Šķiet, ka tikai vakar dzima ideja par vienkārši lietojamu, automatizētu laika uzskaites rīku, un nu jau tas svin jau 10. dzimšanas dienu. Laiks tiešām lido, kad dari to, ko mīli. 10 gadi ir ilgs laiks. Tās ir 87600 stundu, kas bijušas piepildītas ar izaicinājumiem, uzvarām, zaudējumiem un vērtīgām mācībām. Es vēlos padalīties ar dažām no tām – 10 labākajām mācībām, ko es kā DeskTime vadītājs esmu ieguvis šo 10 gadu laikā.
10 vērtīgas mācības no 10 gadiem uzņēmumā
Seko savām vajadzībām
Ideja pavisam vienkārša: identificēt uzņēmumā jau esošu problēmu vai izaicinājumu un atrast veidu, kā to atrisināt ar iekšējiem resursiem. Tas patiesībā arī ir tas, kā radās DeskTime. Draugiem Group dibinātāji DeskTime izveidoja kā grupas iekšējo risinājumu. Jau tālajā 2011. gadā, pirms tas bija kļuvis par pasaules tendenci, Draugiem Group iestājās par elastīgu darba laiku un ieviesa darbiniekiem brīvu darba dienas sākumu līdz 11:00. Lai gan visi šo ideju uzreiz atbalstīja, no vadības viedokļa parādījās arī zināmas bažas, jo cilvēki darbā ieradās dažādos laikos, tāpēc bija grūti pārraudzīt, vai katrs darbinieks tiešām nostrādā noteiktās 8 stundas dienā. Toreiz tirgū piedāvātie risinājumi bija vai nu pārāk sarežģīti, vai arī paredzēja to, ka katram pašam manuāli bija jādarbojas ar taimeri. Tāpēc dzima ideja par DeskTime – tādu automātisku un viegli saprotamu produktivitātes mērīšanas rīku, kuru pašiem gribētos lietot. Drīz pēc tam tika secināts, ka tas varētu būt noderīgi arī citām komandām ārpus Draugiem Group, tāpēc produkts nonāca tirgū.
Darbs nekad nebeidzas un produkts nekad nav gatavs
Lai ko tu arī būvētu, tas nekad nebūs gatavs. Kolīdz tiek pievienota jauna funkcija vai atjauninājums, izstrādes komanda strādā jau pie nākamā jaunuma. 10 uzņēmuma pastāvēšanas gadu laikā uzņēmums ir pieredzējis 2 lielas dizaina maiņas un neskaitāmus uzlabojumus. Mēs nepārtraukti meklējam veidus, kā uzlabot mūsu lietotāju pieredzi, klausāmies klientu vēlmēs un pielāgojam produktu vienmēr mainīgajiem darba apstākļiem. Kad runa ir par atjauninājumiem un jaunām funkcijām, mūsu vēlmju saraksts šķiet nebeidzams. Komandā regulāri dzimst arvien jaunas idejas, un tādas nereti iegūstam arī no mūsu klientiem. Pa šo laiku esam saņēmuši simtiem dažādu ideju, un cilvēki tās turpina iesūtīt ik dienu – tieši tas mūs motivē, jo, kā zināms, kamēr ir vieta uzlabojumiem, vienmēr ir, kur augt.
Neviens bizness nevar iztikt bez neveiksmēm
Sākšu ar to, ka mēs nelepojamies ar savām neveiksmēm. Mēs būtu priecīgi, ja nekad tās nebūtu piedzīvojuši un ja visi mūsu pieņemtie lēmumi būtu bijuši pareizi un līdz vīlītei pārdomāti. Bet tā dzīvē nenotiek. Piemēram, 2014. gadā izstrādājām programmas atjauninājumu, kas izrādījās daudz laikietilpīgāks process, nekā bijām paredzējuši. Mums toreiz šķita, ka ieguldīt šī darba pabeigšanā visus savus finanšu un cilvēkresursus būs pareizais ceļš, tāpēc mārketinga un reklāmas darbus nolikām malā. Tas bija slikts lēmums. Sakarā ar nepietiekamu resursu pārvaldību un dažiem neveiksmīgiem lēmumiem bizness apstājās. Mēs beigās ilgi cīnījāmies, līdz tikai ap 2017. gadu atkal nonācām atpakaļ uz izaugsmes takas. Vai tas bija grūti? Viennozīmīgi. Bet mēs no tā mācījāmies, tāpat kā mācāmies no jebkuras savas kļūdas, lai tās nepieļautu nākotnē.
Laika vērtība krīzes laikos mainās
Lieta, ko kā laika pētnieki esam novērojuši – uzņēmumi sāk ļoti novērtēt laiku krīzes brīžos. Vienalga, vai tā ir iekšēja uzņēmuma krīze, vai kaut kas tik globāls kā Covid-19 pandēmija. Piemēram, kad pasauli pārņēma Covid-19 un uzņēmumi bija spiesti pārslēgties uz attālinātu darbu, sabiedrības apjukums bija vērā ņemams. Tam nebija gatavi nedz darbinieki, nedz uzņēmumu īpašnieki un vadītāji. Bija daudz jautājumu. Kā pārliecināties, ka uzņēmuma laiks tiek pavadīts produktīvi? Kā zināt, ka tas netiek tērēts lieki, kamēr uzņēmums cieš zaudējumu obligātās mājsēdes rezultātā un knapi savelk galus? Esmu drošs, ka tieši šie un citi līdzīgi jautājumi ir galvenais iemesls, kāpēc mūsu uzņēmums 2020. gadā piedzīvoja savu lielāko izaugsmi pastāvēšanas vēsturē, kad mūsu apgrozījums pieauga par 160%. DeskTime vienmēr ir pastāvējis, lai palīdzētu uzņēmumiem atrast atbildes uz šiem jautājumiem, un Covid pandēmija izgaismoja, kāpēc svarīgi tiešām zināt atbildes uz tiem.
Nav jāpieņem darbā pozīcijas, kuras var izmantot kā ārpakalpojumu
DeskTime 2011. gadā izveidoja 2 cilvēki, un visus šos gadus, lai arī cilvēku skaits, protams, ir audzis, mēs ar nolūku turpinām strādāt mazā komandā. Pat 2020. gadā, kad uzņēmums piedzīvoja ļoti strauju izaugsmi, mēs izvēlējāmies nepaplašināt savu komandu, bet gan izmantot ārpakalpojumus. Es ticu, ka biznesa pirmajos posmos nav vajadzīgi pilna laika darbinieki. Un pat tad, kad uzņēmums ir sasniedzis stabilitāti un aug, ārpakalpojumi vienalga var būt labākā izvēle. Šo 10 gadu laikā izmantot profesionālus ārpakalpojumus tikai tām jomām, kas tobrīd bija nepieciešamas, ir viens no labākajiem lēmumiem, kādu mēs jebkad esam pieņēmuši. Tas ir ļāvis mums kontrolēt savus izdevumus cauri biznesa kāpumiem un kritumiem, vienlaikus nepārtraukti sadarbojoties ar labākajiem savas jomas profesionāļiem.
Komandai vienmēr ir jābūt pirmajā vietā
Mūsu komanda nav liela, bet toties ir vislabākā. Es augstu vērtēju ikvienu savu kolēģi, un man ir neizsakāmi paveicies, ka varu būt viņu vadītājs. Kā jau minēju, Desktime ir daļa no Draugiem Group – pašmāju tehnoloģiju un jaunuzņēmumu inkubatora, kurā darbinieku labklājība vienmēr ir bijusi ārkārtīgi svarīga. Mūsu filozofija balstīta idejā, ka aprūpēts darbinieks būs uzticīgs uzņēmumam un pretī būs gatavs ieguldīt savu laiku un spējas. Mēs jau no pirmās dienas piedāvājam elastīgu darba laiku, kā arī bezmaksas pusdienas un apmaksātu vienas dienas slimības lapu reizi mēnesī, ko ikviens var izmantot ar veselību saistītai atpūtai, tajā skaitā, lai rūpētos par savu mentālo veselību un novērstu izdegšanu. Pandēmijas laiks mums visiem bija grūts, tāpēc ieviesām arī 10 apmaksātas psihoterapeita konsultācijas, kas iekļautas veselības apdrošināšanas polisē. Jā, tās ir papildu izmaksas uzņēmumam, bet tas ir 100% tā vērts. Šo gadu laikā mūsu komanda ir kļuvusi par ģimeni. Mēs kopā ar darbiniekiem un viņu ģimenēm, tajā skaitā bērniem, svinam savus sasniegumus un veiksmes. Un mūsu 10 gadu jubilejas svinības nebūs izņēmums.
Mums visiem nopietni jāattiecas pret savu laiku
Kādā intervijā Bils Geitss reiz teica, ka laiks ir vienīgā lieta, ko nevar nopirkt par naudu. Kā miljardieris viņš var sev iegādāties, ko vien vēlas, bet laiks ir vienīgā lieta, kas šim likumam nepakļaujas. Tāpēc viņš rūpīgi izvērtē, kā pavada savu laiku, lai neizniekotu ne minūti. Esmu novērojis, ka mūsdienu biroja darbiniekiem laika izšķērdība aizvien ir aktuāla problēma. Daudzi to kompensē ar virsstundām, kas, kā pierāda mūsu pētījums, nav ne produktīvi, ne veselīgi. Tāpēc DeskTime stingri iestājas pret virsstundām. Mēs iesakām izmantot laika uzskati, lai pārliecinātos, ka darba laiks tiek pavadīts produktīvi un virsstundas nebūtu nepieciešamas. Savukārt situācijās, kurās darbinieks tās tomēr izmanto, jābūt vērīgiem – iespējams, kolēģis vienkārši netiek galā ar savu lielo slodzi un viņam nepieciešama palīdzība.
Ja neatpūtīsies, salūzīsi
Vēl viena lieta, par ko stingri iestājamies, ir atpūtas pauzes. 2014. gadā veikts DeskTime pētījums parādīja, ka produktīvākie cilvēki nav tie, kas strādā visilgākās stundas, bet gan tie, kuri ņem regulāras pauzes. Tas mums atgādināja par jau zināmu faktu – cilvēki nav domāti tam, lai strādātu 8 stundas bez apstājas. Mēs neesam mašīnas. Mūsu smadzenēm, gluži tāpat kā ķermenim, ir nepieciešama atslodze. Mēs iedrošinām atpūsties no ekrāniem ne tikai savu komandu, bet arī mūsu lietotājus. Esam publicējuši vairākus rakstus par to, kāpēc pauzes darba dienā ir svarīgas, un 2018. gadā tāpēc ieviesām arī Pomodoro taimera funkciju, kas regulāros 52, 60 vai 90 minūšu intervālos atgādina DeskTime lietotājiem, ka laiks atpūtai. Pat īss 5 minūšu pārtraukums var dot lielu pienesumu vispārējās labsajūtas un darba snieguma uzlabošanā. Pētījumos pierādīts, ka spēja regulāri atrauties no darba palīdz uzreiz atjaunot enerģiju un ilgtermiņā izvairīties no izdegšanas.
Izpalīdzība nes labākus rezultātus nekā reklāma
Visus šos gadus, kopš pastāv DeskTime, mūsu vienīgais mērķis ir bijis palīdzēt gan pašnodarbinātajiem, gan komandām un uzņēmumiem kļūt produktīvākiem. Un viss, ko mēs darām, tiek veikts šā mērķa vārdā.
2012. gadā mēs izveidojām savu blogu, lai runātu par darba organizēšanu, darbinieku labklājības veicināšanu un citām būtiskām ar darba vietu un darba produktivitāti saistītām tēmām. 2019. gadā mēs atkārtoti atvērām DeskTime YouTube kanālu, kurā ik nedēļu tiek publicēti jauni video par visdažādākajām tēmām, piemēram, komandu vadību, hibrīddarbu un personīgo produktivitāti. Tāpēc mēs regulāri paši uz savas ādas pārbaudām jaunākās produktivitātes tendences. Mūsu komanda ir eksperimentējusi ar to, ko nozīmē atteikties no kafijas, strādāt, sēžot uz jogas bumbas, bloķēt Facebook un daudz ko citu – tikai tāpēc, lai palīdzētu saviem lietotājiem saprast, kas no tā visa patiešām strādā. Ar to es gribu teikt, ka izpalīdzība nes rezultātus. Un katra reize, kad kāds iesaka DeskTime draugam, jo esam palīdzējuši šim cilvēkam kļūt produktīvākam, atkal un atkal pierāda, ka mūsu izvēlētā stratēģija strādā.
Vienmēr izvirzi sev augstākus mērķus, nekā būtu ērti
Es piekrītu Lerijam Peidžam, vienam no Google dibinātājiem, kurš teica: ''Ir ļoti grūti pilnībā izgāzties, ja tu mērķē pietiekami augstu.” Mēs nebaidāmies uzstādīt lielus mērķus arī tad, ja pirmajā brīdī tie šķiet nesasniedzami. Jo pat tas, ka mēs tiktu līdz pusei, būtu uzskatāms par uzvaru. Piemēram, šobrīd esam par savu mērķi izvirzījuši sasniegt 50% gada apgrozījuma pieaugumu. Tāpat strādājam, lai līdz 2023. gadam četrkārtīgi palielinātu ieņēmumus. Šie viennozīmīgi ir ambiciozi mērķi ārpus mūsu komforta zonas, bet mēs vienmēr esam gatavi izaicinājumiem.