Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Braucoša lapene un dīvāns - tāda ir Citroen vīzija par autonomo mobilitāti pilsētās

Foto: Citroen

Transports ir vitāli svarīga ikdienas nepieciešamība, jo sevišķi pilsētās. Ar pievilcīgiem dzīves apstākļiem pilsētas piesaista aizvien vairāk iedzīvotāju, tādēļ transporta sistēma ir jāpārskata, un uzlabojumi tajā kļūst par nepieciešamību. Covid-19 krīze ir devusi zināmu impulsu pārmaiņām pārvietošanās paradumos, jo pilsētnieki tagad vēlas tīrāku, drošāku un elastīgāku transportu, kas atbilst sociālās distancēšanās noteikumiem. Perspektīvā tas nozīmē, ka tiks ietekmēta arī pilsētu ainavas attīstība un radīta laba augsne gudru mobilitātes risinājumu ieviešanai. Autonomu transportlīdzekļu parādīšanās varētu mazināt sastrēgumus pilsētās, taču, ņemot vērā tehnoloģiju ieviešanas augstās izmaksas attiecībā pret paredzamajiem ieguvumiem, šie risinājumi vidējā termiņā ir bez ekonomiska pamatojuma.

Lai risinātu šo problēmu, Citroën, Accor un JCDecaux ir izveidojuši partnerību The Urban Collëctif, kas savukārt radījusi novatorisku mobilitātes koncepciju ar 200 gadus ilgu pieredzi tās pamatā. Izmantojot atvērtā pirmkoda modeli, kurš nodēvēts par Citroën Autonomous Mobility Vision, šī koncepcija balstās uz autonomu un elektrisku mobilitātes platformu Citroën Skate ar dažādām tai uzstādāmām virsbūvēm jeb kapsulām, kas piemērotas plaša spektra pakalpojumiem un lietojumam.

Nošķirot platformu no mobilitātes pakalpojumiem, šī koncepcija piedāvā iespēju maksimāli izmantot autonomās tehnoloģijas, vienlaikus paplašinot pakalpojumu piedāvājumu. Platforma spēj pārvietot visu veidu kapsulas pēc vajadzības, izmantojot speciālas joslas. 

Foto: Citroen

Citroën Autonomous Mobility Vision modeļa pamatā ir transporta roboti, kas bez apstājas pārvietojas pilsētu ielās. Citroën Skate ir galvenais mobilitātes rīks, savukārt kapsulas forma un tips ir atkarīgs no sniegtā pakalpojuma - kravu vai personu pārvadāšanas.

Dažādu veidu kapsulas

Sofitel En Voyage, pirmā kapsula, kas radīta, sadarbojoties Accor un Citroën, ir iespēja doties autonomā, komfortablā braucienā. Kapsulai ir stiklotas, automātiski bīdāmas durvis, un tajā kopā ērti var sēdēt no diviem līdz trim pasažieriem. Viņu bagāžai paredzēts atsevišķs nodalījums. Slīdoša LED informācijas lente reālā laikā ataino dažāda veida informāciju, piemēram, personīgos ziņojumus, ziņas, laika prognozi, ceļojuma un ierašanās laiku.

Viss ir veidots tā, lai pasažieriem kapsulā nodrošinātu Sofitel viesnīcas komfortu, tai skaitā

bāru, kas ar vieglu pieskārienu atplaukst kā zieds un piedāvā izvēlēties dzērienus un uzkodas.

Šajā augsta komforta kapsulā ir skaņas sistēma, indukcijas lādētāji un konfigurējams noskaņas apgaismojums. Skārienekrāna planšetdators dod iespēju videokonferences zvanā sazināties ar Sofitel konsjeržu, lai vienotos, piemēram, par restorāna vai teātra rezervāciju.

Foto: Citroen

Pullman Power Fitness ir otra kapsula, kas radīta Accor un Citroën partnerības ietvaros. Tā atspoguļo Pullman Hotels & Resorts redzējumu par robežas paplašinošu veselīga sportiskuma uzturēšanu. Pullman Power Fitness kapsulai ir neparasts stikla kupols, kur dihroisku kristālu raksti pilda žalūziju funkciju un sasaucas ar Pullman grafikas un krāsu spēlēm zaigojoši zilos, violetos, rozā un zaļos toņos. Pasažieru privātums ir pilnībā pasargāts, vienlaikus saglabājot skatu uz ārpusi.

Apzināti futūristiskā un avangardiskā atmosfēra ilustrē simbiozi starp sportu, mūziku un gaismu. Individuāli pielāgojama audio un apgaismojuma sistēma, izmantojot LED sleju, nodrošina unikālu noskaņas efektu ar trīs krāsu un fona apgaismojuma režīmiem. Tie pielāgoti izvēlētajiem vingrinājumiem, tādējādi radot lietotājam unikālu, uzmundrinošu un atjaunojošu pieredzi.

JCDecaux City Provider kapsula radīta, sadarbojoties Citroën un JCDecaux, kā vārds zināms saistībā ar vides reklāmas risinājumiem un instalācijām vairāk nekā 80 valstīs visā pasaulē. 

Foto: Publicitātes foto

JCDecaux City Provider piedāvā divas vienu otrai pretī novietotas, viesmīlīgas telpas zem zaļa, apstādīta jumta. Tā ir atvērta platība, ko no laika apstākļiem aizsargā nojume, un slēgta, gaiši stiklota zona ar oriģinālu noskaņu apgaismojuma izkārtojumu. Šis transportlīdzeklis var uzņemt līdz pieciem cilvēkiem, lai viņi baudītu ērtu braucienu gaišā atmosfērā ar lielisku skatu uz pilsētu. Kapsulā braucošo rīcībā ir USB ligzdas, lai uzlādētu visas viņu mobilās ierīces, bet divi interaktīvi ekrāni pilnveido mobilitātes pieredzi ar noderīgiem braucienu plānošanas un atrašanās vietas noteikšanas pakalpojumiem. Ekrāns dod iespēju pasažieriem saņemt vērtīgu informāciju par kultūras, tūrisma un sabiedriskās dzīves aktualitātēm, kā arī atklāt aizraujošas aktivitātes un jaunas vietas, kurp kapsula var doties pēc pieprasījuma.

Platforma

Citroën Skate ir pilsētvidei domāts mobilitātes risinājums, kas spēj pārvietoties pilsētu centros pa tam speciāli atvēlētām joslām.

Autonomais, elektriskais un ar elektromagnētiskās indukcijas metodi lādējamais Citroën Skate var darboties gandrīz nepārtraukti 24 stundas diennaktī, uzlādi pēc vajadzības automātiski veicot tam paredzētās vietās.

Citroën Skate ir mobilitātes platforma, kas dod iespēju pārvietot specializētās kapsulas. Lai aktivizētu pakalpojumu, nepieciešams vien novietot Citroën Skate zem konkrētās kapsulas, turklāt tas neaizņem vairāk par 10 sekundēm. 

Foto: Publicitātes foto

Platforma ir aprīkota ar visām tehnoloģijām, kas nepieciešamas transporta un loģistikas vienību pārvietošanai, ļaujot tām iztikt bez nevajadzīga un dārga aprīkojuma, tā padarot autonomās braukšanas tehnoloģiju rentablu. Uzskatāmam salīdzinājumam –

statistika liecina, ka pasažieru transportlīdzekļi 95% laika pavada stāvot, tādēļ nekad nespētu pilnībā izmantot šīs tehnoloģijas potenciālu.

Citroën Skate, būdams ultratehnoloģisks skrituļdēļa paveids, ietver visu informāciju un tehnoloģijas, kas nepieciešamas autonomai un elektriskai braukšanai – baterijas, elektromotoru, sensorus utt. Iekārtas maksimālais braukšanas ātrums ir ierobežots līdz 25 km/h vai 5 km/h, lai nodrošinātu visu lietotāju drošību atkarībā no Citroën Skate izmantošanas zonas. Turklāt ātrumu var konfigurēt arī atbilstoši tam, kāds ir kapsulas lietošanas mērķis, lai pēc iespējas efektīvāk apmierinātu pieprasījumu.

Platība, ko Citroën Skate aizņem uz zemes, ir minimāla. Autonomā platforma ir 2,60 m gara, 1,60 m plata un 51 cm augsta, un tas nozīmē, ka tā neietekmē publisko telpu. Tās kompaktie izmēri un dizains bez automašīnas elementiem padara platformu par gudru un universālu mobilitātes risinājumu.

Citroën Skate vajadzībām Goodyear radīja sfēriskus Eagle 360 riteņus, kas griežas visos virzienos.

Riteņos iestrādātie neliela izmēra elektromotori robotam nodrošina pilnīgu 360° kustības brīvību,

lai tas, tāpat kā datora pele, varētu pārvietoties jebkurā virzienā, apgriezties uz vietas un iebraukt visšaurākajās vietās.

Uz augšu