Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Pirmie iespaidi: elektriskais busiņš Citroen e-SpaceTourer

Citroen e-SpaceTourer
Citroen e-SpaceTourer Foto: Ingars Tenis, TVNET

Automobiļu elektrifikācija uzņema aizvien lielākus apgriezienus, un uzskatāms pierādījums tam ir elektrisko piedziņas sistēmu izkāpšana no vieglo personīgo automobiļu pasaules un ienākšana arī komercautomobiļu pasaulē.

Pievilcīgs dizains, ietilpīgs un ērts salons, komfortabla gaita, labs aprīkojums un braukšana bez izmešiem. Tā vienā teikumā var raksturot jauno Citroen e-SpaceTourer. Bet, tā kā elektroauto ir vairāk nekā viena teikuma vērts, tad par pirmajiem iespaidiem pēc nedēļas nogales ar elektrisku busiņu pastāstīšu nedaudz sīkāk.

Izskats un salons

Citroen e-SpaceTourer, kā jau liecina nosaukums, ir veidots, par bāzi ņemot iekšdedzes dzinēja modeli ar identisku nosaukumu, tikai bez e priekšā, tāpēc

būtisku atšķirību ārējā dizainā un arī interjerā nav, ir tikai neuzkrītošas detaļas, kas norāda, ar kādu degvielu šis busiņš brauc.

Tas ir vāciņš priekšējā kreisās puses spārnā, kur atrodas ligzdas uzlādes vadu štepseļiem, modeļa nosaukums aizmugurē ar zilas krāsas e pirms SpaceTourer un citādāks instrumentu panelis, kurā tahomera vietu lepni ieņem enerģijas plūsmas rādītājs. Zilā zona tajā norāda uz enerģijas patēriņa fāzēm, savukārt zaļā indicē brīžus, kad notiek ripošanas vai bremzēšanas enerģijas rekuperācija un baterijas lādēšana.

Citroen e-SpaceTourer
Citroen e-SpaceTourer Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ja neskaita elektronisko selektoru ar Park, Reverse, Neutral, Drive un Brake funkcijām un braukšanas režīmu pogas viduskonsolē. Turpretī pasažieru telpas aizmugurējā zonā atšķirības ir redzamas labāk. Sevišķi, ja salīdzina elektrisko modeli, kas

pie mums tiek piedāvāts tikai ar garāko riteņu bāzi L3, un tikai ar Shine vai Business VIP aprīkojumu,

pret, piemēram, kādu no trim SpaceTourer dīzeļversijām (120, 140 vai 180 ZS), kas Latvijā pieejamas arī ar 35 cm īsāku L2 riteņu bāzi.

Citroen e-SpaceTourer
Citroen e-SpaceTourer Foto: Ingars Tenis, TVNET

Parasti jau dīleri ar demonstrācijas mašīnām cenšas parādīt labāko, kas ir viņu arsenālā. Baltais e-SpaceTourer nebija izņēmums un ne visai siltajās brīvdienās deva skaidru priekšstatu par to, ko gaidīt no VIPiem domāta minivena. Un gaidīt var ļoti daudz. Ne tikai gaidīt, bet arī saņemt, vismaz, ja runa ir par otrās rindas pasažieriem, kuru rīcībā ir divi atsevišķi, ar elkoņu balstiem aprīkoti sēdekļi.

Tas, kuram palaimējas sēdēt vienā no tiem, brauks kā kungs, pārējie saspiedīsies trīs sēdvietās e-SpaceTourer dziļajā galā.

Piekļūt tam patiesībā nemaz nav tik grūti, jo vidējās rindas sēdekļi viegli nolokās un, pieliekot nedaudz spēka, ir bīdāmi uz priekšu un atpakaļ. Tā ka īpašas grūtības nesagādā arī nosacīti piektās, sestās un septītās sēdvietas izmantošana. Lai aizmugurē sēdošajiem nebūtu garlaicīgi, vidējās rindas sēdekļus var pagriezt arī braukšanai pretējā virzienā, tā izveidojot telpu lietišķām diskusijām vai nepiespiestām sarunām.

Citroen e-SpaceTourer
Citroen e-SpaceTourer Foto: Ingars Tenis, TVNET

Tehniskie aspekti un lietošana

Tā kā neesmu tik augstdzimusi persona, lai man būtu šoferis, vai VIP, ko vajadzētu kaut kur transportēt, pie stūres sēdos pats. Cita starpā arī tāpēc, ka jaunajam minivenam, kura pašmasa ir 2314, bet pilna masa sasniedz 3065 kg, ir uzstādīta visā Stellantis koncerna PSA grupas daļā plaši lietotā spēka piedziņas sistēma ar 100 kW jaudu un 260 ņūtonmetriem, un 75 kWh bateriju, un gribējās zināt kā šāda izmēra auto ar to brauc.

Elektromotora veiktspējas parametri uz papīra neizskatās diez cik iespaidīgi un tas šķiet vairāk piemērots tādiem auto kā Citroen e-C4 vai franču firmas māsas uzņēmuma Peugeot kompaktajiem modeļiem e-208 un e-2008, kam ar šo elektromotoru pilnīgi pietiek.

Bet, kas interesanti, arī e-SpaceTourer komplektācijā ar trim pasažieriem, tātad apmēram divu ar pusi tonnu svarā, skrien visnotaļ dinamiski.

Labi, tehnisko datu tabulā rakstīts, ka automobilim vajag 13,3 sekundes līdz simtam, bet vismaz sajūtu līmenī šķiet, ka paātrinājums ir straujāks un pilnīgi adekvāts šādas formas un izmēra automobilim. Katrā ziņā pilsētas satiksmē vai pat uz šosejas apdzīšanas momentos vilkmes deficītu diži nemana. Iespējams, tāpēc, ka pārējie satiksmes dalībnieki reti brauc ar “pedāli grīdā”.

Citroen e-SpaceTourer
Citroen e-SpaceTourer Foto: Ingars Tenis, TVNET

Tas, kurš ikdienā brauc ar vieglo auto vai pat krosoveru, kam tiek piedēvētas augstākas sēdpozīcijas pozitīvās īpašības, pratīs novērtēt, cik ērts ir e-SpaceTourer sēdeklis un cik labu redzamību tas nodrošina. Tu sēdi taisni, sēdi pareizi un redzi tālu, turklāt elektriskais minivens bija pirmais auto, kurā neradās pretenzijas pret projekcijas ekrāna izbīdāmo stikliņu. Parasti, ja vien iespējams, es to aizvācu no redzes lauka, bet šajā automobilī stikliņš nudien lieliski pilda savas funkcijas, uz tā projicētā informācija ir labi nolasāma, un tas atrodas pietiekami zemu, lai nebūtu traucēklis.

Tas, kuram ikdienā pašam jāvirina durvis, noteikti novērtēs arī abas sānu bīdāmās durvis, kurām ir ar pulti vadāma elektropiedziņa.

Sliktos laikapstākļos, kad rokturi var būt notašķīti ar sniega un smilšu maisījumu, labā ziņa būs arī tā, ka durvis var atvērt un arī aizvērt ar pogu uz tālvadības pults.

Citroen e-SpaceTourer
Citroen e-SpaceTourer Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ja par braukšanu, tad busiņa dinamika patiesi ir pietiekama, vienīgi stūre ir pasmaga un pilsētā, kur tomēr nepieciešams daudz manevrēt, šis trūkums būs labi manāms. Arī pagriežamība jeb apgriešanās apļa diametrs varēja būt labāks. Visādi citādi e-SpaceTourer brauc kā visparastākais auto ar šāda tipa automobiļiem raksturīgām īpašībām. Ja zini atšķirību starp to, kā uz gluda vai nelīdzena ceļa uzvedas tukšs un pilns kravas buss, tad tev būs priekšstats, kā ripo e-SpaceTourer – tā gaita, kā norādīja arī Citroen dīlera Andre Motors pārstāvis, ir tāda, it kā minivens visu laiku būtu piekrauts. Citiem vārdiem, tas nozīmē pietiekamu komfortu un stabilitāti, kas savukārt

rada pārliecību par auto spējām un jau var pamudināt uz azartiskāku braukšanu.

To, protams, ieteicams izpildīt tikai noteikumiem atbilstošā apmērā un drošos apstākļos, turklāt, ja salonā nav “dārgo” pasažieru. Pretējā gadījumā iebildumi no salona aizmugures ilgi nebūs jāgaida, jo zemā smaguma centra dēļ e-SpaceTourer virzienu maina pārliecinoši un momentā pieejamais elektromotora griezes moments pagrieziena izejā ļauj ātrumu uzņemt ļoti strauji.

Citroen e-SpaceTourer
Citroen e-SpaceTourer Foto: Ingars Tenis, TVNET

Bet tā jau ar šo auto reti kurš brauks. Tas taču ir Business VIP busiņš, turklāt ātra braukšana elektromobiļiem diez ko nepatīk. Ja tomēr gribas paskriet ātrāk, tad jārēķinās, ka ar vienu uzlādes reizi nevarēs nobraukt ražotāja solītos 330 kilometrus. Ja vēl sanāk braukt ziemā, no elektriskās sniedzamības jāatņem vēl kāda daļa kilometru. Protams, ja mašīnā gribas baudīt komfortu, braucot istabas temperatūrā. Lai kā, pēc nedēļas nogales ar Citroen e-SpaceTourer nogulsnējās dažas galvenās atziņas par šo elektrisko VIP busiņu. Pirmkārt, vienalga, ko saka skeptiķi, man aizvien vairāk sāk patikt braukt ar elektrību. Otrkārt, ja ievēro valstī noteiktos ātruma limitus, nevis brauc nedaudz ātrāk, var aizbraukt tālāk. Treškārt,

elektroauto priekšrocības vislabāk izceļas pilsētā, kur var ieslēgt Brake režīmu un ļaut automobilim rekuperēt un gaitas akumulatorā uzkrāt palēnināšanās laikā atbrīvoto enerģiju.

Tad pavisam reāla ir situācija, kad vienā galvaspilsētas pusē atvieno elektrisko auto no vada, gaitas rezerve rāda 250 km, šķērso Rīgu, pievari tās sastrēgumus un pilsētas otrā pusē sniedzamība jau ir palielinājusies līdz 255 kilometriem.

Citroen e-SpaceTourer
Citroen e-SpaceTourer Foto: Ingars Tenis, TVNET

Kam šāds auto piemērots

Neliegšos, ka elektroauto uzlāde, ja vien tev nav privātmāja ar personīgo wall-box, pie kura busiņu var pieslēgt uz nakti un tās gaitā bateriju uzlādēt līdz 100%, pagaidām ir piņķerīga padarīšana. Tāpēc privātam lietotājam jārēķinās ar nepieciešamību pielāgoties un regulārām vizītēm publiskajās uzlādes stacijās. Vienā no tām pabiju vairākas reizes un pieredzēju, ka uzlādes ātrums var stipri mainīties.

Atkarībā no temperatūras un baterijas uzlādes līmeņa tas nosedza uzlādes ātruma koridoru no aptuveni 200 kilometriem stundā līdz aptuveni 350 kilometriem stundā, kad gaitas akumulators bija gandrīz tukšs.

Tas nozīmē: ja ir padomā doties ārpus pilsētas, tad pat ar vislielāko uzlādes ātrumu pārdesmit minūtes pie vada būs jāpavada. Ja tuvumā ir kafijas automāts, laiks paiet ātri, pretējā gadījumā jāmeklē citas iespējas sevi izklaidēt, kamēr busiņš sūc elektronus. No otras puses – es nedomāju, ka privātpersonu vidū būs liels pieprasījums pēc Citroen e-SpaceTourer Business VIP minivena par vairāk nekā 58 tūkstošiem eiro. Te drīzāk jāskatās uz uzņēmumiem vai, piemēram, viesnīcām, kam šāds transportlīdzeklis varētu tīri labi noderēt, lai ātri un videi draudzīgi lidostā nogādātu savus ļoti svarīgos viesus, bet pēc tam atgrieztos bāzes nometnē un pastāvētu pie vada.

Citroen e-SpaceTourer
Citroen e-SpaceTourer Foto: Citroen

Jā, Citroen e-SpaceTourer nav lēts, taču tāds pagaidām nav neviens elektroauto ar vērā ņemamu sniedzamību. Un, kas būtiski, šajā klasē, ko pārstāv franču minivens, īsti konkurentu tam nav. Nu, varbūt viens auto.

Uz augšu