- vajadzībā pēc drošības sajūtas, ko rada iepriekšējie divi apstākļi.
Ja tas nenotiek, tad bērnam rodas diskomforts (nejūtos omulīgi), dezintegritāte (jūtos vientuļš) un bīstamības (man bail) sajūta.
Šī triāde rada pamata nedrošību, kas ir augsne dažādām bailēm. Iekšējais līdzsvars zūd, ja nav ‘’iekšējās miera un aizsardzības telpas’’ sajūtas, kas nodrošina mums bāzisko komforta sajūtu. Savukārt izolācija rada dezintegritātes sajūtu. Ja saprotam, ka izolācija ir nepieciešama un ka tas pavisam nesarauj saikni ar ārpasauli, tad ir vieglāk to izturēt.
Ārējie spēki nespēj ietekmēt mūsu iekšējo līdzsvaru, ja vien tie nesastapsies ar:
- stingriem, neelastīgiem dzīves uzstādījumiem,
- stereotipiskiem, šablonveidīgiem uzskatiem, kā veidot savstarpējās attiecības,
- gaidām, vēlmēm, kas noved pie vilšanās,
- ierobežojošu pārliecību – ‘’tā nedrīkst’’, ‘’to es nespēju’’, ’’tas nav iespējams’’,
- ar ticību, ka mūs pasargās nauda, ieņemamais amats,
- absolūtu, nepamatotu uzticēšanos informācijai, kas nāk no ārpuses.
Psihes aizsargmehānisms pret destruktīvo ietekmi - informatīvi psiholoģiska imunitāte, kas darbojas kā filtrs un ir atkarīga no kritiskās domāšanas, selektīvās uztveres un no spējas orientēties uz savu paša viedokli, nevis uz kāda cita izteikto pozīciju.
Ko mēs pašlaik varam darīt, lai justos labāk?
Pirmām kārtām nodrošināt to, lai mēs justos omulīgi un mums nebūtu vientuļi (lai nerastos augsne jaunām bailēm).
Tad izvērtēt, cik bīstami ir draudi. Tikai tas, kas apdraud mūsu viengabalainību, kas var mūs sagraut fiziski un psiholoģiski, sagraut mūsu saikni ar ārpasauli, - tas ir apdraudējums. Tas nav eksāmens, kuru ir bailes nokārtot, vai priekšnieks, kura klātbūtne izraisa bailes, vai arī kāda slimība, kuras nav, bet varētu būt.