Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Kādu ietekmi "Netflix" jaunais grāvējs ir atstājis uz kompānijas akcijām? (8)

Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Par nelielo Seulas kinostudiju “Studio Santa Claus Entertainment” iepriekš zināja vien retais, tomēr pirmdien tās akciju vērtība pieauga par 30%, sasniedzot 135 miljonu dolāru atzīmi. Pēdējo trīs mēnešu laikā akciju vērtības pieaugums ir vēl iespaidīgāks, sasniedzot 26 reizes.

Straujš intereses pieaugums par Seulas kinokompānijas akcijām radās pēc 17. oktobra, kad aģentūra “Bloomberg” paziņoja, ka “Netflix” seriāls “Kalmāra spēle” (“Squid Game”) kompānijai ļaus nopelnīt ap 900 miljoniem dolāru. Turklāt – šis seriāls ir veiksmīgākais straumēšanas servisa “Netflix” produkts ar visvairāk skatījumiem pēdējā mēneša laikā. Aprēķināts, ka šā seriāla uzņemšana izmaksājusi vairāk nekā 21 miljonu dolāru.

Seriāls “Kalmāra spēle” kļuva par “karstāko” rudens sezonas jaunumu straumēšanas platformā, kas pozitīvi ietekmēja arī “Netflix” akciju vērtību un tirdzniecības apjomu. Vēl pagājušajā nedēļā biržā darījumi ar “Netflix” akcijām nebija pieprasīti, taču pašlaik “Netflix” akcijas ir kļuvušas par ļoti pieprasītiem darījumu aktīviem.

Pateicoties “Kalmāra spēlei”, “Netflix” trešajā ceturksnī izdevās piesaistīt vairāk nekā 4,4 miljonus jaunu abonentu. Šis rādītājs, kam visvairāk seko līdzi analītiķi, ir par 25% augstāks, nekā iepriekš prognozējusi pati kompānija.

Pagājušajā nedēļā “Netflix” publiskoja ceturkšņa finanšu atskaiti, un šajā dienā “Netflix” akciju cena nokritās par 2,3%. Tam iemesls ir vienkāršs – investoru peļņa ir fiksēta no dārgākiem aktīviem (pēc principa – nopērc gadījuma dēļ, pārdod faktu dēļ). Tomēr nedēļas laikā “Kalmāra spēles” dēļ kompānijas akciju vērtība kāpusi par vairāk nekā 8%.

Šeit gan investoriem ir jāuzdod sev būtisks jautājums – vai kaut kas “Netflix” perspektīvās ir mainījies, ņemot vērā “Kalmāra spēles” lielos panākumus.

Tāpat kā daudzi citi straumēšanas servisi, arī “Netflix” iegulda apjomīgus līdzekļus starptautiska satura attīstīšanā, lai piesaistītu plašāku auditoriju no dažādām valstīm. 2021. gadā “Netflix” plānoja Dienvidkorejā ieguldīt 500 miljonus dolāru. Tomēr “Kalmāra spēles” panākumus nebija gaidījis neviens.

Pat kompānijas vadība atzina, ka šādi “Kalmāra spēles” panākumi ir liels pārsteigums, jo uzņēmumā neviens neliek lielas likmes uz dažādiem “ārzemju seriāliem” (tas ir, seriāliem, kas tapuši ārpus ASV).

Pēc būtības, katra seriāla veidošana, ņemot vērā riskus un potenciālos ieguvumus, ir visai riskanta investīcija.

“Wall Street Journal” raksta, ka “Kalmāra spēles” panākumi var būt īslaicīgi. Medijs norāda, ka pēdējā ceturksnī, kad ir gada tumšākais periods, kad cilvēki vairāk laika pavada mājās, “Netflix” prognozē 8,5 miljonus jaunu abonentu. Tas ir nedaudz vairāk, nekā vidēji šajā periodā pēdējo četru gadu laikā (8,2 miljoni). Turklāt, šāda prognoze izteikta, rēķinoties ar dažādām “skaļām pirmizrādēm” tuvāko mēnešu laikā.

“Goldman Sachs” eksperti norāda, ka ļoti svarīgi ir ņemt vērā uzņēmuma finanšu datus, kas attiecas nevis uz nākamo ceturksni, bet gan uz tuvāko gadu perspektīvu. Viens no galvenajiem jautājumiem – vai “Netflix” tuvākajos gados spēs noturēt vienmērīgu lietotāju skaita pieaugumu arvien lielākas konkurences apstākļos.

Vēl kompānijai pašai būtiski saprast, vai tai būtu izdevīgi celt abonēšanas maksu, tajā pašā laikā nezaudējot abonentu skaitu. Pašlaik “Netflix” abonēšanas maksa visstraujāk pieaug Ziemeļamerikā, kur straumēšanas pakalpojumu jomā ir asa konkurence un “Netflix” zaudē savu tirgus daļu. Lai iekarotu jaunus tirgus, kompānijai ir jādomā, kā palielināt abonentu skaitu, nemazinot abonēšanas maksu.

Nedrīkstam aizmirst arī par citām inovācijām. Vasarā “Netflix” paziņoja par ambīcijām iekarot arī videospēļu tirgu, lai palielinātu laiku, ko lietotāji pavada pakalpojumā. Pavadītais laiks straumēšanas servisā ir rādītājs, kas nereti tiek uzskatīts pat par svarīgāku nekā abonentu skaits. Tas ļauj noteikti lietotāju iesaisti servisā un ļauj salīdzināt ar citu kompāniju neveiksmīgākajiem piemēriem, kam neizdevās veiksmīgi startēt videospēļu tirgū.

“Goldman Sachs” ieskatā “Netflix” ir labas izredzes izpildīt iepriekš aprakstītos faktorus – noturēt un audzēt lietotāju bāzi, nemazinot abonēšanas maksu, turklāt – iesaistoties jaunos tirgos. “Goldman” eksperti norāda, ka lojālie lietotāji būs gatavi arī vairāk maksāt par šo pakalpojumu, kas ļauj bez problēmām celt abonēšanas maksu katrus 18-24 mēnešus.

Piemēram, 2019. gada janvārī bija pēdējā reize, kad “Netflix” ASV cēla abonēšanas cenu par vienu diviem dolāriem – līdz 14 – 18 dolāriem mēnesī, atkarībā no abonēšanas plāna. Abonentmaksa varētu būt arī lielāka, jo kompānija ieņem arvien svarīgāku lomu cilvēku dzīvēs, norāda “The Verge”.

Tomēr nedrīkst aizmirst, ka aug arī konkurence – “Disney” 2019. gadā jau paziņoja, ka straumēšana būs galvenā prioritāte, tāpat pastāv arī citi pakalpojumi, kā “Apple TV+”, “Amazon Prime”, “HBO Max” un citi.

Pēc “Goldman” prognozēm, 2026. gadā “Netflix” ieņēmumi būs auguši vidēji par 14% gadā, bet lietotāju skaits būs audzis par 10% gadā. Rentabilitāte varētu pieaugt no 18,3% līdz 33,6% uz tā rēķina, ka satura projektu vērienīgums varētu mazināties, un līdz ar to – arī saistītās izmaksas.

Analītiķi norāda, ka, ņemot vērā pašreizējos finanšu datus, var secināt, ka pašreizējā kompānijas vērtība ir attaisnojama – uzņēmums maksā tik, cik tas ir vērts.

Ir ļoti svarīgi saprast, ka “Netflix” nav pārvērtēta kompānija. Parasti, ja ātri augošas kompānijas kļūst pārvērtētas, tad pastāv dažādi nākotnes riski. Protams, tas nenozīmē, ka “Netflix” gadījumā nav nekādu risku, tomēr pašlaik kompānijas investori var gulēt mierīgi – tādi seriāli kā “Kalmāra spēle” noteikti tikai ceļ šīs kompānijas vērtību ne tikai finanšu cilvēku, bet arī parasto lietotāju acīs.

Svarīgākais
Uz augšu