Snigšanas laikā autoceļu uzturētāji veic valsts autoceļu tīrīšanu, bet, tā kā sniega kārta uz autoceļa veidojas nepārtraukti, ceļi paralēli tiek kaisīti arī ar sāli, kas neļauj piebrauktajam sniegam pārvērsties ledū.
Kā un pēc kādiem kritērijiem tiek tīrīti valsts autoceļi ziemas periodā (1)
Automašīnu riepas uzsilda ceļa virsmu un no jauna uzsnigušais sniegs kūst, bet, tā kā gaisa temperatūra ir zemāka par ceļa seguma temperatūru, izkusušais sniegs sasalst un pārvēršas ledū. Tas var radīt daudz bīstamu situāciju uz ceļa, jo izveidojušos ledus kārtu no ceļa notīrīt ir ļoti grūti. Bet sāls reaģenta ietekmē ledus uz ceļa neveidojas.
Ceļi tiek tīrīti prioritārā secībā: jo lielāka satiksmes intensitāte, jo biežāk ceļus kopj. Jārēķinās, ka intensīvas snigšanas laikā ceļi ar vismazāko satiksmes intensitāti var būt īpaši grūti izbraucami, jo to uzturēšanu veic tikai pēc tam, kad sniegs notīrīts uz visiem pārējiem valsts autoceļiem.
Izmaksas
Vienu reizi notīrīt sniegu no visiem valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem izmaksā aptuveni 110 000 eiro, savukārt nokaisīt šos pašus ceļus ar reaģentu vienu reizi - aptuveni 97 000 eiro. Intensīvas snigšanas laikā vienas dienas ziemas uzturēšanas izmaksas valsts autoceļiem lēšamas līdz pat 500 000 eiro.
Sniega kārta uz asfaltētajiem ceļiem ir pieļaujama visu ziemu. Intensīvas snigšanas laikā sniega kārta veidojas atkārtoti. Pilnībā ceļi tiek notīrīti tikai pēc snigšanas beigām, tas ir jāizdara 3 līdz 24 stundu laikā, atkarībā no ceļa uzturēšanas klases.
Jāņem vērā, ka sniegotā ziemā uz asfaltētā ceļa brauktuves neliels sniega daudzums būs vienmēr – tas rodas satiksmes iespaidā, no autoceļa nomalēm, no autotransporta, kā arī pēc sniega tīrīšanas palikusī piebrauktā sniega kārta. Tas viss kopā arī veido nelielo sniega sajaukumu ar smiltīm/sāli, kamēr sāls iedarbojas. Visbiežāk uzturētājs izmanto tehniku, kurai priekšā ir novietota lāpsta, bet aizmugurē – kaisītājs. Tā vienlaicīgi ceļš tiek gan tīrīts, gan kaisīts ar reaģentu.
Grants ceļi
Savukārt ceļus ar grants segumu ziemā uztur ar piebrauktu sniega kārtu, kura veidojas satiksmes rezultātā. Piebraukto sniegu rievo, bet bīstamos posmus – pagriezienus un uzkalnus – kaisa ar smilti.