Tomēr kā rīkojās Finanšu ministrija?
Tā izvēlējās absolūti patvaļīgu grāmatvedības kategoriju – valsts parādu – kā galveno fiskālās politikas principu, kas nosaka ne tikai pašu fiskālo politiku, bet galu galā arī katru valsts pārvaldīto jomu.
Finanšu ministrija budžeta likumprojekta skaidrojumos raksta:
“Pašreizējā fiskālā politika balstās viedoklī, ka 2022. gadā un turpmākajos gados vispārējās valdības parāds būtu saglabājams tuvu 50% no iekšzemes kopprodukta.”
Kāpēc? Kāpēc 50%? Finansiāls pamatojums šim lēmumam vienkārši nekur nav atrodams, jo tāda nav. Es neapšaubu Finanšu ministrijas ierēdņu profesionalitāti un nešaubos, ka viņi strādā pēc labākās sirdsapziņas, tomēr šis fakts ir liels akmens viņu dārziņā.
Šis no gaisa izrautais rādītājs – kas, nevienam nezinot, ir kļuvis par sabiedrības svarīgāko politisko principu – ir zīmīgs, jo nosaka pieļaujamos nākamā gada tēriņus jeb fiskālo telpu. Var lasīt, ka:
“Fiskālā telpa, savukārt, šoreiz tiek aprēķināta kā starpība starp vispārējās valdības parāda prognozēto līmeni pie nemainīgas politikas un vispārējās valdības parāda mērķa vērtību.”
Parāda mērķa vērtība – Finanšu ministrijas pašizdomātais princips, kas nav jēgpilni ticis diskutēts politiskajā līmenī, – tātad ir šie 50%. Minēto papildina vēl viens Finanšu ministrijas patvaļīgi izvēlēts princips: nākotnē parādam ir jāsamazinās. Lasītājam šie principi var likties labi un pašsaprotami. Tomēr šeit runa ir par valsts attīstību, tāpēc politiska diskusija par šādu principu iedzīvināšanu būtu likumsakarīga, jo šādas politikas ieguvumi nebūt nav skaidri un viennozīmīgi.