Domājot par Jaguar vārdu, primārā asociācija ir automobiļi ar klasiskajām virsbūvēm - sedani, kupejas, kabrioleti. Tātad automašīnas, kas no laika gala veido tradīcijām bagātā britu autobīves uzņēmuma modeļu klāstu. Bet laiks rit, patērētāju vajadzības mainās un arī autoražotāji seko līdzi tendencēm, kuru spogulis ir katras kompānijas modeļu saime.
Pirmie iespaidi: Jaguar F-Pace, kas būs labs sabiedrotais tālos ceļojumos (1)
Ja vēl desmit, piecpadsmit gadus atpakaļ neviens pat iedomāties nevarēja, ka Jaguar ražos ko citu nekā tikai sportiska rakstura sedanus, kupejas un kabrioletus, tad šobrīd stabilu vietu zīmola piedāvājumā ieņem arī dažādu izmēru apvidus automobiļi. Tie gan nepretendē uz nepārspējamu veiktspēju sarežģītos braukšanas apstākļos, taču kā
krosoveri lieliski pilda savu uzdevumu apmierināt to patērētāju daļu, kuri vēlas paaugstinātā eleganta izskata automobilī baudīt jaunākos tehniskos labumus un komfortu.
Patiesībā, ja paraugās nedaudz tālākā pagātnē, nu, līdz šī gadsimta sākumam, redzams, ka ar modeli X-Type jau tika ieskandināts jaunas ēras sākums. Ar modeli, kas tika veidots uz vienas tehnoloģiskās platformas ar Ford Mondeo, Jaguar spēra kāju masu automobiļu tirgū un 2004.gadā, trīs gadus pēc X-Type sedana iznākšanas, izlaida arī tā universāļa versiju, kuras autors bija daudzi izcilu dizaina paraugu radītājs Īens Kalums. Gadiem ejot, autobraucēju kopienas vidū nostiprinājās uzskats, ka drošāka braukšana pa sliktiem ceļiem ir automašīnā ar lieliem riteņiem un augstu sēdekli, tādēļ arvien lielāku popularitāti sāka iegūt apvidnieki un tā dēvētie krosoveri. Tie būtībā aizpilda nišu starp īstajiem bezceļu automobiļiem un ģimenes universāļiem, un ilgi nebija jāgaida, kad arī Jaguar klāstā parādījās krosovers F-Pace.
Liekas tas bija tik nesen, tomēr pirmais F-Pace debitēja jau pirms sešiem gadiem 2015.gadā. Tagad, kad Jaguar salonos ir atrodama modeļa atjauninātā versija, mūsu rīcībā ir modelis, kura tapšanā ņemts labākais, kas pieejams, un padarīts vēl labāks. Tas gan nav pilnvērtīgas paaudžu maiņas rezultāts, bet gan feislifts, taču
ietver visu pārmaiņu spektru - sākot no jauna ārējā dizaina un interjera, un beidzot ar tehniskiem pilnveidojumiem.
Pirmais, kas krīt acīs, protams, ir eksterjers. Uzreiz jau jāsaka, ka te nav notikusi nekāda revolūcija, bet gan evolūcija, tādēļ pārmaiņas spēs atpzīt tikai lietpratējs un kaislīgs Jaguar automobiļu fans. Taču, ja noliek 2015.gada modeli un jauno F-Pace blakus, modernizācijas sekas redzamas kā uz delnas. Pirmkārt, jau tas attiecas uz priekšējās daļas noformējumu, kur tagad modeli definē izsmalcinātāks un vienlaikus arī ņiprāks dizains - sākot no lukturu blokiem ar jauno LED dienas gaitas lukturu grafiku divu J burtu formā katrā pusē, lielākiem gaisa savācējiem bampera sānos un apakšā, kā arī platāku radiatora režģi, un beidzot ar tādām dizainiskām niansēm kā motorpārsega formu. Parasti jau tādiem sīkumiem nepievērš uzmanību, bet nevar noliegt, ka ar lielāku izvirzījumu pārsega vidū, kas simbolizē apakšā noslēpto jaudu, un aizvērto spraugu starp pārsegu un radiatora režģi jaunais F-Pace izskatās dinamiskāk un cēlāk.
Aizmugrējās daļas dizainā Jaguar ir pacentušies ar bagāžnieka vāka formu izcelt virsbūves platuma efektu, turpretī pilnie LED lukturu bloki ir vēl šaurāki, un stilistiski ir pietuvināti Jaguar pirmajam elektroauto I-Pace. Bet profila skatā skaidri redzams Jaguar sportiskais mantojums, jo
ar augstu klīrensu un zemu virsbūvi, kā arī garu motora pārsegu F-Pace pat stāvot izskatās kompaktāks un dinamiskāks nekā patiesībā ir.
Protams, SVR modifikācija ar 550 zirgspēku V8 motoru ne tikai izskatās dinamiski, bet arī ātri brauc, taču mums šeit ir visai atturīgi motorizēts F-Pace ar četru cilindru dīzeļdzinēju. Bet par to nedaudz vēlāk, pēc iepazīšanās ar salonu.
Jaunā F-Pace interjerā un komplektācijā ir viss tas, ko var gaidīt no moderna premium segmenta. Jau paverot demo mašīnas durvis, skatam paveras aina, kas nav gluži ikdiena konservatīvo pelēko un melno toņu pasaulē. Šim auto apdarē izmantota zilganpelēkas un baltas ādas kombinācija, kas lieliski kontrastē ar priekšējā paneļa melni spīdīgajām ekrānu virsmām. Jā, kā jau ierasts pēdējā laika automobiļos,
ekrānu un skārienvirsmu kļūst aizvien vairāk, bet grozāmu podziņu un ripiņu - mazāk.
Faktiski F-pace priekšējā paneļa vidū ir tikai divas grozāmas ripas temperatūras regulēšanai, taču tās var gan piespiest, gan pavilkt, lai piekļūtu dziļākiem komforta sistēmas iestatījumiem - sēdekļu ventilēšanas un apsildes funkcijām, kā arī gaisa padeves stipruma mainīšanai.
Centrālais elements priekšējā panelī ir viegli izliekts skārienekrāns ar 11,4 collu diagonāli. Caur to vadāmas visas būtiskākās automobiļa funkcijas, tai skaitā no citiem Jaguar Land Rover grupas automobiļiem pazīstamā jaunākās paaudzes apkārtskata sistēma. Tā, nepametot vietu pie stūres, ļauj burtiski apstaigāt automobili pa perimetru. Kas priecē, Pivi Pro multimediju sistēma strādā bez aiztures, bet tās vienkāršā grafika navigēšanu pa izvēlnes apakšlīmeņiem padara viegli saprotamu. Un vēl viens jaunums, ar ko Jaguar F-Pace vadītājs saskarsies katru reizi šo vārdu vistiešākajā nozīmē, ir pārnesumkārbas elektroniskā svira. Ja līdz šim no viduskonsoles izbrauca apaļš, grozāms selektors, tad tagad tā vietā ir neliela svira, ko var “ievilkt” D režīmā.
Vietas salonā, kā jau to var gaidīt no pilna izmēra autombiļa, ir pietiekami daudz abās sēdekļu rindās, turklāt bagāžnieks ir tik liels, ka pietiks visām dzīves situācijām - 650 litri ar paceltām atzveltnēm un 1740 litri, tās nolaižot. Grūti spriest, kāds ir vājākais no šobrīd tirgū pieejamajiem F-Pace, kam paredzēts dīzelītis ar 163 zirgspēkiem, taču 204 zirgspēku versijā divlitru dīzeļdzinējs ar MHEV vieglā hibrīda sistēmu ir pietiekami ņiprs sabiedrotais. Motora maksimālais griezes moments ir 430 Nm, un tas nozīmē, ka apdzīšanas manevri būs veikli un bez stresa.
Četrcilindru dīzelis ar MHEV sistēmu varētu būt optimālā izvēle vidsumēra autobraucējam. Tā kā automobiļa konsturkcijā izmantots daudz alumīnija, tas sver zem 1,8 tonnām un līdz ar to iet ļoti labi. Straujākos pagriezienos jūtams, ka F-Pace smaguma centrs ir tuvāk zemei nekā jumtam, jo auto ir ļoti paklausīgs, nezvārgojas un stūrē precīzi. Es gan domāju, ka neviens diži nepretendē ar F-Pace piedalīties drifta sacensībās, kur šīs īpašības būtu vairāk no svara, taču ir patīkami apzināties, ka sportiskā ievirze jūtama arī šāda tipa spēkratā. Turklāt, kas būtiski, nav upurēts ne grams gaitas komforta. Es nezinu, kā paietu tāls ceļojums šī krosovera aizmugurējā sēdeklī, taču
pie stūres radās iespaids, ka F-Pace ir īsts gargabalnieks - sēdies un brauc kaut uz franču Rivjēru.
Kaut kur pa ceļam gan nāksies uzpildīties reizi vai divas, jo uz gaisu šis auto gluži neiet, bet tā jebkurā gadījumā ir apsvēršanas vērta iespēja drēgno rudeni iemainīt pret +25 grādiem Vidusjūras krastā. Pie tam F-Pace ir pietiekami daudz un dažādu modifikāciju, lai ceļojumu varētu padarīt vai nu ekonomiskāku, vai ātrāku.
Šeit tad atslēgas vārdi būs motoru palete, jo tā Jaguar lielākajam krosoveram ir visnotaļ plaša. Bez jau minētajiem divu litru dīzeļiem ir pieejams arī 3 litru sešu cilindru dīzeļdzinējs ar 300 ZS, kā arī vairākas benzīna motoru versijas. No tām mazākais ir 2 litru turbo motors ar 250 ZS, bet pārējās divas ir 3 litru sešu cilindru turbodzinējs ar 340 vai 400 ZS. Patiesībā tā ir
lieliska iespēja izbaudīt, ko nozīmē auto ar jaudīgu iekšdedzes dzinēju, jo nenovēršami tuvojas tas brīdis, kad autoražotāji piedāvās tikai dažādus elektromobiļus
vai citādi videi draudzīgus auto. Ja pret to nav iebildumu, tad arī Jaguar F-Pace pircējs jau var spert soli elektrifikācijas virzienā un izvēlēties plug-in hibrīdautomobili ar 404 zirgspēkiem un iespēju 53 km nobraukt ar elektrību vien.
Gluži tāpat kā motoru palete, arī F-Pace cenu spektrs ir ļoti plašs, un tas nosedz cenu intervālu no 50 tūkstošiem eiro par divlitrīgo 163 zirgspēku dīzeli un 53 tūkstošiem par 204 ZS versiju, līdz pat 78 tūkstošiem eiro par modeli P400e, tātad F-Pace plug-in hibrīda versiju.
Raksts tapis sadarbībā ar Jaguar.