Novembra sākumā noslēdzās “Viršu” akciju publiskais piedāvājums (IPO) un pieprasījums gandrīz divas reizes pārsniedza bāzes piedāvājumu. 11. novembrī uzņēmuma akcijas tika iekļautas biržas “Nasdaq Riga” alternatīvajā tirgū “First North”. IPO ietvaros kopumā 9979 investori pieteicās vairāk nekā 1,735 miljoniem jaunu “Viršu” akciju. Interese par uzņēmuma akcijām bija gan institucionālo, gan privāto investoru vidū, rezultātā piesaistot kapitālu 7,8 miljonu eiro apmērā. Plašāk par IPO intervijā medijam TVNET pastāstīja “Virši” valdes priekšsēdētājs Jānis Vība.
Par pašmāju uzņēmuma akcijām lielāka interese no Igaunijas
- Degvielas cenas – vai un kad tās varētu kristies?
- Pēdējo reizi tik augstas cenas Latvijas tirgū degvielai bija 2012. gadā. Toreiz latos viens litrs benzīna maksāja nedaudz virs viena lata, jeb, pārrēķinot eiro, – virs 1,50 eiro litrā.
Situācija ir tāda, ka pasaulē energoresursu cenas pašlaik ir augstas un nekas neliecina, ka būtisks cenu kritums varētu notikt tuvāko mēnešu laikā.
Resursu cenu pieaugumu ir veicinājuši vairāki faktori – pasaules ekonomiskā attīstība – jo vairāk tā attīstās, jo lielāks pieprasījums pēc naftas produktiem. Jo lielāks pieprasījums, jo vairāk tas ietekmē arī cenu. Otrkārt, redzam to, ka pēdējo mēnešu laikā nav novērojama būtiska naftas ieguves palielināšanās pasaules tirgos.
Tas nozīmē, ka naftas piedāvājums ir salīdzinoši ierobežots un trešais aspekts, kas ir interesanti, – redzot to, ka nepieciešams vairāk samazināt kaitīgos izmešus no naftas produktiem, degvielai tiek pievienotas atjaunojamās, “zaļās” komponentes, piemēram, etanols.
“Zaļo piedevu” cenas pēdējā gada laikā ir dubultojušās, un arī tās būtiski dzen uz augšu degvielas cenas. Tāpat mums ir jāņem vērā, ka Latvijā dīzeļdegvielas akcīzes nodokļa likme ir augstākā starp Baltijas valstīm. Tādēļ esam mazāk konkurētspējīgi, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju dīzeļdegvielas sektorā. Arī tas nepalīdz kaut cik mazināt šo cenu.