Modernajās kravas automašīnās viss ir tiktāl pilnveidots, ka otrreiz izgudrot velosipēdu nevar. Toties velosipēdam var uztaisīt jaunus pārnesumus, jaunu ķēdi un citādus pedāļus. To pārnestā nozīmē izdarījusi Scania.
Scania prezentē jaunos Super sērijas kravas automobiļus
Šodien TV Auto ziņas viesojas Scania dzimtajā pilsētā Sederteljē, kur izmēģināsim jaunās sērijas automobiļus, kas saucas Super. Kravas automašīnas ar lepnu piebildi nosaukumā Scania ražoja jau pirms krietna pusgadsimta, kad dienaskārtībā parādījās pirmie kravas dīzeļi ar turbokompresoriem. Tā kā acīmredzamais papilduzraksts "Turbo" jau bija aizņemts, Sederteljē izvēlējās citu, "Super" no angļu valodas termina "Supercharged".
Normunds Avotiņš: "Super sērijas dzinēja izstrādei bija nepieciešami 5 gadi un 2 miljardi eiro. Ņemot vērā, ka par pamatu ņemts jau pazīstamais 13 litru bloks, tur kaut kam ir jābūt, vai ne?"
Tieši tā. Faktiski Scania radījusi jaunu sešcilindru dzinēju platformu, kurā pirmo reizi izmantota gāzu sadales sistēma ar divām augšējām vārpstām. Tā ļauj optimizēt ne tikai sadegšanas procesu vien.
Normunds Avotiņš: "Scania modernajos dzinējos netiek izmantoti EGR vārsti, jo tie ir neuzticami, biežāk jāmaina utt. Atgāzu attīrīšana notiek ar divkāršu SCR sistēmu. Tātad divkāršu Ad Blue iesmidzināšanu. Pirmo reizi Ad Blue iesmidzina uzreiz aiz turbokompresora, otrreiz jau izplūdes korpusā."
Šī tehnoloģija savukārt aizgūta no Scania V8 dzinējiem, kur divkārtēja Ad Blue iesmidzināšana tika ieviesta jau 2020. gadā.
Normunds Avotiņš: "Tātad, ja nepieciešama divreiz biežāka Ad blue iesmidzināšana, vajadzīgs lielāks Ad blue tanks. Parasto 80 l vietā Super ir 120. Līdz ar to degvielas tvertne ir mazāka, un te rodas problēma. Nācās izstrādāt jauna tipa degvielas tvertnes. Taču ar to nepietiek, jo tvertne tik un tā ir mazāka nekā iepriekš.
Problēmu Scania risina ar īpaša sūkņa palīdzību, kas bāku var iztukšot par 97%, neradot problēmas dzinējam. Normāli bez tāda sūkņa apakšā paliek padsmit % degvielas, kam nevar tikt klāt."
"Melnā kaste" uzlabo arī degvielas filtra darbību. Filtrs ievietots korpusā tā, ka degviela caur to tiek nevis iesūkta, bet gan iespiesta. Scania inženieri uzskata, ka tādējādi nosēdumi, gaiss un ūdens tiek izfiltrēti labāk. Scania Super dzinēju jaudas diapazons ir no 420 līdz pat 560 zirgspēkiem. Tie ir pilnībā gatavi atjaunīgajām dīzeļdegvielām kā Neste MY, un to termālais lietderības koeficients pārsniedz 50%.
Normunds Avotiņš: "Lai cik inovatīvs būtu dzinējs, tā spējas nevar īstenot bez atbilstošas transmisijas. Scania Super ir jauna G25 pārnesumkārba. Tai ir 14 pārnesumi uz priekšu, līdz pat 8 atpakaļ, kaut gan standartā ir 4. Tas nebūtu nekas īpašs, bet diapazons ir plašāks. Pirmais pārnesums ir zemāk, četrpadsmitais ir overdrive jeb paaugstināts. Ko tas dod? Tas dod to, ka, braucot ar 80 km/h overdraivā, dzinēja apgriezieni būs tikai 850 minūtē. Tā arī rodas tā degvielas ekonomija."
Scania uzsver, ka Super sērijas dzinēji ir par 8% ekonomiskāki nekā iepriekšējie.
Scania demotrasē izveidots kāpums, kurā izmēģinām pilnīgu apstāšanos un kustības sākšanu no jauna.
Normunds Avotiņš: "Oho. Jūt tikai divus pirmos ātrumus, pat tikai pirmo, jo tas pirmais - pirmais ir viszemākais. Kritumā savukārt laiks pārbaudīt jauno motorbremzi. Vienatnē tā darbojas nelielos ātrumos un slīpumos, jo pārsvarā tomēr paredzēta degvielas ekonomijai un darba bremžu taupīšanai. Ja nogāze izrādās nopietnāka, pieslēdzas retarders. Testu noslēgumā izlūdzos vēl vienu apli ar iepriekšējās paaudzes dzinēju. Degvielas patēriņus tik īsā distancē salīdzināt nevar, toties atšķirības pārnesumkārbu darbībā gan nevar nepamanīt."
Vairāk skaties TV Auto ziņu sižetā.