Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Pirmie iespaidi: Jaguar F-Type ar V8 motoru un 450 zirgspēkiem (1)

Jaguar F-Type
Jaguar F-Type Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ir tādi auto, kas galvenokārt paredzēti pasažieru pārvadāšanai, un ir auto, kam vislabāk padodas kravu pārvietošana. Jaguar F-Type nepieder ne vieniem, ne otriem, jo šim automobilim ir tikai viena misija - sagādāt prieku acīm, ausīm un  dvēselei.

Ja tev palūgtu nosaukt vienu Jaguar automobili, kurš pirmais tev ienāktu prātā? Piecmetrīgs XJ sedans, kādā pa Londonas ielām tiek vizināts Lielbritānijas premjers Boriss Džonsons? Varbūt kāds F-Pace vai E-Pace, kuri pieder nu jau vairākus gadus stabili augošajam krosoveru segmentam? Vai varbūt zīmola pirmais elektroauto I-Pace? Vienas pareizas atbildes šeit nebūtu, jo

Jaguar modeļu klāsts ir pietiekami daudzveidīgs un visi šie auto simbolizē kādas autobraucēju kopienas vajadzības.

Sportiskās vajadzības vislabāk iemieso un spēj apmierināt F-Type - modelis ar saknēm motoru sportā un, kā izrādās, daudz dziļākām, nekā sākotnēji varētu šķist.

Aplūkojot Jaguar klāstu pēdējos gados un desmitgadēs, nav šaubu, ka divvietīgā automobiļa ideoloģiskais priekštecis ir leģendārais sešdesmito gadu sākumā radītais E-Type. Tas bija modelis, ar kuru britu zīmols ieviesa dažādas tehniskas inovācijas, un ar dizainu, kas aizvien ir aktuāls un daudzu auto entuziastu uztverē joprojām pieder labākajiem paraugiem autobūvē, iemantoja plašu fanu bāzi visā pasaulē un pārvilināja citu superauto potenciālos pircējus. Nav arī pārsteigums, jo E-Type, kas uz taisna ceļa varēja sasniegt 245 km/h, faktiski bija konstruēts uz sacīkšu D-Type bāzes, bet par to, kas ir D-Type, autosporta faniem daudz nav jāstāsta. Tikai pavisam īsi var pieminēt, ka D-Type pagājušā gadsimta vidū bija viens no inovatīvākajiem sacīkšu auto, kura uzbūvē tika pārņemta virkne aviācijas ideju, tai skaitā sevišķi aerodinamiska virsbūve un aste uzlabotai stabilitātei maksimālajā ātrumā, deformējams degvielas maiss ierastās tvertnes vietā, kā arī disku bremzes uz visiem četriem riteņiem.

Lielāks ātrums taisnēs, lielāks ātrums pirms pagriezieniem bija panākumu atslēga, kas automobiļa vārdu ierakstīja vēstures grāmatās.

Lai gan D-Type attēlos neizskatās pēc superauto, tas ir viens no titulētākajiem sacīkšu automobiļiem, jo Lemānas 24 stundu sacensībās uzvarējis trīs reizes pēc kārtas - 1955., 1956. un 1957. gadā. D-Type un E-Type pēctecis turpretī jau bildē izskatās dusmīgs braucamais un, ja kādam par to rodas šaubas, tad lai viņš nospiež dzinēja Start podziņu.

It sevišķi, ja zem garā motora pārsega pa visu telpu ir izgūlies 5 litru V8 benzīna dzinējs.

Jā, laikmetā, kad ļoti daudz dzinēju ir sarukuši līdz litram vai pusotram, jau sāk kļūt nepieklājīgi runāt par tādu darba tilpumu un tik daudz cilindriem mašīnā, kam ir tikai divas sēdvietas un bagāžniekā der tikai viena golfa soma vai divi lidmašīnas salona bagāžas koferi. No otras puses, tāds auto kā Jaguar F-Type ir vēl viena no pēdējām iespējām izbaudīt vecos labos laikus, kad lielāks un skaļāks skaitījās labāks.

Jaguar F-Type P450 AWD
Jaguar F-Type P450 AWD Foto: Ingars Tenis, TVNET

Jaunais F-Type ir no dizaina viedokļa ir ieturēts labākajās divvietīgo kupeju tradīcijās ar garu motora pārsegu un uz aizmuguri atvirzītu pasažieru telpu. Auto ir zems un slaids, bet platums, ko var novērtēt no priekšpuses un aizmugures, ir tieša norāde, ka lielā ātrumā automobilis stabili turēsies uz ceļa. Mums gan nav diži daudz tādu vietu, kur pietuvoties un pārbaudīt, cik rāmi uz šosejas stāv F-Type, kad braukšanas ātrums pietuvojies maksimālajiem 285 kilometriem stundā, un arī Biķernieku trases starta-finiša taisne nav pietiekami gara, lai šādu ātrumu sasniegtu, bet kupejai jebkurā pie mums atļautā braukšanas ātrumā piemīt perfekts līdzsvars starp viegli, precīzi kontrolējamu vadāmību un komfortu.

Komfortu no šāda tipa auto, kam priekšā plosās 450 zirgspēku motors, parasti pat negaida, taču F-Type ir pietiekami līgans, lai to varētu lietot ikdienā.

Cits jautājums - vai auto ir piemērots tālākiem ceļojumiem, jo jau no mašīnas silueta noprotams, ka vietas divvietīgajā salonā nav daudz, un bagāžas nodalījums, kā jau minēts iepriekš, nav liels. No otras puses, ja nav plāna doties iepirkumu tūrē uz Berlīnes dizaina apģērbu outletiem un līdzi ņem tikai pašas nepieciešamākās lietas, tad pat ar Jaguar F-Type visa Eiropa vaļā. Turklāt paveras iespēja izmantot autobāņu sniegto brīvību un pilnīgi legāli pārbaudīt, kā auto brauc, kad spidometra bultiņa skaras pie tālākās atzīmes. Jādomā, ka emocijas tad būtu spilgtas, kā teica viens no labākajiem Latvijas rallijkrosa braucējiem, Eiropas rallijkrosa čempions Jānis Baumanis, kad tieši šim pašam Jaguar ļāva izskrieties Biķernieku trasē.

Jaguar F-Type P450 AWD
Jaguar F-Type P450 AWD Foto: Ingars Tenis, TVNET

“Tā ir prestiža marka, īpaša motora skaņa un dizaina rokraksts, kas atšķiras no kontinentālās Eiropas ražotājiem. Pat ja noņemtu emblēmu, jūs Jaguar nekad nesajauksiet ar citu marku. Manās rokās nonāca pilnpiedziņas F-Type ar 450 zirgspēku jaudu – eleganta mašīna ar kvalitatīvu salonu un ērti lietojamu multimediju sistēmu. Viena no pirmajām lietām, ko ievēroju, bija

izteiktā atšķirība starp komforta un sporta režīmu, kas būtiski izmaina stūres un balstiekārtas darbības algoritmus.

Pilsētas braukšanas režīmā balstiekārta nedrebina, bet, kad nokļuvām Biķernieku trasē un man beidzot bija iespēja kārtīgi iemīt grīdā, smaids bija pa visu seju!” teica autosportists.

Foto: Publicitātes foto

Par to, cik viegli ir ieiet sānslīdē un to noturēt vai kāds ir komforta ātrums Biķernieku trases elkoņa līkumā, man viedokļa nav. Taču droši varu apgalvot, ka F-Type ir aizraujošs auto ar gaumīgu salonu, intriģējošu ārieni un potenciālu, kuru var pieklusināt, izmantojot tā dēvēto klusā starta režīmu, lai nepamodinātu kaimiņus. Pretējā gadījumā atliek vien ar slēdzi pie ātrumpārslēga izvēlēties Sport iestatījumus, ar vēl citu pogu aktivizēt vārstus izplūdes sistēmas caurulēs, un

F-Type kļūst par dobji burbuļojošu, sēcošu melno bruņinieku, kurš spēj līdz simtam paātrināties nieka 4,6 sekundēs.

Starplaikos tas tikmēr ir ērts ielas sporta auto, ar pārskatāmu liela izmēra centrālo skārienekrānu, komfortabliem sēdekļiem un ērtu sēdpozīciju, digitālu instrumentu paneli, kāds piedien divtūkstošdivdesmito gadu automobilim no premium segmenta, kā arī labu apkārtnes redzamību, kas, ņemot vērā zemo sēdekli, šauros logus un šaujamlūku aizmugurējā loga vietā, pat zināmā mērā ir pārsteigums.

Starp citu, 450 zirgspēku 580 Nm versija nav vienīgā F-Type motorizācijas opcija. V8 motora vietā var izvēlēties arī 2 četru cilindru automobili ar 300 zirgspēkiem, kam iespējama tikai aizmugurējās ass piedziņa, vai arī citu 5 litru V8 kompresormotoru tikai ar 575 ZS un 700 Nm. Šim F-Type, lai sasniegtu 100 km/h, nepieciešamas tikai 3,7 sekundes, bet maksimālais ātrums ir elektroniski ierobežots pie 300 km/h atzīmes. Un vēl viena labā ziņa - atšķirībā no AWD sistēmas, kas normālos apstākļos tāpat uzvedas kā klasiskā piedziņa, 90-100% momenta pārvadot uz aizmugurējiem riteņiem,

virsbūve ar nolaižamu jumtu nav rezervēta tikai F-Type V8 modeļiem, un tā ir iespēja ātrumu sajust un sadzirdēt vēl labāk.

Jaguar F-Type
Jaguar F-Type Foto: Jaguar

Visbeidzot par cenām. Kā jau daudzas pieaugušo rotaļlietas, arī Jaguar F-Type atbilstoši maksā. Saskaņā ar aktuālo cenrādi lētākais būs modelis ar 300 zirgspēkiem un maksās ap 65 tūkstošiem eiro. Tāds pilnpiedziņas modelis ar 450 zirgspēkiem, kāds uz vienu tveicīgu dienu ieripoja TVNET garāžā, savukārt izmaksās vismaz 100 tūkstošus eiro.

Raksts tapis sadarbībā ar Jaguar.

Uz augšu