Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Eksperiments Cik ilgi jāvelk elektroauto, lai uzlādētu tā bateriju (4)

Foto: Ekrānuzņēmums no video

Elektromobilis enerģijas rezerves var atgūt divos veidos - ar vadu no elektrotīkla un ar rekuperācijas funkciju ripošanas vai bremzēšanas laikā. Lūk, jūtūberis no kanāla Cyber Hooligan vēlējās uzzināt vairāk tieši par otro metodi – vai ir iespējams uzlādēt elektroauto baterijas, ja to velk aiz citas mašīnas, un cik daudz laika tas prasa.

Jūtūberi un dažādi influenceri regulāri izceļas ar neparastām idejām, lai ievāktu pēc iespējas vairāk klikšķu un īkšķīšu, taču bieži aizmirst piebilst, ka skatītājiem pašiem eksperimentus atkārtot nevajadzētu. Arī elektroauto ilgstoša vilkšana nav diez cik laba ideja, jo, kā norāda vācu Auto motor und sport, ne tikai ražotāji, bet arī Vācijas Automobiļu klubs ADAC iesaka elektroauto ar tukšu bateriju līdz tuvākajai uzlādes vietai transportēt ar evakuatoru, nevis vilkt. Un iemesls ir gluži vienkāršs - ja elektromobiļa baterija ir pilnīgi tukša, tad nedarbojas elektronika un, sākot mašīnu vilkt, caur riteņu asīm un elektromotoru ģenerētā elektrība var nosvilināt mašīnas elektroniku.

Cyber Hooligan eksperimenta gadījumā viņa Tesla Model 3 baterija nebija pilnīgi tukša. Kaut arī atlikušais uzlādes līmenis bija pavisam niecīgs (pietika vien 3 jūdžu jeb 4,8 kilometru nobraukšanai), ar to bija gana, lai elektroniskās vadības sistēmas turpinātu darboties un ar vilkšanu varētu imitēt Tesla ilgstošu ripošanu no kalna. 

Šajā eksperimentā par vilcēju bija izvēlēts Toyota Camry ar V6 dzinēju, bet velkamais auto, kā jau minēts, bija Tesla Model 3 ar 4,8 kilometru nobraukuma rezervi. Pēc tam, kad testētāju komanda bija veikusi pusjūdzi, sniedzamība jau bija dubultojusies līdz 6,3 jūdzēm, t.i., apmēram 10 kilometriem. Bet pēc 1,1 jūdzi ilgas Standarta režīma rekuperācijas Tesla jau varēja patstāvīgi nobraukt 10 jūdzes jeb 16 kilometrus.

Videoklipa noslēgumā Tesla aiz Toyota bija vilkta 10 kilometrus, un gaitas rezerve jau sasniedza 64 kilometrus. Pietiekami daudz, lai aizbrauktu līdz tuvākajam Tesla Supercharger uzlādes kolonnu punktam. 

To var uzskatīt par lielisku piemēru tam, cik efektīvas ir modernās rekuperācijas sistēmas, jo arī, piemēram, Audi norāda, ka modelim e-tron apmēram trešo daļu no sniedzamības nodrošina rekuperācija. Tai pašā laikā Porsche ir aprēķinājuši, ka ieguvums no vienkāršas ripošanas ir par 20% lielāks nekā rekuperācija pēc akseleratora atlaišanas. Tāpēc elektriskais Taycan šādos brīžos ripo brīvgaitā.

Uz augšu