“Mammu, man neko negribas. Galīgi nevaru piespiest sevi izpildīt mājas darbus,” pērn ziemā man Whatsapp rakstīja meita, kas mācījās 12.klasē. Citā reizē viņa zvanīja un raudāja. Ka ir slikti. Ka viņa jau teju divus gadus nav varējusi satikties ar draugiem. Ka nebūs izlaiduma. Ka mājasdarbu par daudz un viņai nav pat laika paēst. Es mēģināju uzmundrināt. Saņemies. Pacieties. Tikai tagad, vairākus mēnešus strādājot pie rakstu sērijas par to, kādas sekas attālinātās mācības atstājušas uz skolēniem, sapratu, cik nepareiza bija mana rīcība.
Sērijai intervēju jauniešus, viņu vecākus, skolu direktorus, sociālos pedagogus, psihologus un izglītības kvalitātes uzraugus. Secinājums ir viens – mēs nedrīkstam pieļaut vēl vienu attālināto mācību gadu. Tas ir noziegums pret jauniešiem un viņu nākotni.
Galvenais iemesls: lai pusaudžu un jauniešu smadzenes attīstītos, viņiem ir nepieciešami noteikti apstākļi. Līdzīgi kā zīdaiņu attīstībai ir svarīgi pieskārieni un droša vide, arī pusaudžiem ir vajadzīgs noteikts dienas ritms, iespēja satikties ar vienaudžiem, kur viņi var sevi salīdzināt; fiziskas aktivitātes, kas liek izkustēties un pārslēgt uzmanību uz ko citu.
Ieslēdzot jauniešus istabā ar datoru, tas viss apstājas. Pie piektās intervijas ar jauniešiem man likās, ka es runāju ar vienu un to pašu cilvēku. Atbildes bija teju identiskas: neko negribējās, nebija motivācijas, nāca raudiens. Tagad zinu, ka tas ir dabiski. Nedabiskas bija pieaugušo gaidas, ka pusaudži saņemsies un paši sevi motivēs. Tā nenotika, jo konkrētajos apstākļos tas nebija bioloģiski iespējams. Jā, noteikti var atrast jauniešus, kas uzplauka, taču netieši dati – kavējumi, klātienes konsultācijas, nespējot sekot mācību vielai, pacientu skaita pieaugums pie psihologiem un psihiatriem – rāda, ka vairumam attālinātās mācības sagādāja problēmas.