“Pusaudžu vecums ir ļoti svarīgs pieaugšanas posms, kurā jauniešiem piemīt pavisam dabiska vēlme sākt pamazām atdalīties no vecākiem, arvien biežāk pavadīt laiku kopā ar vienaudžiem, taustīties un atrast savu vietu pasaulē, kurā bieži vien neatņemama loma ir ne tikai pašizziņai, bet arī romantiskām un intīmām attiecībām. Būtiskas un nereti
straujas pārmaiņas ķermenī un emociju pasaulē, pirmā iemīlēšanās, kautrīgi vai drosmīgāki uzmanības apliecinājumi, pirmā lēnā deja klases vakarā, pirmais skūpsts, attiecības un jauniešu acīs pašsaprotams to turpinājums – sekss
– šo visu nav iespējams ieslodzīt četrās pandēmijas sienās, ja vien nevēlamies saskarties ar pusaudžu grūtībām veidot veselīgas attiecības gan ar pašu ķermeni un prātu, gan vienaudžiem nākotnē,” uzskata Iveta Ķelle.
Pusaudža veselīga attieksme pret sevi un attiecībām sakņojas ģimenē
Biedrības “Papardes zieds” speciālisti, runājot ar jauniešiem veselības izglītības nodarbībās, saskaras ar visplašākā spektra jautājumiem. “Jā, mums bieži uzdod arī pavisam vienkāršus jautājumus, piemēram, “kā atzīties mammai, ka man ir sākušās mēnešreizes”, “vai apmatojums un krūtis nekad nepārstās augt”, “vai ir normāli, ka man kā puisim reizēm gribas raudāt”, “vai skūpstoties var palikt stāvoklī”, “vai mani ieliks cietumā, ja nodarbošos ar seksu”,” atzīst Ķelle.
Viņa uzsver: “Protams, ģimenei un vecākiem ir primārā loma bērna un pusaudža veselības izglītībā. Emocionālā siltuma un pieķeršanās pilna attieksme jau kopš dzimšanas palīdzēs bērnam veidot priekšstatus par veselīgām, mīlošām un cieņpilnām attiecībām. Taču tikpat būtiski ir, lai katra pusaudža vecāki turpinātu izglītoties paši, lai bez aizspriedumiem un kauna sajūtas spētu ar saviem bērniem runāt par tādām tēmām kā pubertāte, personīgā higiēna un kontracepcija, atkarību profilakse, kā arī un fiziski un emocionāli drošas attiecības gan ar vienaudžiem, gan ģimenē. No otras puses - realitāte ir tāda, ka ne visi vecāki ir pietiekami atvērti un zinoši, lai apspriestu šīs jūtīgās tēmas ar saviem bērniem, īpaši ģimenēs, kurās arī ikdienā nav pietiekami drošas, stabilas un bērnam labvēlīgas vides. Un būsim godīgi – ir tikai saprotami, ka arī pandēmija ir ieviesusi zināmas korekcijas vecāku ikdienā, kurā nākas žonglēt gan ar darba pienākumiem, gan sarežģīto attālināto mācību un interešu izglītības procesu, gan elementāru mājas soļa apdarīšanu un kvalitatīvas atpūtas organizēšanu brīvajā laikā. Šo lietu kopums bieži vien prasa lielu spēku, tāpēc, ja mājās bez pusaudža ir arī jaunāki bērni, nereti tiek domāts, ka jaunietis ir pietiekami liels, lai par savām vajadzībām parūpētos pats. Bet tā gluži nav, jo trauksmainais pubertātes laiks rada pusaudzim daudz nebijušu sajūtu un jautājumu, uz kurām kvalitatīvas atbildes var sniegt tikai pietiekami izglītots un iejūtīgs pieaugušais.”