Eiropas lielākā zemo cenu aviokompānija “Ryanair” un viena no lielākajām aviobūves kompānijām “Boeing” nonākusi konflikta priekšā – lidmašīnu ražotājs nevēlas pārdot savus lidaparātus par zemāku cenu kā tiek prasīts, vēsta CNN.
"Ryanair" un "Boeing" nonāk konflikta priekšā
Tiek norādīts, ka “Boeing” atsakās pieņemt viena no saviem lielākajiem klientiem – “Ryanair” cenu prasības, arī neraugoties uz to, ka “Boeing” pārdošanas rezultāti pandēmijas dēļ ir ļoti vāji.
Otrdien “Ryanair” šefs Maikls O’Līrijs sacīja, ka “Boeing” pozīcija attiecībā uz cenām ir “murgs”, un paziņoja, ka aviobūves uzņēmuma prasības pārdot lidmašīnas par augstām cenām ir “netaisnīgas un neizskaidrojamas”.
Šāda publisku attiecību skaidrošana starp divām kompānijām, kam ir ilgstoša un spēcīga sadarbība biznesā, ir ļoti neparasta. “Ryanair” lido tikai ar “Boeing 737” lidmašīnām, un tās pieprasījums pēc jaunajiem – 737 MAX modeļiem pierāda to, ka lidsabiedrība ir atguvusies no pandēmijas sākumposmā sasniegtajiem zemākajiem pārvadājumu apjomiem. Tas ir arī rādītājs, ka augstas cenas var radīt negatīvas sekas ne tikai patērētājiem, bet arī uzņēmumam.
Daļa no “Ryanair” biznesa modeļa paredz, ka, lidojot ar dažādām 737 modeļa variāciju lidmašīnām, var ieekonomēt līdzekļus uz pilotu apmācībām, jo piloti bez problēmām var lidot ar jebkuru flotē esošo lidaparātu. Turklāt arī rezerves daļu uzglabāšana vienam modelim ir daudz izdevīgāka nekā tad, ja aviosabiedrības flotē ir vairāku modeļu lidmašīnas. ASV zemo cenu lidsabiedrība “Southwest Airlines” īsteno līdzīgu biznesa modeli.
Tomēr, ņemot vērā O’Līrija izteikumus, lidsabiedrība var lemt par pāreju uz "Boeing" galvenajiem konkurentiem.
“Eiropas zemo cenu aviokompānijas arvien vairāk pieprasa “Airbus A320” sērijas lidmašīnas, nevis “Boeing” lidaparātus. Ja “Boeing” vēlas pārdot lidmašīnas Eiropā, tad tai ir jāpiedāvā konkurētspējīgas cenas un jāslēdz vienošanās ar “Ryanair”,” vēstulē aģentūrai “Reuters” rakstīja O’Līrijs.
“Boeing 737 MAX” lidmašīnas nonāca 20 mēnešu ilgā dīkstāvē pēc divām aviokatastrofām, kurās gāja bojā 346 cilvēki. Pērn decembrī, vien dažas nedēļas pēc tam, kad Federālā Aviācijas administrācija ļāva lidsabiedrībām atkal izmantot 737 MAX modeli pasažieru pārvadājumiem, “Ryanair” paziņoja par 75 lidmašīnu pasūtījumu, bet šovasar tika saņemti pirmie 12 šī modeļa lidaparāti.
“”Ryanair” valde un citi strādājošie ir pārliecināti, ka mūsu klientiem patiks šīs jaunās lidmašīnas. Pats galvenais – mūsu klientiem patiks zemās cenas, ko ļaus panākt jaunās lidmašīnas un arī jaunajā desmitgadē būt zemo cenu līderiem,” vasarā ziņoja Īrijas aviokompānija.
Tāpat “Ryanair” ir “pirmajās rindās”, lai veiktu lielu pasūtījumu jau nākamās paaudzes lidmašīnu modeļiem – 737 MAX 10. Pasūtījumu būs iespējams veikt brīdī, kad Federālā Aviācijas administrācija ļaus izmantot šīs lidmašīnas pasažieru pārvadājumiem. “Boeing” cer, ka šo lidaparātu piegādes varēs veikt 2023. gadā.
“Mēs veicam sarunas ar “Boeing” par 737 MAX 10 lidmašīnu iegādi. Tiklīdz “Boeing” tās sāks ražot un piegādāt, mēs viennozīmīgi meklēsim iespējas, kā papildināt ar šiem lidaparātiem savu floti,” februārī sacīja “Ryanair” pārstāvis Neils Sorahens.
Tomēr septembra sākumā šīs sarunas ir nonākušas strupceļā, jo, pēc “Ryanair” teiktā, “pastāv acīmredzamas cenu atšķirības starp to, ko vēlamies mēs, un ko vēlas partneri, līdz ar to abas puses nevēlas vairs tērēt laiku neauglīgām sarunām”.
“”Boeing” gan ir daudz optimistiskāki par šo sarunu iznākumu nekā mēs,” teica O’Līrijs savā paziņojumā. “Mēs nevēlamies maksāt pārlieku lielas summas par lidmašīnām.”
Kompānija “Boeing” gan pagaidām ir bijusi ļoti atturīga savos komentāros par šo situāciju.
“”Ryanair” ir mūsu ļoti ilglaicīgs partneris. Mēs augstu vērtējam viņu biznesu un esam gatavi viņus atbalstīt. Tomēr pašlaik mēs vēlamies būt disciplinēti un veidot tādus lēmumus, kas ir loģiski gan mūsu kompānijai, gan mūsu partneriem,” teikts lidmašīnu ražotāja ziņojumā.
“Boeing” pašlaik saņem pieaugošu pieprasījumu pēc lidaparātiem, jo palielinās arī pieprasījums pēc gaisa pārvadājumiem. Martā “United Airlines” veica ļoti lielu pasūtījumu, paziņojot par 200 “Boeing 737 MAX” un 70 “Airbus A321neo” lidmašīnu iegādi. Tas ir lielākais jaunu lidmašīnu iegādes pasūtījums šīs lidsabiedrības vēsturē.
Aviācijas eksperti gan šaubās, ka konflikts atstās ilgtermiņa ietekmi uz “Boeing” un “Ryanair” attiecībām – tiek prognozēts, ka jau drīzumā tiks noslēgta jauna vienošanās starp šīm kompānijām saistībā ar 737 MAX 10 iegādi.
“Skaidrs, ka 737 MAX lidaparātu cenas kāpj. Taču līdzīgi notiek arī ar “Airbus A320” lidmašīnu cenām,” saka “Teal Group” gaisa satiksmes analītiķis Ričards Abulafija.
Viņš bilst, ka pērn “Boeing” piedāvāja lielas atlaides – līdz pat 60% lidsabiedrībām, kas iegādāsies 737 MAX lidaparātus. Tas notika pēc tam, kad dīkstāves dēļ vairākas lidsabiedrības draudēja atcelt savus pasūtījumus.
“Tas bija zemākais punkts, kad “Boeing” centās noturēt labu pozīciju tirgū, taču pašlaik situācija ir uzlabojusies. Ir vairāki lidsabiedrību vadītāji, kuri vēlētos domāt, ka tad, ja aviobūves uzņēmums ir zaudējis pozīcijas tirgū, tas vairs neatgūsies. Tomēr tas tā nenotiek,” spriež Abulafija.
Savukārt “Bank of America” gaisa satiksmes analītiķis Rons Epsteins sacīja, ka ir ļoti iespējams, ka “Ryanair” nākotnē sāks iepirkt arī “Airbus” lidmašīnas, taču ticamāks ir scenārijs, kurā “Ryanair” pieturēsies pie “Boeing”.
“Man šķiet, ka “Ryanair” ļoti uzstājīgi uzstāda savus spēles noteikumus, un visticamāk, ka viņiem izdosies nokaulēt 737 MAX cenu līdz tādam līmenim, kādu viņi vēlas.
Tas ir darījums, ko “Boeing” nevēlas zaudēt, un “Ryanair” ļoti labi to apzinās, tādēļ arī tiek uzstādīti šādi noteikumi,” norāda Epsteins.