Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Elektriskajiem skrejriteņiem Zviedrijā "piegriež skābekli" (19)

Jaunieši uz elektriskā skrejriteņa
Jaunieši uz elektriskā skrejriteņa Foto: LETA

Pēc tam kad kāds 80 gadus vecs velobraucējs gāja bojā, ietriecoties uz veloceliņa atstātā elektriskajā skrejritenī, Zviedrija ir nolēmusi ievērojami ierobežot elektroskūteru izplatību, to sākotnēji samazinot par gandrīz pusi.

Elektrisko skrejriteņu lietotāji var rēķināties ar krietni vien stingrāku kontroli Zviedrijā, jo varasiestādes ir nogurušas no daudzajiem negadījumiem un problēmām, ko šo braucamrīku lietotājiem sagādā parkošanās, vēsta Euronews.

Piemēram, Stokholmas pašvaldībā pirmdien notika balsojums, kura rezultātā nolemts gandrīz uz pusi samazināt pilsētā atļauto elektroskūteru skaitu, kā arī samazināt licencēto nomas uzņēmumu skaitu no astoņiem uz trim. 

Elektrisko skrejriteņu novietošanas problemātika kļuva par aktuālu tēmu pēc kāda letāla negadījuma septembrī. Toreiz kāds 80 gadus vecs velobraucējs gāja bojā, jo Zviedrijas pilsētā Vesterosā uz veloceliņa kalna nogāzē šķērsām bija novietots elektroskūteris.

Rezultātā tagad pieņemts lēmums, ka no nākamā gada 1. janvāra Stokholmā pieejamo elektroskūteru skaits samazināsies no aptuveni 23 000 līdz tikai 12 000. Pilsēta arī iekasēs no nomas uzņēmumiem nodevu aptuveni 140 eiro apmērā par katru skūteri, un tās mērķis ir mudināt tos labāk rūpēties par elektriskajiem skrejriteņiem.

Jaunieši uz elektriskā skrejriteņa
Jaunieši uz elektriskā skrejriteņa Foto: LETA

Tāpat atlikušajiem trim uzņēmumiem, kas turpinās darboties Stokholmā, būs jāievieš stingri stāvvietu ierobežojumi un jāpārliecinās, ka motorolleri spēj stabili turēties stāvus, sacīja Stokholmas vicemērs satiksmes jautājumos Daniēls Heldens.

Tai pašā laikā viņš norāda, ka  principā neiebilst pret elektriskajiem skrejriteņiem.

"Elektriskie skrejriteņi Stokholmā tiek izmantoti 60 000 reizes dienā, un tas norāda uz to nepieciešamību. Šeit nav runa par to aizliegšanu, jo tas būtībā ir vieds transporta veids, ja vien lietotāji prot uzvesties," viņš teica.

To, ka elektroskūteru lietotāji neprot uzvesties, apliecina arī citu Ziemeļvalstu pieredze, kuras dēļ Oslo ir noteikts aizliegums izmantot elektriskos skrejriteņus naktīs, Kopenhāgenā tie tagad ir daļēji atļauti pēc pilnīga aizlieguma 2020. gada oktobrī, bet Helsinkos darbojas aizliegums izmantot elektroskūterus naktīs nedēļas nogalēs. Arī maksimālais braukšanas ātrums pēc negadījumiem, ko izraisījuši iereibuši skūteru vadītāji, ir samazināts.

Slimnīca Helsinkos Euronews toreiz pastāstīja, ka bijusi spiesta nolīgt papildu ārstu, lai tiktu galā ar papildu slogu, ko rada elektrisko skrejriteņu vadītāju traumas.

TVNET jau ziņoja, ka Saeimas apstiprinātajā Ceļu satiksmes likumā ir noteikts, ka eletroskrejriteņu maksimālais ātrums nedrīkst pārsniegt 25 kilometrus stundā un ar to drīkst pārvietoties tikai viens cilvēks vecumā no 14 gadiem. Nepilngadīgai personai, lai pārvietotos ar elektroskrejriteni, ir nepieciešamas riteņbraucēja tiesības. Savukārt par pārkāpumiem elektroskrejriteņu vadītājiem tiek piemēroti tādi paši administratīvie sodi kā riteņbraucējiem.

>>Prasības elektroskrejriteņu vadītājiem

Uz augšu