Ņemot vērā politikas veidošanas modeli valstī, kurā pie varas ir fragmentētas, ideoloģiski pretrunīgas daudzpartiju vadības, ilgtermiņa attīstības stratēģija Latvijai ir jo īpaši nepieciešama. Šī brīža situācija, kad koalīcijā pie varas ir četras partijas, katra ar savu ideoloģiju, redzējumu par valsts nākotni un savām interesēm, ir raksturīga pēdējiem divdesmit pieciem gadiem. Nacionālā līmenī kopīgas valsts attīstības vīzijas nav. Tāpēc iniciatīvu par valsts nākotnes attīstības redzējumu ir uzņēmusies Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), iesaistot gan uzņēmējus, gan zinātniekus, gan citu nozaru pārstāvjus, lai kopīgi domātu par Latvijas ilgtspējīgas attīstības vīziju. Diemžēl, bet arī stratēģiskās plānošanas ziņā, igauņi ir mums priekšā, jo Igaunijas parlamentā ir izveidota Domnīca “Nākotnes Attīstība“, kuras galvenais uzdevums ir analizēt nākotnes izaicinājumus un virzīt kaimiņvalsts stratēģisko attīstību. Tas, ka LTRK ir aizsākusi diskusiju par Latvijas attīstības prioritārajiem virzieniem, kas noteiks valsts labklājību pēc 50 gadiem, ir vērtējams kā visnotaļ drosmīgs solis.
Latvijai līdz šim nav izstrādāta reālistiska un pielietojama ilgtermiņa attīstības stratēģija. Tas var novest pie tā, ka valsts turpinās attīstīties līdzīgi kā pēdējos trīsdesmit gados, proti, izaugsme nebūs ne strauja, ne gausa, bet nebūs arī nekādu būtisku izrāvienu. Šeit es nevaru neminēt Īrijas piemēru, jo Īrija ir vienīgā valsts ES pastāvēšanas vēsturē, kura ir spējusi radikāli mainīt savu labklājības līmeni. Kad 1973. gadā Īrija iestājās ES, tā bija nabadzīgākā un mazāk attīstītākā starp ES valstīm. Savā ziņā tajā bija agrāra ekonomika. 80. gados Īrijas vadošie politiķi spēja vienoties par valsts priekšrocībām un to, kur meklējama konkurētspēja. Maksimāli liels ES finansējums tika investēts izglītība, zinātnē un iedzīvotāju profesionālo kompetenču līmeņa celšanā. Rezultātā Īrija vienas paaudzes laikā spēja mainīt savu identitāti, no nabadzīgākās ES valsts, kļūstot par vienu no turīgākajām, – vidējās algas apjoms šajā valstī ir viens no lielākajiem ES, bet iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju atpaliek tikai no Luksemburgas. Īrijas veiksmes stāsts noteikti ir politiķu un sabiedrības spējā vienoties par valsts ilgtspējīgas attīstības stratēģiju un spējā to veiksmīgi realizēt. Ja Latvijai nav šādas vīzijas, tad būs praktiski neiespējami mainīt valsts attīstības trajektoriju. Varētu turpināties visnotaļ mērena attīstība, bet strauju izrāvienu, tāds, kāds būtu nepieciešams, lai tuvinātos, piemēram, Ziemeļvalstīm, noteikti nevarētu gaidīt.