Pirmie iespaidi: modernais un praktiskais Fiat Tipo universālis

Fiat Tipo SW
Fiat Tipo SW Foto: Ingars Tenis, TVNET

Tā saka, ka katram automobilim ir savs pircējs, kurš savu braucamo izvēlas atkarībā no vajadzībām un iespējām. Ja automašīnai var atvēlēt vairāk līdzekļu, tad auto pircējs parasti rēķina mazāk un spēkratu nokomplektē, ja tā var teikt, pēc pilnas programmas. Ja naudiņas ir mazāk, tad aprīkojums parasti ir trūcīgāks. Parasti, bet ne vienmēr, jo tirdzniecībā ir arī tādi auto, kuros lieliski apvienots bagātīgs aprīkojums un demokrātiska cena. Viens šāds auto ir itāļu rūpniecības lepnuma Fiat kompaktklases modelis Tipo.

Vēsturiski Tipo ir modelis, kas pieredzējušākiem (lai neteiktu vecākiem) autobraucējiem būs palicis atmiņā no atmodas pirmajiem gadiem, kad Latvijas moskviču un žiguļu autoparku pamazām sāka nomainīt “otrās rokas” automobiļi no Eiropas.

Tipo bija saprotams, tīri pievilcīgs kompakta izmēra hečbeks ar dzimtajā Turīnā izstrādātu dizainu, kas pilnīgi brīvi spēja apmierināt vidusmēra ģimenes vajadzības vietēja mēroga pārbraucienos un arī tālākos ceļojumos.

Deviņdesmito gadu vidū Fiat klāstā notika izmaiņas. Tipo pazuda, bet tā vietu ieņēma modeļi Bravo un Brava, kuru nosaukums bija atkarīgs no durvju skaita, vēlāk sekoja Stilo, bet 2015. gadā Fiat ar jaunu automobili atkal atgriezās pie vecā labā Tipo vārda lietošanas. Sākotnēji Tipo bija tikai ar sedana virsbūvi, bet vēlāk autobraucēju kopienai tika piedāvāts arī hečbeks un universālis.

Tāpat kā vairums masveidā ražoto automobiļu, arī Tipo dažus gadus pēc nonākšanas uz konveijera ir sagaidījis pelnīto modernizāciju un nu pēc ārējā izskata ir kļuvis modernāks un vienlaikus arī jauneklīgāks, tehnoloģiskā ziņā jūtams, ka automobiļa izstrādātāji ir bijuši ekspedīcijā pa Stellantis koncerna rezerves daļu noliktavām, lai Tipo saņemtu jaunākās izklaides, drošības un braukšanas sistēmas. Arī motoru paletē ir veikta modernizācija, turklāt trim līdzšinējām virsbūves versijām klāt nākusi arī ceturtā, kas

jau ar nosaukumu Cross norāda uz Tipo spēju bez bažām šķērsot robežu starp gludu ceļu un vieglu bezceļu.

Godīgi sakot, oriģinālais jaunās paaudzes Tipo bija paslīdējis garām TVNET autoparkam, un jāsaka, ka nepelnīti. Ar feislifta versiju un tās apskatu centīsimies situāciju vērst uz labo pusi. Un tā vien šķiet, ka mani cēlie nolūki saskan arī ar dīlera nolūkiem, jo, ja līdzšinējā Autobrava mājvietā Biķernieku ielā neuzkrītoši pelēks Tipo stāvēja nedaudz nostāk, tad jaunajā salonā Krasta ielā koši oranžs, tātad labi pamanāms, Tipo Cross stāv tieši pie vienām no ieejas durvīm. Faktiski - atnāc uz salonu un taisnā ceļā iekāp Fiatā, kas pretendē kļūt par daudzu ģimeņu automobili budžeta klases spēkratu kategorijā.

Fiat Tipo SW Launch Edition
Fiat Tipo SW Launch Edition Foto: Ingars Tenis, TVNET

Jā, tieši budžeta klases automobiļu kategorijā, jo Fiat Tipo jau no paša sākuma tiek pozicionēts kā automobilis ar bagātīgu aprīkojumu, bet zemu cenu. Ideālajā pasaulē šo kombināciju papildinātu augstākās kvalitātes apdares materiāli, taču tādā gadījumā Tipo būtu projekts, kura realizēšanas ekonomisko pamatojumu Fiat vadībai nāktos skaidrot ilgi un dikti, un tāpat diez vai izdotos bosus pārliecināt, ka patērētājam ir vajadzīgs dārgs Fiat. Tāpēc,

lai cenu noturētu vēlamajā līmenī, pievilcīgs dizains, moderns tehniskais aprīkojums un ērta lietojamība tiek pasniegta kombinācijā ar vienkāršu, praktisku, klasei atbilstošu apdari,

kas nemaz i nepretendē uz premium līmeni, kā tas novērots dažā labā citā tautas klases automobilī.

Fiat Tipo
Fiat Tipo Foto: FIAT

Fiat Tipo patiesi ir vienkāršs automobilis, lai arī pirmais iespaids, iekāpjot pie stūres, liek padomāt ko citu. Aiz stūres ir daļēji digitāls instrumentu panelis ar krāsainu 7 collu ekrānu vidū, uz stūres ir visas potenciāli visbiežāk lietojamās pogas, kam katrai ir kāda svarīga funkcija, bet vidū uz priekšējā paneļa atrodas košs multimediju sistēmas ekrāns. Ja kāds ir braucis ar koplietošanas Fiat 500, kas no galvaspilsētas ielām nu jau kādu laiku ir pazuduši, var apmēram iztēloties, cik lēnīgs bija tās automašīnas centrālais displejs. Jaunais Fiat Tipo ar savu 10,25 collu televizoru ir izrāvies ne tikai vienu, bet varbūt pat divus soļus uz priekšu. Otrs zīmola auto, kam šobrīd ir lielais ekrāns ar piektās paaudzes Uconnect 5 multimediju sistēmu, ir jaunais elektroauto Fiat 500e. Priekšrocības, salīdzinot ar iepriekšējās paaudzes iekārtām, ir acīm redzamas. Burtiskā nozīmē, jo ekrāns ir košs un ar augstu izšķirtspēju jeb, vienkāršā valodā runājot, ļoti, ļoti daudz pikseļiem.

Sākumā varbūt būt grūti orientēties fragmentētajā saskarnē, bet es to neuztveru kā vērā ņemamu trūkumu, jo arī pie katra jauna viedtālruņa vienmēr ir jāpierod.

Kad atšifrēti mutimediju sistēmas izvēlnes labirinti, apgūtas slēdžu sekvences, ar kurām pārslēgt instrumentu paneļa ekrānā padoto informāciju, un mīļotais viedtālrunis iepazīstināts ar Uconnect sistēmā iekļauto Android Auto un Apple CarPlay atbalstu, ceļojums var sākties. Kā jau modernā auto pienākas, arī Fiat Tipo salona priekšējā daļā lieliski var iztikt bez vadu čemuriem, jo gan Android, gan Apple savienojumi strādā bezvadu režīmā un vismaz vienu telefonu var lādēt uz indukcijas paneļa. Aizmugurē sēdošajiem gan pirms tālāka brauciena jāsagatavojas savu telefonu un planšetdatoru lādēšanai ar USB vadiņu.

Fiat Tipo SW Launch Edition
Fiat Tipo SW Launch Edition Foto: Ingars Tenis, TVNET

Braukšana Fiat Tipo ir tieši tāda, kāds ir pats auto, - saturīga, komfortabla un bez lielām ambīcijām. Izmēģināju visdažādākos ceļa segumus, tai skaitā gludu asfaltu, ielāpu asfaltu un grants ceļus, un jāsaka, ka Tipo it visur jūtas labi. Akustiskais komforts varētu būt labāks, taču nevar teikt, ka Tipo lielajā salonā ārējie trokšņi atbalsotos diži skaļāk nekā citos šīs klases automobiļos. Vislabāk dzird riepas, turpretī pretvēju un motoru - gandrīz nemaz. Motors, starp citu, ir tēma, kas īpašu iedziļināšanos un izpēti neprasa. Fiat te patērētājam un potenciālajam pircējam nāk pretī ar tikai divām izvēles iespējām - vai nu 1 litra trīs cilindru benzīna turbodzinējs ar 100 ZS, vai 1,3 litru MultiJet dīzelis ar 95 ZS. Vakareiropā cenu lapās pavīd arī 1,6 litru smagās degvielas motors ar 130 ZS, taču mūsu pusē ir tikai divas izvēles iespējas, pie tam dīzelītis pieejams tikai hečbekam. Un visiem bez izņēmuma ir tikai manuālā pārnesumkārba.

Raksta foto
Foto: FIAT

Jā, varbūt kāds nodomās, ka 100 ZS taču nav nopietns jaudas rādītājs. Te uzreiz atļaušos oponēt, ka vajag aizņemties demo mašīnu, izbraukt un tad spriest.

12 sekundes līdz simtam gan nav rādītājs, ar ko kāds auto saimnieks diži lepotos, tomēr atjauninātais Tipo vienalga ir tīkams braukšanā.

Kaut vai tāpēc vien, ka jaunajam 1.0 T3 pietiek vien ar 1500 apgriezieniem, lai sasniegtu maksimālo 190 Nm griezes momentu, kamēr iepriekšējā modeļa 1,4 litru benzīnnieks 190 ņūtonmetrus attīsta tikai pie 4500 apgriezieniem minūtē. Tā ka Tipo feislifta versija priekšgājēju pārspēj ne tikai ar atsvaidzinātu ārējo dizainu un interjeru, bet arī dzinēja elastību, kas ir viena no komfortablas braukšanas balsta īpašībām.

Fiat Tipo
Fiat Tipo Foto: FIAT

Viena no jaunā Fiat Tipo pozitīvajām īpašībām līdzās izskatīgajam dizainam un laikmetīgajam aprīkojumam ir tā cena. Proti,

Tipo cenu lapā zemākais skaitlis atrodams līdzās bāzes versijas sedanam, un tie ir 16 990 eiro.

Universāļu kategorijā sākuma cena ir 17 990, bet izmēģinātais Launch edition modelis pie dīlera maksā 20 990 eiro. Nav gluži par velti, taču par šo naudu iegūsiet, piemēram, LED dienas gaitas gaismas un tuvo gaismu lukturus, 16 collu vieglmetāla riteņus, standarta drošības spilvenus un sānu drošības spilvenus galvas līmenī visā salona garumā, braukšanas joslas sekošanas sistēmu, automātisko klimata kontroli, atpakaļskata kameru ar dinamiskajām trajektorijas atzīmēm, parkošanās sensorus priekšā un aizmugurē, jau minēto multimediju sistēmu ar Apple CarPlay un Android Auto, autonomo bremzēšanas sistēmu ar gājēju un velobraucēju atpazīšanas funkciju, vadītāja noguruma monitorēšanas sistēmu, aklo zonu uzraugu u.c. Arī 550 litru bagāžnieks ir standarta lielums. Universālim.

Materiāls tapis sadarbībā ar Autobrava

Uz augšu