Eksperts atklāj, ar kādas krāsas auto ir vislielākās klapatas (4)

Automašīnas stāvvietā
Automašīnas stāvvietā Foto: Publicitātes foto

Lai gan visi zina teicienu “neskati vīru no cepures”, ieraugot auto, pirmais iespaids ir ļoti svarīgs. Un, protams, viens no pamanāmākajiem izskata atribūtiem ir krāsa, kas var būt, piemēram, vai nu ļoti uzkrītoša, vai pilnīgi pretēji – pavisam neinteresanta.

Krāsas izvēli ietekmē daudzi faktori, taču pirmām kārtām to diktē auto tips. Spilgtas krāsas biežāk ir raksturīgas sportiskiem braucamajiem, tomēr nekur nav teikts, ka tās drīkst izmantot tikai vienam auto tipam, tāpēc tagad interesants krāsojums ir pieejams arī pavisam ikdienišķiem modeļiem.

Eksperti ir vienisprātis, ka ražotāji, paplašinot savu krāsu gammas piedāvājumu, seko vairākiem mērķiem, un no tiem galvenais ir vēlme apmierināt dažādu pircēju prasības, tai skaitā izdabāt tiem, kuri vēlas izcelties. Spilgtas, nebijušas vai pat eksotiskas krāsas ir arī veids, kā pieteikt jaunus modeļus.

Liek atskatīties un novērtēt

Auto vēstures pārbaudes servisa AutoDNA.lv vadītājs Agris Dulevičs norāda, ka

katra ražotāja krāsu gammu nosaka dažādi faktori, to vidū zīmola identitāte, vēsturiskais mantojums, arī globālās tendences.

“Daudz ko ietekmē ražotāja stratēģija. Mēs redzam, ka dažas kompānijas vēlas uzsvērt inovācijas, konservatīva stila vietā parādās ekspresīvāks dizains un līdz ar to – spilgtāki toņi,” teic speciālists.

Viens uzskatāms piemērs ir franču Peugeot, kas saviem pēdējiem modeļiem ir izveidojis arī jaunu krāsu paleti. Piemēram, mazās klases 208 krāsu paletē ir spilgti dzeltens tonis, savukārt drīzumā gaidāmajam kompaktklases modelim 308 sagatavota “dziļi zaļa” krāsa. Kaut abām modeļu saimēm vienmēr ir bijis savs vizuālais raksturs, vēl pirms desmit gadiem tās ar uzkrītošām krāsām neizcēlās.

Peugeot 208
Peugeot 208 Foto: Peugeot

A. Dulevičs uzskata, ka oriģināla, neparasta krāsa ir ļoti labs mārketinga instruments.

“Jāsaka, ka kopumā autoparks visā pasaulē ir diezgan vienmuļš. Šķiet, ka auto pircēji nevēlas izcelties un priekšroku dod tā sauktajām drošajām krāsām

– sudraba, pelēkajai, melnajai un baltajai. Sava nozīme tajā ir praktiskajai pusei – kopšanai un tālākpārdošanai. Taču spilgtas krāsas ir tas, kas pievelk skatienus un, ja auto ir labs dizains, ar labu krāsu tas izceļas vēl vairāk. Retrospektīvā redzams, ka dažiem ražotājiem, laižot klajā jaunus modeļus vai jaunu paaudzi, ar neparastu toni ir izdevies iedvest dzīvību it kā pazīstamās krāsās, un tās no jauna ir ieguvušas aktualitāti. Turklāt dažas krāsas ražotājiem pielīp tik ļoti, ka kļūst par sava veida vizītkarti. Redzējuši auto uz ielas vai reklāmā, cilvēki vēlas to iegādāties tieši tādā krāsā.”

Vislielākās rūpes prasa melnā krāsa

BOLD Car Works Riga vadītājs Reinis Jansons stāsta, ka Latvijā ļoti populāras ir tumšās krāsas, un nosacītā krāsojumu topa melnā, kam seko sudraba un tikai tad baltā.

“Melnā krāsa ir ļoti eleganta, taču tā prasa vislielākās rūpes, un jebkādi defekti ir viegli pamanāmi.

Es to neieteiktu autobraucējiem, kuri nevar vai negrib veltīt daudz laika auto izskata kopšanai,” teic speciālists.

Daudziem patīk baltā krāsa, taču, pēc eksperta teiktā, arī šim krāsojumam piemīt savas īpatnības. “Dažreiz pēc ziemas ierodas auto īpašnieki un sūdzas, ka automašīna sākusi rūsēt. Korpusam pielipušie metāla putekļi izskatās pēc korozijas un mēdz nobiedēt pat pavisam jaunu braucamo saimniekus,” atklāj R. Jansons.

R. Jansons stāsta, ka krāsojuma degradāciju veicina dažādi faktori – nekvalitatīva mazgāšana, zemas kvalitātes autoķīmija, visu veidu ceļa netīrumi un koku sveķi, tiešie saules stari, kā rezultātā melnā krāsa laika gaitā kļūst pelēka, bet baltā – sadzeltē. “Ir reizes, kad klienti savu auto pēc pulēšanas gandrīz vai atklāj no jauna.”

Pēc eksperta teiktā, salīdzinoši viegli uzturamas ir dažādu toņu sudraba krāsas automašīnas.

Putekļi, nelieli netīrumi un pat sīki bojājumi nav tik uzkrītoši. Tāpēc tiem, kuri nevēlas savus braucamos pucēt regulāri, viņš iesaka raudzīties pēc šīs krāsas variācijām.

Diezgan retas ir matētās krāsas un varbūt tāpēc ir radies priekšstats, ka tās ir grūti kopjamas. R. Jansons skaidro, ka patiesībā ir otrādi. “Matētās krāsas turas labi, taču jāņem vērā, ka tās nevar pulēt. Ja ir bojājums, virsbūves paneli nākas pārkrāsot.

No vara krāsas līdz oranžajai

A. Dulevičs atzīmē, ka, redzot plašāku krāsu piedāvājumu, dabiski palielinās iespējas atrast to, kas atbilst pircēja gaumei.

“Grūti pateikt, cik bieži, bet domāju, ka ir arī tādi gadījumi, kad ierobežota krāsu izvēle kļūst par barjeru auto iegādei. Tāpēc, manuprāt, gudrāk rīkojas tie ražotāji, kuri uzdrīkstas savās paletēs iekļaut neparastus toņus, tādā veidā iepriecinot pašus prasīgākos klientus,” saka autotirgus eksperts.

Klasiskā Volkswagen Beetle "vabolīte"
Klasiskā Volkswagen Beetle "vabolīte" Foto: Unsplash/Dan Senior

Piemēram, minētā franču ražotāja SUV modeļi ir pieejami vismaz septiņās krāsās. 3008 ir pieejams spilgti sarkanā krāsā, savukārt 5008 un 2008 dizaineri ir izvēlējušies eksotisku vara un oranžo krāsu.

R. Jansons savukārt uzsver, ka spilgtās krāsas no vides ietekmes ir jāsargā rūpīgāk, taču pats galvenais ir neatstāt krāsojumu novārtā neatkarīgi no tā, vai auto ir dārgs vai lēts, jauns vai vecs. Tipisks krāsojuma biezums ir 120 mikroni, un, tā kā katra pulēšana to samazina par apmēram 15 mikroniem, atsvaidzināšanas iespējas nav bezgalīgas.

“Tagad ir pieejami materiāli un metodes, kas ļauj krāsojumu saglabāt labā stāvoklī daudzus gadus. Jautājums ir par piemērotāko risinājumu. Jauniem, dārgiem automobiļiem vai restaurētiem jangtaimeriem tā varētu būt

aplīmēšana ar 200 mikronus biezu, UV staru izturīgu plēvi, kas sīku bojājumu gadījumā spēj “sadzīt”.

Ja negribas veikt tik lielu ieguldījumu, var aplīmēt atsevišķas daļas, kas cieši visbiežāk – motora pārsegu, spoguļus u.tml. Alternatīva aplīmēšanai ir keramiskais pārklājums. Tomēr pats galvenais ir auto ārieni pamatīgi sakopt vismaz reizi gadā,” skaidro R. Jansons.

“Ražotāji rada interesantas krāsas visdažādākajiem modeļiem, un es ļoti atbalstu šo tendenci. Grozi kā gribi, auto ir mūsu ikdienas partneris, un laba krāsa dod gan pozitīvas emocijas, gan iemet pa spilgtam pilienam pelēcīgajā auto straumē,” teic speciālists.

Tikmēr A. Dulevičs norāda uz vēl kādu spilgto krāsu priekšrocību – būdamas vieglāk pamanāmas, tās palielina drošību, it īpaši krēslā un citos sliktas redzamības apstākļos.

Uz augšu