Desmit interesanti fakti par JEEP (1)

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Šogad pagājuši jau 80 gadi, kopš pirmais JEEP automobilis izripoja no ražotnes. Militārās misijas, lauksaimnieki, ekstrēmie ceļotāji vai cenu ziņā draudzīgākie SUV ir tikai daļa no JEEP automobiļu ražotāja spilgtās vēstures, kuras pirmsākumi meklējami tālajā Otrajā pasaules karā.

"Ar JEEP zīmolu nereti tiek saistīta unikāla pieredze un brīnišķīgi brīži. Tā ir autentiska brīvības, piedzīvojumu un kaisles kombinācija, kas pastāv vēl mūsdienās un ko iedvesmojuši cilvēki, kuri piedzīvojuši uzvaras gan karalaukā, gan ikdienas dzīvē,” norāda Autobrava pārstāvis Uvis Braunfelds.

Atzīmējot auto ražotāja ievērojamo jubileju, “Autobrava” ir apkopojuši desmit interesantus faktus par JEEP ražoto automobiļu vēsturi.

Pirmā automobiļa skices tika radītas vien divās dienās

Sākoties Otrajam pasaules karam, 1940. gadā Amerikas Savienoto Valstu valdība nolēma pasūtīt nelielu un vieglu automobili ar visu riteņu piedziņu, kas būtu paredzēts karalaukam un kurā ietilptu vismaz trīs cilvēki. Lai auto ražotāji izstrādātu priekšlikumus, ASV valdība deva 11 dienu termiņu, 49 dienas, lai prezentētu braucošu prototipu, un vēl 75 dienas, lai nodrošinātu 69 automobiļus testu veikšanai. No 135 uzņēmumiem, kas pieņēma šo uzaicinājumu, tikai "American Bantam" jeb JEEP priekštecis spēja laikus iesniegt piedāvājumu. Kompānija izveidoja braucošu prototipu no tobrīd ražošanā esošu automašīnu dažādām detaļām, bet inženieris Karls Probsts prototipa skices radīja vien divās dienās. Prototips komisijai tika prezentēts vien 30 minūtes pirms gala termiņa beigām.

Pirmais standartizētais ASV automobilis

Tā kā konkursa uzvarētājs "American Bantam" nespēja armijai saražot nepieciešamo automobiļu skaitu, ņemot vērā tā finanšu iespējas un ierobežoto ražošanas jaudu, ASV Aizsardzības pavēlniecība parakstīja līgumus par "Bantam" radīto automobiļu ražošanu ar uzņēmumiem "Willys-Overland" un FORD. Tie modernizēja "Bantam" prototipu, taču pēc Aizsardzības resora prasības tika ražots viens vienots variants tikai ar atšķirīgiem nosaukumiem - “Willys MB” un FORD "GPW". Tādējādi tika samazināts rezerves daļu klāsts. Otrajā pasaules karā “Willys” saražoja 363 000, bet FORD 280 000 automobiļu armijas vajadzībām. Tika apgalvots, ka, izjaucot vienu “Willys” un vienu FORD automobili un apvienojot to detaļas, varēja viegli atkal samontēt divas braucošas automašīnas.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Vēl kāda leģenda vēsta, ka FORD variantu iespējams atšķirt no “Willys”, jo uz skrūvju galviņām un citām mazām detaļām uzspiests burts "F". Leģendā apgalvots, ka Henrijs Fords šādā veidā licis apzīmēt FORD ražoto automašīnu detaļas un skrūves, lai FORD automašīnas varētu atšķirt no “Willys” un nebūtu jāmaksā kompensācijas par armijas garantijas prasībām, ja automobiļus bija ražojis “Willys”.

Radītas karam, pielāgots ikdienai

Otrajā pasaules karā armijai radās īpaša vajadzība aizstāt jau ierasto transportlīdzekli - zirgu – pret ko jaudīgāku. Ekipējums kļuva smagāks, tādēļ ātrāks, izturīgāks transportlīdzeklis karā kļuva par milzu priekšrocību. Nu jau pirmā asociācija, domājot par militāriem transportlīdzekļiem Otrā pasaules kara laikā, noteikti ir JEEP.

1945. gadā auto ražotājs “Willys” nāk klajā ar 20 lappušu auto katalogu, kurā vienā no lappusēm redzami “Willys MB” fotoattēli. Šajos attēlos auto neizmanto armija, bet gan civiliedzīvotāji ikdienas vajadzībām. Tas patērētājiem lika domāt, ka šis izturīgais militārais auto ir pielāgojams civilajam lietojumam.

Slavenā JEEP radiatora reste

Radiatora reste ar septiņām vertikālajām gaisa atverēm tiek uzskatīta par katra JEEP automobiļa raksturīgo iezīmi. Taču tā nav bijis vienmēr. “Willys” savām karam paredzētajām automašīnām sākotnēji izmantoja metinātas radiatora restes, bet FORD uzstādīja presētu radiatora resti ar deviņām vertikālām gaisa atverēm, lai padarītu šīs detaļas ražošanu lētāku un tehnoloģiski vienkāršāku.

Beidzoties Otrajam pasaules karam, auto ražotājs “Willys” samazināja priekšējo gaisa atveru skaitu līdz septiņām un patentēja šīs restes kā preču zīmi, kas šobrīd ir tik ļoti raksturīga JEEP automobiļiem.

Viens JEEP automobilis vairākiem nolūkiem

Papildus militārajām misijām JEEP automobiļi pēc kara kļuva par amerikāņu ģimeņu neatņemamu sastāvdaļu. Tos izmantoja nelieliem izbraucieniem pa pilsētu, braucieniem iepirkties, uz darbu vai lai vestu bērnus uz skolu. Tajā pašā laikā JEEP arī kalpoja kā kravas automobilis, ko izmantoja par metināšanas iekārtas uzlādes vietu un četru riteņu traktoru.

Vienīgais automobilis ar izņemamām durvīm

Militārajās misijās oriģinālajām JEEP “Willys MB” automašīnām nebija durvju, viena būtiska iemesla dēļ – lai karavīri ērtāk varētu iekāpt un izkāpt no auto. Šī 80 gadus vecā tehnoloģija saglabāta līdz mūsdienām.

Viena no unikālajām tehnoloģijām, kas ir saglabāta līdz pat mūsdienām, ir iespēja izņemt durvis. Tas savukārt padara JEEP “Wrangler” automašīnas par lieliskiem transportlīdzekļiem dabas vērotājiem, jo durvis netraucē apskatīt tās skaistumu.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Krievu izteicieni amerikāņu reklāmās

Neaizmirstama bijusi arī JEEP debija reklāmas nozarē. Proti, jau kara laikā “Willys Overland” publiskoja JEEP reklāmas plakātus ar kara attēliem, lai arī automašīnas vēl nebija pārdošanā, bet tikai paredzētas armijai. Šie automobiļi tika prezentēti, izmantojot dažādus drosmīgus izteicienus. Proti, “Kā sikspārnis no elles!”, kā arī krievu izteicienus, tostarp “Zamečateļno!”, kas nozīmē “Lieliski!”. Krievu izteiciens izvēlēts, balstoties uz krievu armijas pirmo reakciju uz JEEP automobiļiem, un amerikāņu auto ražotājs šos izteicienus iekļāva arī mārketingā.

Satriecoši modeļu piegāžu scenāriji

Arī jaunu modeļu piegādes scenāriji neatpalika no reklāmas stratēģijām. Pirmsākumos JEEP jaunie modeļi tikuši prezentēti visnegaidītākajos veidos, piemēram, "izmetot” JEEP automašīnas no lidojošas lidmašīnas koka kastēs, izbraucot cauri stikliem vai braucot pa vertikālu debesskrāpja sienu. Tāpat arī kādā reklāmā automašīna tika piepildīta ar sešām tonnām zemes, kas pēc tam tika izskalota ar ūdens šļūtenēm - tā patērētājiem tika prezentēts pirmais četru durvju JEEP “Wrangler”.

SPORTWAGON koncepta autors

Līdz brīdim, kad 1984. gadā tirgū debitēja “Chreokee XJ”, visiem amerikāņu SUV bija divu durvju virsbūves, kas piestiprinātas izturīgai rāmja šasijai. Inženieri izmantoja jaunu tehnoloģiju, lai izveidotu JEEP "Chreokee XJ”, un samazināja automašīnas svaru, atsakoties no atsevišķa rāmja un iestrādājot to virsbūves konstrukcijā. Automašīnas aizmugurē tika ietaupīts papildu svars, kravas nodalījuma vākam izmantojot stiklšķiedru. Jā, pēc automašīnas konstrukcijas svara samazināšanas un četru durvju uzstādīšanas JEEP un “Chreokee XJ” pirmo reizi izmantoja nosaukumu “Sportwagon”, lai raksturotu šāda veida virsbūvi.

Pirmais elektromotors starp iekšdedzes dzinēju un automātisko pārnesumkārbu

JEEP inženieri, izstrādājot jauno hibrīdu JEEP "Wrangler 4 xe”, bija pirmie tirgū, kas izstrādāja SUV ar pilnvērtīgu 4x4 transmisiju, ko darbina iekšdedzes dzinējs un 145 AG elektromotors, kas uzstādīts aiz tā pirms automātiskās pārnesumkārbas. Šis “Wrangler” modelis aprīkots ar vēl vienu 61 ZS elektromotoru. Tas paredzēts, lai darbinātu iekšdedzes dzinēju, sniegtu papildu jaudu, tam paātrinoties vai lādējot akumulatoru.

Uz augšu