Ja tev šķiet, ka attēlā redzamais Nissan Qashqai izskatās citādāk, nekā pierasts redzēt uz ielas, tev nerādās, jo šis Qashqai ir jaunās paaudzes modelis, turklāt tikai nesen ieradies Latvijā.
Pirmie iespaidi: jaunais Nissan Qashqai ar vieglo hibrīddzinēju (2)
Vēl spilgtā atmiņā ir tā diena, kad Latvijā viesojās pirmās paaudzes Nissan Qashqai krosoveru karavāna nolūkā iepazīstināt vietējos medijus un caur tiem attiecīgi arī autobraucēju kopienu ar jauna tipa automobili - hečbeka formas braucamo ar lieliem riteņiem, augstu klīrensu un pretenzijām uz sabalansētu lietojamību pilsētas un ārpilsētas apstākļos. Auto patiešām bija ērti braucams pilsētā, jo pēc izmēra bija
tipisks kompaktklases auto, bet prāvais attālums no zemes pavēra iespēju bez bažām pa izdangātiem meža ceļiem doties uz nomaļākām Rīgas līča pludmalēm.
Vienīgi skaņas izolāciju un gaitas komfortu varēja vēlēties labāku, jo pa ceļu, ko klāj dažādas krāsas asfalta ielāpi, pirmās paaudzes Qashqai drīzāk brauca skaļi un tramīgi, nevis "mīksti" ripojot.
Jaunākās paaudzes Qashqai ir pilnīgs pretstats oriģinālam. Tas aizvien ir hečbeks uz lieliem riteņiem, nevis apvidus auto, taču brauc krietni vien komfortablāk. Arī aprīkojums ir laikmetīgs un tieši tik dāsns, cik pircējs var atļauties par to maksāt. Tas ir - ja māc vēlme un ir iespējas, tad Qashqai ar aprīkojuma palīdzību vien var ja ne gluži ievilkt premium segmentā, tad pietuvināt tam noteikti. Jo piekritīsi, ka priekšējie sēdekļi ar masāžas funkciju vai Bose audiosistēma nav gluži standarta aprīkojums visos jaunajos auto. Arī Qashqai tas rezervēts tikai augstāko Tekna un Tekna+ aprīkojuma līmeņu automobiļiem, bet tomēr - ja vajag, tad var dabūt. Turpretī pilnie LED lukturi priekšā un aizmugurē, kas būs sevišķi aktuāli gada tumšākajos mēnešos, ir pilnīgi visu automobiļu piedāvājumā.
Jau sākot ar pašu lētāko Visia aprīkojuma līmeni, Qashqai bāzes aprīkojumā ir faktiski visas pārējās nepieciešamākās atbalsta sistēmas
(to skaitā aizmugurējie parkošanās sensori, inteliģentā kruīza kontrole, automātiskās tālās gaismas, brīdinājums par satiksmi aizmugurē, joslu asistents, aklo zonu uzraugs, ārkārtas bremzēšanas sistēma, kas atpazīst ne tikai auto, bet arī gājējus un velobraucējus, ceļa zīmju atpazīšanas sistēma u.c.), un ar katru nākamo aprīkojuma līmeni automobiļi kļūst aizvien pilnīgāki, līdz beidzot jau pieminētajai Tekna+ versijai ir arī pieminētie masāžas sēdekļi un tā dēvētās LED matricas, kuras veido ēnas tuneļus un neļauj apžilbināt priekšā vai pretī braucošos, bet tai pašā laikā spoži izgaismo pārējo brauktuves daļu un ceļa nomales. LED matricu priekšējie lukturi, kas tālo gaismu staru sadala 12 atsevišķos, individuāli kontrolējamos segmentos, ietilpst arī Qashqai Tekna standarta aprīkojumā, savukārt kā izvēles opcija tie pieejami N-Connecta modeļiem. Krosoveram tagad ir pieejamas arī elektriski, ar brīvroku funkciju atveramas un aizveramas bagāžas nodalījuma durvis un apsildāma stūre, kas iepriekšējām paaudzēm nav bijušas.
Ja salīdzina ar iepriekšējās paaudzes Qashqai, jaunajā modelī ir mainījies ne tikai aprīkojuma klāsts vai izskats, kas redzams jau no pirmā skatiena. Tas ir lielāks par priekšgājēju, bet tai pašā laikā arī vieglāks un stingrāks. Izgatavojot motorpārsegu, spārnus un durvis no alumīnija, kopumā ietaupīti 60 kilogrami. Uz automobiļa kopējā fona tas it kā nav daudz, tomēr
tas ir svars, kas atbilst trim lielajiem nododamās bagāžas čemodāniem, kuri nav visu laiku jāvadā līdzi un attiecīgi palīdz ietaupīt benzīnu.
Vārda “benzīns” lietojums tik ierastās “degvielas” vietā nav nejaušība, jo Qashqai kā automobilis ar viena tipa motoru dzinēju paletē lieliski ilustrē autobūves industrijā valdošo tendenci pakāpeniski atteikties no smagās degvielas dzinējiem vieglajos auto. Bet detaļās par to nedaudz vēlāk.
Ārējā čaulā, kuras ultramodernais profils vairs galīgi neizskatās pēc Qashqai un varētu piemānīt jebkuru nezinātāju, dzīvo mūsdienu prasībām atbilstoši aprīkots auto. Jo īpaši tā var teikt par izmēģināto Tekna komplektācijas eksemplāru Ceramic Gray krāsā, ko pēc izvēles var aizstāt ar kādu no 15 citām virsbūves noformējuma opcijām, tai skaitā divu toņu kombinācijām. Arī pieejamo riteņu dizainu klāsts ar piecām versijām ir gana plašs un nosedz diametra spektru no 17 līdz 20 collām. Tas tikai nozīmē, ka iespēja individualizēties ir visnotaļ ievērojama un varbūtība, ka pa ceļu pretī brauks identisks automobilis, protams, saglabājas, taču ir neliela.
Nissan pārstāvji neslēpj, ka cer uz jaunā Qashqai spēju atkārtot oriģināla graujošos panākumus, kad aptuveni trīs gadu laikā līdz pirmajam feisliftam kompakto krosoveru bija iegādājušies vairāk nekā pusmiljons autobraucēju. Ar kādiem līdzekļiem to Nissan varētu panākt? Nu, pirmkārt, tas būs dizains un automobiļa koncepcija. Tā kā autobraukšanas kultūrā aizvien dominē vēlme sēdēt augstāk par pārējiem un nozīmīgs faktors ir paaugstināts klīrenss, lai nebūtu jābēg no trotuāru apmalītēm un ziemā ar bamperu jāstumj sniega putra, tad Qashqai ar 180 mm attālumu no zemes ir gana labi sagatavots mūsu apstākļiem. Otrkārt, tas būs salona plašums.
Ar to Qashqai nekad nav bijušas problēmas, bet tagad ir vēl labāk, jo auto ir paaudzies.
Augstums ir saglabāts līdzšinējais, turpretī garums, platums un riteņu bāze ir par attiecīgi 35, 29 un 19 mm lielāki, un ieguvums pasažieru telpā un bagāžniekā ir nenoliedzams. Ja salonā atliek vien ierausties un saprast, ka, jā, vietas ir daudz, tad kravas nodalījuma tilpumu raksturo cipari - līdz pat 504 litriem, ja nav uzstādīta pilnpiedziņas sistēma, vai pat 1447 litri ar nolaistām atzveltnēm. Un, treškārt, tās būs krosovera lietotājam pieejamās tehnoloģijas.
Vēl pirms dažiem gadiem priecīgs bija tas autobraucējs, kuram bija kruīza kontrole un Bluetooth, toties jaunās paaudzes Qashqai atbalsta un izklaides iespējas uz vienas A4 lapas diez vai varēs “uzlikt”. Vispirms jau jāsāk ar to, ka ap vadītāja sēdvietu burtiski iekārtots tāds kā kokpits, ar skārienekrānu priekšējā paneļa centrā, grozāmiem un spaidāmiem klimata kontroles vadības slēdžiem zem tā, nelielu ātrumpārslēga sviriņu rokas stiepiena attālumā un digitālu instrumentu paneli aiz stūres. Izklausās komplicēti, tomēr patiesībā ir labāk nekā vienā otrā dārgākas klases automobilī, kur salona priekšpuse izklāta ar skārienekrāniem, kas atņem daļu braukšanai nepieciešamās uzmanības. Kaut gan klimata vadības panelī ir saglabātas fizikālās pogas, digitalizācijas uzvaras gājienu nevar nepamanīt. Nu, kaut vai paceļot acis skatienā virs stūres, kur spīd košs 10,8 collu projekcijas ekrāns ar vadītājam potenciāli noderīgo un svarīgo informāciju par aktuālo braukšanas ātrumu, atļauto braukšanas ātrumu, kruīza kontrolē iestatīto ātrumu un pat ieteikums veikt korekciju uz leju, ja pārāk steidzies. Apple CarPlay te jau darbojas bez vada un, lai Spotify vai Waze servisam nekad nepietrūktu enerģijas, viedierīci arī var lādēt bez vada.
Sevišķi noderīga ir adaptīvā kruīza kontrole, kas darbojas ciešā sadarbībā ar navigācijas sistēmu, un tā darbojas tieši tā, kā to iztēlojies. Piemēram, ja iestatītais braukšanas ātrums ir 90 kilometri stundā, bet priekšā esošais līkums ir pārāk straujš, lai to varētu droši un plūdeni izbraukt šādā ātrumā, Qashqai pilnīgi patstāvīgi piebremzēs un pēc tam atkal paātrināsies. Šī funkcija lieliski strādā arī kartē atzīmētajos rotācijas apļos, pats izmēģināju - auto palēninās līdz aptuveni 50 kilometriem stundā, iebrauc aplī, tu ar stūri norādi izbrauktuvi, pa kuru vēlies turpināt ceļu, un Qashqai automātiski atkal uzņem ātrumu, tiklīdz ceļš ir brīvs. Mazliet jau vēl ir pietāte pret visām šīm tehnoloģijām, kas radītas, lai paņemtu stūrēšanas prieku uz sevi, bet tā ir nākotne, kas ir iestājusies jau šodien.
Šodien, starp citu, pieejama arī NissanConnect Services lietotne, ar kuru telefons kļūst par tava automobiļa pārvaldīšanas rīku, jo dod iespēju atslēgt un aizslēgt durvis, pārbaudīt, cik tālu varēs aizbraukt ar atlikušo benzīna daudzumu, ieslēgt skaņas signālu un pamirkšķināt lukturus, ja nu apmaldies lielveikala stāvvietā un nevari savu auto atrast, vai pat noteikt rajonu, kurā auto drīkst uzturēties un ar kādu ātrumu braukt, ja atslēgas aizdod kādam, kurš nav šī automobiļa ikdienas lietotājs.
Šī ir vien daļa no atbalsta, komforta un drošības sistēmu klāsta, kurš, kā jau var noprast, ir ļoti plašs. Par motoru paleti to gan nevar teikt, jo patlaban Nissan Qashqai ir iespējams iegādāties tikai ar 1,3 litru benzīna turbo motoru divās jaudas versijās ar 140 un 158 zirgspēkiem. Abas ir tā dēvētie vieglie hibrīdi (MHEV), un tas nozīmē, ka strādā ne tik daudz uz veiktspējas celšanu, cik uz degvielas patēriņa samazināšanu. To Nissan Qashqai panāk, izslēdzot motoru, tiklīdz ātrums noslīd zem 18 kilometriem stundā, un paturot benzīnnieku ilgāk izslēgtu, kā arī MHEV sistēmas elektromotoram dodot papildu 6 Nm griezes momentu paātrināšanās brīdī. Tas atslogo iekšdedzes dzinēju un palīdz ietaupīt benzīnu. Standartā Nissan Qashqai ir paredzēts komplektēt ar sešu pakāpju manuālo pārnesumkārbu, taču spēcīgākajai modifikācijai var izvēlēties ne tikai Xtronic variatoru, bet arī pilnpiedziņu.
Nu, un visbeidzot der pieminēt, ka pēc pirmā cēliena Qashqai būs pieejams arī ar e-POWER dzinēju, kas būtībā būs elektromobilis ar benzīna motoru elektrības ģenerēšanai. Ja kādu māc bažas, kā, diez, šāda kombinācija strādā un vai vispār strādās, der atcerēties, ka Andris Dambis savulaik ar identiskas koncepcijas rallijreidu OSCar pievarēja Dakaras rallijreida distanci. Arī toreiz elektromotoru darbināšanai tika izmantots Nissan benzīna dzinējs, vienīgi tā darba tilpums bija 3,5 litri, kamēr Qashqai e-POWER 140 kW elektromotoram elektrību ražos 1,5 litru turbo motors.
Jaunais Nissan Qashqai jau tagad ir pieejams pie dīleriem izmēģināšanai un maksā no 23 350 par pašu vienkāršāko versiju Visia komplektācijā līdz 36 450 eiro par Tekna+ modeli. Šajā cenu koridorā ietilpst vēl trīs aprīkojuma versijas dažādām gaumēm - Accenta, N-Connecta un Tekna -, un tās pēc izvēles var aprīkot ar tehnoloģijām no augstāk stāvošiem modeļiem. Piemēram, N-Connecta jau standartā uzstādīts 12,3 collu digitālais instrumentu panelis un reāllaika karte, turpretī projekciju ekrāns jāpasūta atsevišķi, kamēr Tekna un Tekna+ modeļos tas ietilpst standarta komplektācijā.
Raksts tapis sadarbībā ar Nissan.