Augstskola RISEBA pirmo reizi Latvijā organizē konferenci par maldīgu naratīvu stratēģijām medijos, sociālajos medijos, kino un virtuālajā realitāte, kas tiek lietotas, lai destabilizētu un ietekmētu auditoriju kritisko domāšanu.
Septembra vidū norisināsies konference European Narratology Network
15. un 16. septembrī biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskola “RISEBA” rīko starptautisku, zinātnisko konferenci “‘Gaslight’ Narratives in Virtual Landscapes”. Tā vienlaikus ir arī sestā starptautiskā zinātniski pētnieciskā Naratoloģijas tīkla konference, kas šogad pirmo reizi notiks Latvijā.
Konferences galvenais mērķis ir runāt par naratīvu attīstības tendencēm mūsdienu pasaulē, kas cieši saistītas ar imersīvo tehnoloģiju attīstību un to daudzveidību (t.sk. mākslīgo intelektu). Naratoloģijas eksperti uzsver, ka šobrīd vērojama izteikta tehnoloģiju un neuzticamu, paradoksālu un pat biedējošu naratīvu saplūšana, kas ievilina lasītāju un skatītāju auditorijas stāstos un manipulatīvi pasniegtos notikumu atspoguļojumos (ģeotelpiski un kognitīvi) ar mērķi izpludināt robežas starp to, kas ir reāls un kas – virtuāls.
Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolas “RISEBA” bakalaura un maģistra studiju programmu radošais direktors, docents, un imersīvo naratīvu pētnieks Aigars Ceplītis uzsver: “Gaslight” narratīvs, atšķirībā no viltus ziņām vai propagandas žurnālistikas, ir efektīgs ar savu imobilitāti, proti, ja viltus ziņas ir informācijas sagrozījums, “gaslight” naratīvs nemaina faktu patiesumu, bet izkropļo kritiskas spējas šos faktus aprobēt. Pastāv bažas, ka jau pavisam drīz "gaslight" naratīvi iznīcinās medijus tādā izpratnē, kā mēs tos redzam šobrīd. Virtuālie un imersīvie mediji, kas arvien vairāk kļūst par komunikācijas ikdienas rīkiem, ir “gaslight” naratīvu ražīgāka platforma.”
Konferences dalībnieki – pētnieki, mediju pārstāvji un politikas eksperti – tiek aicināti runāt par maldinošiem naratīviem un propagandas tehnikām, kas šobrīd ir vērojamas dažādās mediju platformās, un diskutēt par to, kā šīs tehnikas, saplūstot ar modernajām un virtuālajām tehnoloģijām un realitātēm, ietekmēs mediju, politisko, sociālo vidi un cilvēces nākotni turpmāk.
Konferences pirmā diena būs veltīta ievērojamāku naratoloģijas zinātnes pētnieku lekcijām, kā arī notiks mediju ekspertu diskusija par dažādu naratīvu ietekmi uz mūsdienu masu mediju un sociālo mediju dienas kārtību.
Konferencē piedalīsies un ar lekcijām uzstāsies šādi vadošie eksperti:
- Dr. Hertmuts Koenitzs (Dr. Hartmut Koenitz), kurš šobrīd raksta grāmatu “Understanding Interactive Digital Narratives” (Izprotot interaktīvus digitālos naratīvus), viņš ir autors vairāk nekā 50 akadēmiskajām publikācijām un Association for Research in Digital Interactive Narratives (Interaktīvu digitālo naratīvu izpētes asociācija) prezidents.
- Dr. Ellena Pērlmane (Dr. Ellen Pearlman), pētniece, mediju māksliniece, kritiķe, kuratore, rakstniece. Viņa arī radījusi pasaulē pirmo interaktīvo smadzeņu viļņu operu 360 grādu teātrī “Noor: A Brain Opera”.
- Tobins Ašers (Tobin Asher) ir virtuālās realitātes satura radītājs, režisors, rakstnieks, komponists. Kopš 2016. gada viņš vada virtuālās realitātes radītos produktus un projektus Stanfordas Universitātes Virtuālā cilvēka interakcijas laboratorijā (Virtual Human Interaction Lab). Kopā ar komandu Ašers pēta virtuālās realitātes un augmentētās realitātes psiholoģiskos un uzvedību izmainošos efektus.
Konference “‘Gaslight’ Narratives in Virtual Landscapes” notiks online režīmā, interaktīvā pasākumu platformā Special.chat.
Augstskola RISEBA konferenci organizē sadarbībā ar Eiropas Naratoloģijas tīklu (European Narratology Network) (ENN, http://www.narratology.net).
Terminu skaidrojums: Angļu valodas termins “Gaslight” jeb “Gaslighting” nozīmē darbību sēriju, kuras rezultātā kāds (cilvēks, medijs) ilgākā periodā izmanto dažādas manipulācijas un uzmanības novēršanas taktikas, lai pārveidotu patiesību (faktus), novērstu uzmanību no patiesības, kas pierādāma ar faktiem. Rezultātā maldinoša naratīva ietekmētie cilvēki vai pat veselas auditorijas sāk apšaubīt ticamu, pierādāmu, zinātniskus faktus saturošu informāciju un pat realitāti, bet daudz būtiskāk - apšaubīt savu loģiku un spēju kritiski novērtēt informāciju.
Termina “Gaslight” izcelsme saistāma ar Patrika Hamiltona (Patrick Hamilton) lugu “Gas Light” (1938. gads) un pēc šīs lugas 1944. gadā uzņemto Holivudas filmu “Gaslight”. Filmā galvenās lomas spēlē Čarlzs Bojers (Charles Boyer) un Ingrīda Bergmane (Ingrid Bergman). Tā stāsta par jaunu sievieti, kuras vīrs manipulē ar viņu, radot viņai pārliecību, ka viņa jūk prātā. Viens no manipulācijas veidiem ir eļļas lampiņas (jeb “gas light”) izslēgšanās vai raustīšanās it kā no nekā.
Naratīvs jeb stāstījums ir jebkura saistīta notikumu vai pieredzes virkne, kas nav izdomāta (memuāri, biogrāfija, ziņu reportāža, dokumentālā filma, ceļojuma apraksts utt.), vai izdomāta (pasaka, teika, leģenda, trilleris, romāns utt.). Stāstījumus var attēlot, izmantojot rakstītu vai izrunātu vārdu, nekustīgu vai kustīgu attēlu secību vai jebkuru to kombināciju. Vārds cēlies no latīņu darbības vārda narrare (pateikt), kas atvasināts no īpašības vārda gnarus (zināt vai prasmīgs). Kopā ar argumentāciju, aprakstu un ekspozīciju plaši definēts stāstījums ir viens no četriem retoriskajiem diskursa veidiem. Šaurāk definēts, tas ir daiļliteratūras rakstīšanas režīms, kurā stāstītājs sazinās tieši ar lasītāju.