“Bitumena, saukta arī par piķi vai līmi šķembu salīmēšanai asfaltbetonā, īpašības ietekmē ceļa seguma ekspluatācijas īpašības. Pievienojot bitumenam gumijas granulas, kas iegūtas no nolietotam automašīnu riepām, tiek risinātas vairākas problēmas. Pirmkārt, inovatīvais kompozītmateriāls ir elastīgs, tādēļ tam ir ievērojami augstāka noturība pret risu un plaisu veidošanos, nekā līdz šim izmantotajam. Otrkārt, atkārtoti izmantojot nolietotas automašīnu riepas, tiek samazināts to kaitējums videi un veicināta aprites ekonomikas un ilgtspējas principu ievērošana ceļu būves nozarē,” norāda RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs.
Kompozītmateriālu izstrādāja RTU Ceļu un tiltu katedras un RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes (MLĶF) Polimēru materiālu tehnoloģijas katedras zinātnieki starpdisciplinārā pētījumā, apvienojot savas kompetences un zināšanas. Recepte tapusi Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas (LRAA) realizētā pilotprojekta ietvaros pēc Latvijas Vides aizsardzības fonda administrācijas (LVAFA) pasūtījuma.
Kompozītmateriālā 15 – 20% bitumena ir aizvietoti ar gumijas granulām. Šāda recepte uzrāda optimālas īpašības asfaltbetona seguma ekspluatācijas uzlabošanai.
Laboratoriskie pētījumi liecina, ka ar riepām modificētais bitumens ir ievērojami izturīgāks, tādēļ to var izmantot, būvējot ceļus ar vidēju un augstu noslodzi. Dažādi slodzes testi uzrāda, ka tā