Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Pārdošana internetā – kāda ir banku loma?

Foto: Unsplash

Tieši pirms diviem gadiem daļai cilvēku iepirkšanās internetā šķita kā kaut kas abstrakts – it kā tas būtu tradicionālo veikalu “paplašinājums”, ko var arī neizmantot. Tomēr pandēmija mainīja šo situāciju. Brīdī, kad iespēja doties uz tradicionālo veikalu bija liegta, nācās meklēt jaunas iespējas, kā iegādāties sev nepieciešamās preces. Un šeit par neaizstājamu dzīves sastāvdaļu kļuva interneta veikali.

Pagājušā gada laikā būtiski pieaudzis to cilvēku skaits, kuri iepērkas internetā. Šā gada sākumā veiktā “Gemius” pētījumā secināts, ka 85% aptaujāto Latvijas interneta lietotāju ir veikuši vismaz vienu pirkumu pusgada laikā, izmantojot internetveikalus. Turklāt vairāk nekā 70% norādījuši, ka iepērkas regulāri – reizi mēnesī un biežāk.

Pirms pandēmijas tikai 50% interneta lietotāju iepirkušies regulāri. Samazinājies arī to cilvēku skaits, kas internetveikalos neiepērkas vai neplāno to darīt, – tādi ir kopumā pieci procenti, kas ir par trīs procentiem mazāk, salīdzinot ar 2020. gada sākumu.

Ko tas nozīmē tirgotājiem?

Tirgotājiem pēdējais pusotrs gads ir bijis izaicinājumu pilns – ņemot vērā noteiktos ierobežojumus (it īpaši 2020. gada nogalē, 2021. gada sākumā, kad klātienē faktiski tika liegts pārdot nepārtikas preces), ir strauji nācies izmainīt savu biznesa modeli un stratēģiju, pārceļot tirdzniecību no klātienes veikaliem uz interneta vidi.

Skaidrs, ka daudzi tirgotāji, spriežot par to, sākt vai nesākt tirdzniecību internetā, ņēmuši vērā arī dažādus mītus. Piemēram, banka “Citadele” kā vienu no izplatītākajiem mītiem min to, ka “internetveikala vadīšana būs milzīgs laika kavēklis”.

Jā, internetveikala radīšanā un uzturēšanā sākumā ir jāiegulda būtiski laika resursi un arī pēc tam darbības regulāri jāuzrauga, taču veiksmīgi attīstīts internetveikals var būtiski optimizēt procesus un ietaupīt laiku uzņēmuma organizācijas ķēdē.

Noteikti daudzi ir pamanījuši, ka pēdējā gada laikā interneta vidē ir ievērojami palielinājies interneta veikalu skaits, kas nozīmē – konkurence turpina pieaugt. Tas nozīmē, ka tirgotājam, lai ļautu noturēt savus klientus, kā arī, lai piesaistītu jaunus, ir jādomā par dažādiem jauniem rīkiem.

Tam seko arī dažādi izaicinājumi. “Citadele” norāda uz tādiem izaicinājumiem kā maksājumu veidu dažādība un apjoms. Tiem mainoties, ir izaicinoši apkopot maksājumu datus, lai spriestu par savu piedāvāto maksājumu risinājumu efektivitāti.

Tāpat izaicinājums ir ātri, regulāri un pārskatāmi apkopot visu maksājumu datus, lai pēc tam uz šo datu bāzes pieņemtu gan operatīvus, gan stratēģiskus lēmumus sava uzņēmuma vadīšanā (ļaujot analizēt klientu plūsmas, populārākos norēķinu veidus un ienesīgākās stundas, pielāgojot darbinieku skaitu klientu plūsmai).

Uzņēmumiem jaunajos apstākļos jārēķinās, ka cilvēki arvien vairāk vēlas saņemt pakalpojumus attālināti – gan sadarbībā ar uzņēmējiem, gan ar valsts iestādēm.

Vēl viens izaicinājums, ar ko saskaras gan tirgotāji, gan patērētāji, ir neziņa par pandēmijas tālāko attīstību. Neatkarīgi no tās ir skaidrs, ka liela daļa pircēju būs pieraduši pie iepirkšanās internetā un vēlēsies to turpināt arī pēc pandēmijas beigām, tādējādi arī motivējot tirgotājus ieguldīt arvien vairāk līdzekļu sava e-komercijas kanāla izveidē.

Pozitīvie piemēri

Pandēmijas ietekmē dažu mēnešu laikā tika sasniegts tāds e-komercijas apjoms, kuru līdz tam prognozēja sasniegt tikai ap 2026. gadu. Interneta piedāvātos risinājumus veiksmīgi savā labā izmantoja gan tie uzņēmumi, no kuriem preču pārdošana internetā bija gaidīta, gan lielie ražotāji, kas līdz šim preces izplatīja tikai lielveikalos.

Izveidojot savus internetveikalus, piemēram, “Food Union” un “Liepkalni” varēja ne tikai kompensēt pircēju plūsmas samazināšanos, bet arī audzēt pārdoto produktu apjomu. Attālināto tirgošanos izmantoja arī mazie tirgotāji, piemēram, lauksaimniecības produktu audzētāji un pārstrādātāji, kas līdz šim tirgojās mazajos tirdziņos un citās vietām/svētkiem piesaistītās lokācijās.

Liela daļa uzņēmēju ir sapratuši, ka internets un digitālie rīki var pievienot reālu vērtību viņu uzņēmumam un palielināt pārdošanas apjomus. Tomēr patērētāju pieaugošās prasības uzliek arī ievērojamu spiedienu, lai izveidotais internetveikals būtu teju ideāls, jo e-veikalu skaits ir liels un, ja iepirkšanās pieredze nav patīkama, vienmēr var doties citur un pamest digitālo iepirkumu grozu.

Tirgotāji neapjauš, cik ļoti svarīgs ir katrs solis e-veikalā, un daži papildu peles klikšķi var būt izšķiroši. Viena no svarīgākajām lietām ir apmaksas veikšanas pieredze – cik soļi ir apmaksas veikšanai? Ar kādām maksājumu kartēm / internetbankām iespējams norēķināties? Cik drošs maksājumiem ir e-veikals?

Ko pārdošanai internetā nodrošina bankas?

Pozitīvā ziņa ir, ka pareizo maksājumu pieņemšanas risinājumu palīdzēs izvēlēties banka. Visbiežāk sastopamie e-komercijas risinājumi ir karšu maksājumi un "MultiLink" jeb internetbanku tiešsaistes maksājumi. Karšu maksājumi ir pirkuma apmaksa, ievadot kartes numuru, klienta vārdu, derīguma termiņu un CCV kodu, savukārt "MultiLink" internetbanku maksājumi ļauj lielāko Baltijas banku klientiem samaksāt no savas bankas konta, izmantojot internetbanku vai mobilo lietotni.

Tomēr arvien tiek izveidotas klientiem ērtākas maksājumu veikšanas iespējas, piemēram, "Citadeles" radītais "Klix", kas speciāli izstrādāts, lai vienkāršotu iepirkšanos un par teju 30% palīdzētu samazināt pamesto grozu skaitu, uzlabojot pārdošanas rādītājus.

"Klix" ir tirgotājiem izdevīgs, inovatīvs maksājumu risinājums, kas nemitīgi tiek pilnveidots. Jau šobrīd pieejamas vairākas inovatīvas funkcionalitātes. Piemēram, risinājums "Klix Pay by card" nodrošina ātrākus pircēju maksājumus, pateicoties pircēju kartes datu saglabāšanai pirmajā apmaksas reizē.

Nākamajās iepirkšanās reizēs tas pircējam atvieglo iepirkšanos, jo nav atkārtoti jāaizpilda kartes dati. Tas samazina pircējam veicamos soļus līdz apmaksai, rada patīkamāku iepirkšanās pieredzi un paaugstina konversijas rādītājus e-komercijas uzņēmumiem. Otra šobrīd pieejamā funkcionalitāte ir "Klix Pay later".

Tas ir līdz šim Latvijā nebijis risinājums, kas ir izdevīgs tirgotājam, jo saved kopā pircēju un aizdevēju nebijušā formātā – internetveikala apmaksas solī ir iespēja aizpildīt formu un tiešsaistes režīmā saņemt aizdevuma piedāvājumu. Šobrīd, ja tas pircējam ir nepieciešams, ir iespējams pieteikties precei uz nomaksu, aizpildot garu formu, gaidot ziņu par pieteikuma apstiprinājumu līdz divām darba dienām un pēc tam saņemot līgumu parakstīšanai papīra formātā ar kurjeru.

"Klix Pay later" maksājumu risinājums piedāvā pircējam ievadīt pamatdatus, autentificēties un izvēlēties sev izdevīgāko nomaksas piedāvājumu vien piecu minūšu laikā. "Klix Pay later" funkcionalitāte ir jaunums, kas tirgū pieejams tikai dažus mēnešus, un jau šobrīd ar to ir iespējams norēķināties jau vairāk nekā 30 Latvijas internetveikalos. Šis ir efektīvs rīks, ar ko paaugstināt pārdošanas rezultātus tirgotājiem.

Solis tālāk

Veicot "Citadeles" Latvijas biznesa klientu portfeļa analīzi, redzam, kā ir mainījušās ienākošās klientu darījumu plūsmas. Gada laikā ievērojami ir pieaudzis dažādu maksājumu veidu transakciju skaits, ko saņem uzņēmēji.

Redzot izaicinājumus, ko šīs izmaiņas ir radījušas, izstrādājām risinājumu, kas atvieglo klientu ikdienu – biznesa portālu, kas ļauj pārraudzīt finanšu plūsmas un maksājumus. Portāls piemērots gan e-komercijas tirgotājiem, gan klātienes tirgotājiem, jo piedāvā ātri iegūt datus par klientu darījumiem pārskatu formā, apskatīt atsevišķus darījumus, kā arī salīdzināt darbības rezultātus pa tirdzniecības vietām un dažādiem periodiem. Balstoties uz klientu segmentu, var veikt padziļinātāku analīzi par labāko biznesa dienu vai stundu, analizējot klientu plūsmu tirdzniecības vietās.

Raksts tapis sadarbībā ar banku "Citadele"

Svarīgākais
Uz augšu