Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Ilggadējie novērojumi liecina - "negaidītā" ziema drīz būs klāt (6)

Ziemas riepa
Ziemas riepa Foto: Publicitātes foto

Gada periods, kas termometra stabiņš aizvien biežāk noslīd zem nulles, ir klāt, un novērojumi liecina, ka, iestājoties mainīgajiem laika apstākļiem, kā arī uzsniegot pirmajam sniegam, vairākkārt fiksēta ceļu satiksmes negadījumu skaita dubultošanās.

Apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) tādēļ atgādina, ka no 1. decembra līdz 1. martam visiem auto Latvijā jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Taču neseno gadu pieredze rāda, ka viena "negaidīta" ziemīga diena, negaidīts sniegs un slidenas brauktuves pārsteidz daudzus Latvijas autovadītājus un kopumā viņiem var izmaksāt ievērojamas naudas summas. Tāpēc novembrī īpaši nevajadzētu vilcināties ar ziemas riepu uzlikšanu, lai gan 1. decembris vēl šķiet salīdzinoši tālu.

“Latvija nebūt nav unikāla, un lielākajā daļā Eiropas valstu ir noteikta obligāta ziemas riepu lietošana. Lieki piebilst, ka šīs valstis atrodas Eiropas centrālajā daļā un ziemeļos, kur ziemas periodā pēkšņa snigšana vai slideni ceļi nav nekāds retums. Atšķiras vienīgi datumi, kuros ziemas riepu lietošana ir obligāta: tie svārstās no 1. novembra līdz 1. decembrim rudenī un no 1. marta līdz 31. martam pavasarī. Taču joprojām netrūkst autovadītāju, kuriem ziema nāk kā liels “pārsteigums”, sagādājot ne mazums galvassāpju tikai tāpēc, ka vasaras riepu nomaiņa uz ziemas riepām atlikta uz pēdējo brīdi,” skaidro apdrošinātāja pārstāvis Kristaps Liecinieks.

Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra novērojumi liecina, ka temperatūra, kas rada ledus veidošanos, novembrī nav retums.

Novembra otrajā pusē pēdējo četru gadu laikā katru gadu ir bijušas dienas, kad gaisa temperatūra ir zemāka par nulli*,

kas nozīmē arī paaugstinātas bīstamības braukšanas apstākļus.

Apdrošināšanas eksperts norāda – uzsniegot pirmajam sniegam, pēdējos gados vairākas reizes fiksētas situācija, kad ceļu satiksmes negadījumu skaits divkāršojas. Tā noticis pērn 23. novembrī, kad uzsnidzis pirmais sniegs, un neaizmirstams bijis arī 2018. gada 27. novembris, kas Latvijas autobraucējiem sagādāja pamatīgu “pārsteigumu” – visā Latvijā sniga, un braukšanas apstākļi pēkšņi pasliktinājās, un pēc apdrošinātāja datiem šajā datumā notika 1,4 reizes vairāk negadījumu nekā vidēji citā laikā.

Svarīgi par ziemas riepām:

- saskaņā ar Latvijas ceļu satiksmes noteikumiem pieļaujamais minimālais ziemas riepu protektora dziļums ir 4 milimetri;

- pat ja riepas nodilums vēl nav sasniedzis pieļaujamo maksimumu, ilgāk par 5 gadiem ar vienu ziemas riepu komplektu braukt nevajadzētu, jo gumija ar laiku sacietē un zaudē daļu ražotāja paredzēto saķeres spēju ar ceļa virsmu;

- uz katras riepas ārējās malas kvadrātiņā vai aplītī ir atzīmēti četri cipari, kas apzīmē riepas ražošanas laiku. Pirmie divi ir nedēļas, otrie divi – gada atšifrējums. Īpaši svarīgi šo atzīmi aplūkot, iegādājoties lietotas ziemas riepas.

* Rīgas novērojumu stacija Teikas rajonā.

Uz augšu