"Ja raugāmies uz preču eksportu, tad piegāžu ķēdes saīsinās, un tā rezultātā Latvijai ir pavērušās papildu iespējas eksportēt un palielinājusies konkurētspēja Eiropas preču tirgos. Pandēmijas situācijai bija jāadaptējas pilnīgi visiem, taču, tā kā mums lielākā daļa no uzņēmējiem ir mazi vai vidēji, tad viņiem piemēroties jaunajiem apstākļiem bija relatīvi ātrāk un lētāk nekā lieliem uzņēmumiem, kuriem jāmaina daudzi iekšējie procesi. Pagājušajā gadā, kad šī Covid-19 krīze sākās, mūsu uzņēmumi spēja ātri adaptēties un sākt ražot, piemēram, dezinfekcijas līdzekļus, bet, kad tirgus atjaunojās, atkal ražot iepriekšējās preces," skaidroja LIAA vadītājs.
Viņš stāstīja, ka eksporta tirgos pašlaik labāk klājas kokrūpniekiem, IT nozarei, elektronikas ražošanai, kā arī pārtikas ražotājiem, bet transports un tūrisms ir cietis smagāk un atkopjas lēni. "Šobrīd, vērtējot eksporta datus, salīdzinoši labi klājas kokapstrādei, IT, elektronikas ražošanai, pārtikas pārstrādei. Strauji aug arī jaunas un mazāk zināmas nozares, kā fotonika, viedie materiāli, kurus izmanto augstajās tehnoloģijās. Arī šajās nozarēs mēs redzam, ka pieprasījums ir strauji augošs," teica Rožkalns.
"Pakalpojumu eksportā lielākā loma joprojām ir starptautiskajiem biznesa pakalpojumu centriem, un lielākās grūtības ir tiem uzņēmumiem, kas savu darbību ir saistījuši ar starptautisko tūrismu. Liela krīze bija transportā. Šobrīd mēs redzam, ka pamazām aviopārvadājumu un sauszemes pārvadājumi atkopjas, savukārt pasažieru jūras pārvadājumi vēl pilnvērtīgi atkopušies nav. Ja pagājušajā gadā bija reisi uz Helsinkiem, tad šogad nav regulāru reisu ne uz Somiju, ne Zviedriju," stāstīja LIAA vadītājs.