Par medicīnu var runāt kā par komandas spēli. Ja tā ir, tad tajā ir jāiesaistās arī pacientam. Efektīvas veselības sistēmas pārvaldības pamatā ir visu iesaistīto aprūpes speciālistu sadarbība un koordinēšanas prasme. Tātad, lai ārstniecības process noritētu veiksmīgi, arī pacients būtu jāiesaista veselības plānošanā un realizācijā.
Par pacientu iesaisti runā ne tikai jau radušos veselības problēmu sakarā, bet arī veicinot preventīvos pasākumus, kas ir būtībā svarīgs elements, domājot par ilgtspējīgu veselības aprūpes sistēmu. Pacienta iesaistes konceptā cilvēks tiek uzlūkots ne tikai kā medicīniskās aprūpes saņēmējs, bet vairāk kā dalībnieks aprūpes pakalpojumu plānošanā. Pacienta iesaiste ir nerimstošs process, kurā ikviens piedalās savas veselības aprūpei būtisko jautājumu risināšanā. Vai tas būtu jautājums par dzīvesveida un uzvedības izmaiņām vai politikas nostādnēm, galvenais ir katra cilvēka vēlme un motivācija izstrādāt labāko risinājumu.
Izveidotais "Pacienta veselības iesaistīšanās modelis"*, kura mērķis ir noteikt un veicināt pacientu iesaisti, ir teorētisks un aplūko cilvēka jūtas un emocijas kādā no kritiskajiem brīžiem, kā arī veidu, kādā medicīnas aprūpes speciālists potenciāli var palīdzēt. Tiek uzskatīts, ka iesaiste pati par sevi ir dinamisks un mainīgs process. Būtiskākā nostādne, kas tiek minēta, ir pacienta izvēle mainīt attieksmi pret veselības aprūpes sistēmu – būt ne tikai par aprūpes saņēmēju, bet kļūt par partneri.
Zināms, ka iesaiste nerodas vienas dienas laikā. Tas ir ilgstošs process, kas prasa ne tikai garīgu piepūli, bet arī vēlmi būt par savas dzīves vadītāju. Pieradums, ka vienmēr kāds ārējs apstāklis vai cilvēks ir atbildīgs par problēmām, kas radušās, neveicina labvēlīgu augsni tam, lai katrs izdarītu maksimumu sevis labad.
Četras stadijas
Iesaistes modelī ir četras stadijas, un katrā no šīm stadijām tiek uzskatīts, ka medicīnas aprūpes personāls var atbalstīt pacientu un palīdzēt viņam pašam jau ar lielāku apzinātību vadīt savu dzīvi.