Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Pasažieru pārvadāšanai daļa transporta būs jāiepērk kā videi draudzīga (6)

Raksta foto
Foto: Zane Bitere/LETA

Līdz ar Eiropas Savienības direktīvu un Latvijas nacionālajiem likumiem, kam būtu jāstājas spēkā tuvākajā laikā, pasažieru pārvadājumu organizēšanā gaidāmas visai pamatīgas izmaiņas – pasažieru pārvadājumu veikšanai būs jāiepērk noteikts daudzums tīro vai bezizmešu autotransports, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums “de facto”.

Ikvienā sabiedriskā transporta iepirkumā līdz 2025.gada beigām ceturtdaļai vai trešdaļai autotransporta - atkarībā no to veida, būs jābūt tīriem vai bezemisiju. Savukārt jau no 26.gada šāda prasība attieksies jau uz pusi no iepirkuma. Eiropas lēmuma pamatā ir fakts, ka aptuveni trešo daļu no siltumnīcefekta gāzēm rada transporta sektors.

“Skaidrs, ka šis ir jautājums, kur Eiropa ir lēmusi par kopīgu risinājumu un arī attiecīgi virzās uz mērķiem,”

norāda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietniece vides jautājumos Rudīte Vesere.

Esošo autobusu parku nebūs jānomaina, jo prasība attieksies tikai uz no jauna iegādātajiem autobusiem. Tādēļ pirmie pārmaiņas sajutīs tie sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, kuriem jau tuvākajā laikā būs jāatjauno autoparks vai kuri plāno slēgt jaunus nomas vai pakalpojumu līgumus.

“Tas, kas ir mainījies un kas vispār mainās, ka direktīva attiecināma arī uz pakalpojumiem. Iepriekš bija teikts, ka pasūtītāji, kas pērk autotransporta līdzekļus, tostarp arī autobusus, ir tiesīgi vērtēt šos autobusus, un zaļākiem autobusiem dot kādas priekšrocības. Tas, kas ir mainījies ar direktīvas pieņemšanu, ka tā noteiks robežvērtību, kāda ir jāsasniedz katrai dalībvalstij attiecībā uz katru konkrēto autobusa veidu,” skaidro Autotransporta direkcijas Juridiskās daļas vadītāja Vizma Bahareva.

Jelgavas autobusu parka vadītājs Gints Burks neslēpj, ka, organizējot iepirkumu par lietotu dīzeļautobusu iegādi, iepirkuma datums apzināti izvēlēts tāds, lai uz to neattiektos direktīvas prasītās pārmaiņas. Pretējā gadījumā varētu gadīties, ka jau šajā iepirkumā 35 procentiem autobusu būtu jābūt tīriem. Gan viņš, gan Jelgavas mērs Andris Rāviņš norāda uz to, ka to kompensē citi pilsētas sasniegumi vides jomā. Viņi uzsver - Jelgava ir ar uzviju izpildījusi Eiropas lielo pilsētu apņemšanos – pēdējo divdesmit piecu gadu laikā samazināt izmešu daudzumu pilsētā par ceturto daļu.

“Šie mērķi bija iekļauti gan pilsētas stratēģijā, gan arī mūsu “Jelgavas autobusu parka” stratēģijā, un šobrīd ir noslēgts jauns Mēru pakts ar mērķi samazināt CO2 izmešus par 40%.

Līdzīgs mērķis ir izvirzīts arī mūsu jaunajā stratēģijā - samazināt šos CO2 izmešus faktiski līdz pat nullei, respektīvi, pilsētā nodrošinot pilnībā bezizmešu transportu,” saka G.Burks.

Bet, tā kā jaunā stratēģija vēl dzīvo uz papīra, Jelgavas pilsētas uzņēmums autoparku veido ar jau minētajiem lietotajiem dīzeļa autobusiem. “Ja viņi būtu atbildīgi, tad viņi noteikti būtu risinājuši, un pagaidu risinājums – var jau būt, ka tas ir vajadzīgs, bet arī viņam ir jābūt ļoti pārdomātam. Gaidīt kaut ko un līdz tam kaut kā nebūt - varbūt mazliet bijis jārēķina arīdzan, kādas ir kopējās izmaksas ilgtermiņā un ne tikai izmaksas, bet arī kādas ir šīs ietekmes ilgtermiņā,” saka R.Vesere.

ATD Juridiskās daļas vadītāja Vizma Bahareva saka: “Jāsaka, ka sabiedriskā transporta organizēšanas funkcija pilsētām ir tāda ļoti autonoma. Jā tur direkcija var izteikt tikai savu viedokli par to, kā tas būtu organizējams vai kādi autobusi būtu iegādājami. Protams, ka, zinot, ka viss fokuss šobrīd ir uzlikts uz šo tīro zaļo vidi, tīriem transportlīdzekļiem, iegādāties dīzeļa autobusus ir mazliet tā kā pāri tam, uz ko iet vispār kopējā politika sabiedriskajā transportā.”

Vides ministrijā norāda, ka pašvaldībām būs paredzēti atbalsta mehānismi videi draudzīgā transporta iegādei. Tie varētu būt pieejami ne ātrāk kā pēc gada vai diviem.

Viens no lielākajiem sabiedriskā transporta pakalpojumu organizētājiem – Autotransporta direkcija nupat kā noslēgusi lielu daļu iepirkumu par starppilsētu maršrutu nodrošināšanu, vēl daļa iepirkumu ir procesā. Tas nozīmē, ka arī starppilsētu autobusos direktīvas prasītā tīro vai bezizmešu transportlīdzekļu proporcija parādīsies pēc desmit gadiem, līdz ar nākamo iepirkumu. Pēdējā iepirkumā prasība pēc videi draudzīgajiem autobusiem bijusi pasūtītāja griba. Šobrīd ir 26 maršruti, kuros no augusta kursē bezizmešu autobusi. Direkcija pārliecinājusies par to, ka šādi autobusi ir iegādāti un tiem ir uzlādes stacijas, kā arī fiziski pārbaudījusi, vai autobusi patiešām brauc norādītajos maršrutos.

Jāatzīmē, ka jaunās direktīvas ieviešana tuvākajos gados Latvijā lielāko ietekmi varētu atstāt uz pašvaldību budžetiem. Taču attiecīgo likumprojektu anotācijā ir norādīts, ka šī ietekme nav precīzi aprēķināma, jo izmaksas atkarīgas no sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju vajadzībām.

Svarīgākais
Uz augšu