Otru elpu ieguvuši arī bioloģiskās pārtikas tirdziņi – līdzās tradicionālajam Kalnciema kvartāla tirdziņam sevi veiksmīgi pieteicis Mūsu Bio tirgus, kas regulāri organizē tirdziņus Siguldā un nu jau arī citviet Latvijā.
Vai ekoprodukts vienmēr maksā dārgāk?
“Paplašinoties iespējām iegādāties bioloģiski sertificētus produktus un daļai produkcijas no ekoveikaliem pārceļoties uz ikdienas lielveikalu plauktiem, bioloģiskais produkts ar laiku veiksmīgi "atkratījies" no ekskluzīvas preces tēla. Ja veikala plauktā palūkojas uz, piemēram, biopiena un labas kvalitātes konvencionāla piena produktu cenām, tad dažkārt biopiens pieejams pat par zemāku cenu,” skaidro Raivis Bahšteins.
nereti problēma ir nevis tā, ka ekoprodukti ir nesamērīgi dārgi, bet slēpjas faktā, ka konvencionāli ražotie produkti mēdz būt neatbilstoši lēti, kas liek uzdot jautājumus gan par ražošanas paņēmieniem,
kas varbūt nodrošina ražas apjomu, bet vienlaikus atstāj būtisku negatīvu ietekmi gan uz vidi, gan godīgu un cieņpilnu attieksmi pret izejvielu ražotājiem – zemniekiem. Izvēloties mazāku daudzumu pārtikas, bet labāku pēc kvalitātes, ilgtermiņā pircēja veselība viennozīmīgi būs šādai pieejai pateicīga.
Lai pašmāju ekoprodukti kļūtu pieejamāki, jāveicina lauksaimnieku sadarbība, kā arī
nepieciešams atbilstošs valsts atbalsta līmenis un valsts iesaiste bioloģiskās pārtikas popularizēšanā, sabiedrībai skaidrojot bioloģiskās lauksaimniecības nozīmi klimata, vides un sabiedrības veselības problēmu risināšanā,
norāda LBLA pārstāvis. “Līdz šim ir iztrūcis kā viens tā otrs, un pastāv bažas, ka Latvijas lauksaimniecības politika turpmākajos gados joprojām paliks ar galvu smiltīs – neredzot pāri šauri ekonomiskajiem industriālo graudkopju mērķiem. Lai stimulētu biopārtikas nozari, aicinu sekot Dānijas, Somijas, Zviedrijas un citu valstu piemēram, kas savos bioloģiskās lauksaimniecības attīstības plānos (mūsu Zemkopības ministrija šādu plānu nav izstrādājusi) skaidri noteikušas, ka vēlas sasniegt, piemēram, 40% vai 60% lielu ekoproduktu īpatsvaru publiskajā iepirkumā, lai vismaz daļēji bioloģiski ēdinātu skolēnus un slimnīcu pacientus.
Taču katram pircējam ir iespēja balsot par pārtikas sistēmas pārmaiņām savu maciņu, visus vai daļu no ikdienas pirkumiem aizstājot ar produktiem, ko rotā bioloģiskās pārtikas marķējums – zaļā ekolapiņa.”
Raivis Bahšteins uzsver, ka tādi mārketingā izmantoti apzīmējumi kā "lauku labumi", "dabīgi produkti", "zemnieku produkcija" vai "audzēts Latvijā" nebūt neliecina par to, ka produkts audzēts un ražots bez pesticīdiem vai saskaņā ar bioloģiskās lauksaimniecības stingrajām un visā Eiropas Savienībā vienotajām prasībām. Par to droši signalizē vienīgi marķējums zaļā ekolapiņa un papildus arī preču zīme "Latvijas ekoprodukts", kas apliecina produkta Latvijas izcelsmi.
Raksts tapis sadarbībā ar Rimi Latvija.