Vai drīz brauksim ar elektrisku sabiedrisko transportu? Izskatās, ka jau pavisam drīz! (10)

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Ceļā uz klimatneitrālu transportu arvien biežāk izskan ierosinājums autobraucējus pārsēdināt nevis uz elektromobiļiem, kas tāpat aizņem vietu un tērē resursus, bet gan uz sabiedrisko transportu.

Ragnārs Jirgens (Ragnar Jürgens), Scania Baltics autobusu tirdzniecības menedžeris: "Transports kļūst videi draudzīgāks, un draudzīgāks arī lietotājiem. Tas nozīmē, ka vairāk cilvēku jāpievērš sabiedriskajam transportam. Tam nepieciešami komfortabli autobusi, kas veido lielu vienādojuma daļu."

Un vēl būtu labi, ja tie būtu bezizmešu autobusi. Tāds ir Scania pilsētas autobuss, ko zviedri sāka ražot 2019. gada beigās, bet nesen tādu varēja redzēt arī Rīgā.

Arvis Tauriņš, Scania pārstāvis: "Autobusam ir 300 KW elektriskais dzinējs ar eļļas dzesēšanu, kas dod lielākas priekšrocības braucot un izkustoties pret kalnu, saglabājot ātrumu arī kāpumos. Bet, kas vēl svarīgāk, autobusam ir arī vērā ņemama sniedzamība. Šim autobusam ir 330 kWh akumulatori, kas nodrošina 200 km distanci."

Aprēķini liecina, ka vidējais enerģijas patēriņš ir 1 kilovats uz kilometru. Tātad sniedzamība ar vienu uzlādi varētu būt pat lielāka.

Baterijas uzlāde no līdzstrāvas lādētāja aizņem sešas stundas, bet izmantojot paceļamu pantogrāfu galapunktos - vien stundu.

Arvis Tauriņš: "Lādēšanas jauda ir no 50 līdz 150 kW, un tas ir atkarīgs no tā, kāds lādētājs pieejams. Ar 150 lādētāju iespējams autobusu uzlādēt 2 h laikā."

Gan jau būsit dzirdējuši, ka autobusu industrijā liels akcents tiek izdarīts uz ūdeņradi un degvielas šūnām. Scania veiktie pētījumi rāda, ka elektrība tomēr ir efektīvāka.

Ragnārs Jirgens: "Mēs secinājām, ka elektrisks autobuss nodrošina vislabāko efektivitāti no avota līdz riteņiem - vairāk nekā 70%."

Scania elektroautobuss ir ne tikai energoefektīvs, bet arī ērts vadītājam, un - tas samazina arī trokšņa piesārņojumu.

Autobusā nav sarežģītu mezglu, tam ir vienkāršota apkope un remonts. Baterijas, kas izvietotas gan uz jumta, gan grīdā, ir pilnībā pārstrādājamas. Tai pašā laikā Arvis Tauriņš norāda, ka tāpat "šobrīd vēl ir grūti pieņemt faktu, ka autobuss var būt elektrisks, var nobraukt vairāk nekā elektromobilis un vēl pārvadāt 100 pasažierus".

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Scania elektriskie autobusi jau pārvadā pasažierus Zviedrijā un Šveicē. Pirmais līgums tikko noslēgts arī Somijā. Nez, pēc cik gadiem klusi bezizmešu autobusi kursēs arī Rīgā?

Ragnārs Jirgens: "Tie nebūs daudzi gadi, viss notiek ļoti ātri. Es zinu, ka visu Baltijas valstu galvaspilsētas jau gatavo iepirkumus. Jau šogad tādu izsludinās Rīga un Tallina, varētu būt arī Kauņa un Viļņa."

Uz augšu