdina rotaļlietu ražotāji (7)

Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Laikā, kad aiz loga termometra stabiņš rāda teju 30 grādu lielu karstumu, neviens īpaši nedomā par to, ko dāvināt saviem bērniem Ziemassvētkos. Tomēr rotaļlietu ražotāji brīdina, ka uz Ziemassvētku iepirkšanās drudzi, kas nu jau tradicionāli pārņems cilvēku prātus decembrī, var nākties saskarties ar nepatīkamu pārsteigumu – ievērojami dārgākām rotaļlietām, vēsta CNN.

Šis gads globālajās piegāžu ķēdēs ir bijis ļoti saspringts – sākot ar konteinerkuģu trūkumu un līdz ar to pieaugošām kravu pārvadājumu izmaksām, beidzot arī ar globālajai tirdzniecībai svarīga kanāla nobloķēšanu, kas arī ir licis kravu pārvadājumu cenām kāpt. Tagad var droši teikt, ka problēmu dēļ globālajās piegāžu ķēdēs cenu kāpumu piedzīvos arī rotaļlietas, kuru ražošanas izmaksas ir kļuvušas ievērojami lielākas.

Pasaulē zināmais rotaļlietu ražotājs “Mattel”, kas zināms ar tādiem zīmoliem kā “Barbie”, “Hot Wheels”, “Fisher-Price” un “American Girl”, otrdien rīkoja konferenci, kur tika runāts par uzņēmuma ienākumiem un citiem finanšu rādītājiem. Konferencē uzņēmuma pārstāvji paziņoja, ka rotaļlietu cenu pieaugums notiks šī gada otrajā pusē un augstāko punktu varētu sasniegt tieši decembrī, kas rotaļlietu industrijai ir svarīgākais periods ik gadu.

“Mattel” vadītājs Inons Kraics paziņoja, ka uzņēmums “meklē iespējas, kā tikt galā ar globālo piegāžu ķēžu radītajiem izaicinājumiem”, tostarp ar augstākām ražošanas un piegādes izmaksām. Viņš norāda, ka uzņēmums ieviesīs augstākas cenas rotaļlietām lielākajā daļā tirgu, kuros ir pārstāvēts “Mattel”.

Pagaidām gan nav skaidrs, kuri būs tie reģioni, kuros būs jārēķinās ar rotaļlietu cenu pieaugumu.

Atkopšanās pēc pandēmijas ir saistāma ar virkni dažādiem izaicinājumiem, kas ir saistīti ar piegādes ķēdēm – piegādes pakalpojumu pieejamība ir ierobežota, taču pieprasījums no patērētājiem turpina pieaugt. Uzņēmumi rotaļlietu nozarē saskaras ar grūtībām panākt, lai piedāvājums atbilstu pieprasījumam, turklāt – lai saņemtu izejvielas un nosūtītu gatavo produkciju tirgum, trūkst konteineru, bet ostās nereti ir kravas sastrēgumi, kas arī ievērojami sadārdzina loģistikas procesu visā pasaulē.

“Mēs paredzam, ka izaicinājumi loģistikas jomā būs visu atlikušo gadu. Protams, būs arī citi izaicinājumi, un ir ļoti grūti pateikt, ko mēs varam gaidīt nākotnē, kas mainīsies, vai un kādas būs citas problēmas,” teica Kraics.

Kompānijas “Mattel” niknākie konkurenti “Hasbro” jau iepriekš paziņoja par līdzīgu situāciju – gada otrajā pusē, “tuvāk gada beigām būs vērojams cenu pieaugums, lai varētu kompensēt arvien pieaugošās izmaksas no kravas pārvadājumiem un citām pozīcijām, kas ievērojami apgrūtina biznesa darbību”.

“Hasbro” rotaļlietu pasaulē ir zināms ar tādiem zīmoliem kā “Transformeri”, “Mans mazais ponijs” un citiem. Šā uzņēmuma pārstāvji pirmdien atklāja, ka pašlaik vislielākais izaicinājums ir ostu milzīgais noslogojums, kā arī piegāžu ierobežojumi visā pasaulē, kas uz gada otro pusi, visticamāk, kļūs par vēl nozīmīgāku problēmu.

Tāpat “Hasbro” neizslēdz iespējamību, ka pasaulē varētu būt skolas un kancelejas preču piegāžu problēmas.

“Hasbro” vadītājs Braiens Goldners sacīja, ka rotaļlietu ražotāja lēmums palielināt cenas ir “atbilstošs citām patērētāju produktu kategorijām un pieprasījuma pieaugumam, kas vairākkārt pārsniedz pašreizējo piegāžu kapacitāti”.

Tirgus analītiķi norāda, ka

vecākiem, kuri vēlas saviem bērniem dāvināt šā gada “karstākās rotaļlietas”, ir jāpasteidzas un jārīkojas ātri, kamēr vēl ir tāda iespēja, jo gada otrajā pusē, visticamāk, produktu piegāžu aizkavēšanās dēļ bērni var palikt arī bez dāvanām.

“S&P Global Market Intelligence” izpētes nodaļa norāda, ka sastrēgumi kravas ostās, visticamāk, patērētājiem būs ļoti jūtami tieši ap decembri, kad sāksies “Ziemassvētku iepirkšanās sezona”, kā rezultātā dažādas populāras preces būs daudz grūtāk nopērkamas.

“Toys, Tots, Pets & More” vadītājs Džims Silvers industrijas izpētes ziņojumā norāda, ka tieši loģistikas posms var kļūt par lielāko preču pieejamības problēmu.

“Piegāžu ķēdes būs tās, kas gada otrajā pusē sāks kavēt preču nonākšanu tirgū. Ja kādas rotaļlietas tiks izpirktas ātrāk, to vietā nebūs, ko likt. Līdz ar to jau pašlaik rotaļlietas, kuras tiek plānots pārdot šā gada svētku sezonā, jau ir ceļā uz veikalu plauktiem,” sacīja Silvers.

“Mattel”, ņemot vērā lielo patērētāju pieprasījumu, gada otrajā ceturksnī ir palielinājusi pārdošanas apjomu par 40%, salīdzinot ar līdzvērtīgu periodu gadu iepriekš. Savukārt konkurentu “Hasbro” pārdošanas rezultāti otrajā ceturksnī auguši pat par 54%. Uzņēmumi Ziemassvētku sezonu gaida gan ar patīkamu satraukumu, gan ar bažām, ņemot vērā iespējamās problēmas loģistikā.

Svarīgākais
Uz augšu