Efektīva pircēju piesaistīšana jeb kā "Lidl" spēj piedāvāt zemākas cenas nekā konkurenti (71)

Raksta foto
Foto: Dace Gurtlava/LETA

Viena no zināmākajām mazumtirdzniecības veikalu tīklu ķēdēm “Lidl”, kas darbību Latvijā sāka pirms vairāk nekā diviem mēnešiem, joprojām pulcē ievērojamas rindas pie veikaliem. Viens no faktoriem, kas piesaista pircējus šajos veikalos, ir zemās cenas. Izdevums “Business Insider” skaidro, kā “Lidl” izdodas piedāvāt zemākas cenas nekā konkurentiem.

Pašlaik Latvijā darbojas 17 “Lidl” lielveikali, taču paredzams, ka tuvāko mēnešu laikā durvis vērs vēl vairāki jauni “Lidl” lielveikali ne tikai Rīgā, bet arī citās pilsētās.

Pagaidām Latvijā “Lidl” ienākšana daudziem asociējas ar “banānu cenu kariem” oktobra sākumā, kad lielākās tirdzniecības ķēdes “Rimi” un “Maxima” piedāvāja banānus zem to pašizmaksas (0,29 – 0,39 eiro par kilogramu). Tomēr – ja skatās ārvalstīs, tad “Lidl” ienākšana jaunos tirgos ir radījusi situāciju, kad arī konkurenti ir spiesti mazināt cenas atsevišķiem produktiem.

Tas arī liek uzdot jautājumu – kā “Lidl” izdodas noturēt cenas zemākā līmenī nekā konkurentiem?

Lielākā daļa produktu ir privātie zīmoli

“Business Insider” vēsta, ka aptuveni 90% no šajos veikalos nopērkamajiem produktiem ir privātie zīmoli – tās ir preces, kas tiek ražotas īpaši “Lidl” vajadzībām.

Ieguvumi no šādas politikas ir divējādi. Pirmkārt, “Lidl” nav nepieciešami starpnieki, kuri var palielināt preču galīgo cenu piegāžu un citu faktoru dēļ. Otrkārt, kompānijai ir lielāka kontrole pār produktu ražošanas izmaksām, līdz ar to, veikalu tīkls pats var noteikt savas cenas. Tas, savukārt, nozīmē, ka produktus var pārdot par zemākām cenām lielos apjomos, jo arī to ražošanas izmaksas ir daudz zemākas.

Ierobežots produktu sortiments

“Business Insider” norāda, ka “Lidl” veikalos visā pasaulē ir ierobežota produktu izvēle. Tā, piemēram, veikalā var būt iespēja izvēlēties tikai starp diviem sinepju zīmoliem – viens ir “Lidl” zīmols, bet otrs – vietējā ražotāja zīmols. Šāda ierobežota piedāvājuma sniegšana dod veikalu ķēdei vairāk jaudas iegādāties preces no konkrēta ražotāja, respektīvi – pasūtīt lielākas kravas ar mazākas daudzveidības produktiem.

“Planet Retail RNG” pētnieks Dags Kontzs izdevumam “Business Insider” norāda, ka vidēji “Lidl” veikalā ir ap diviem tūkstošiem unikālo produktu. Tas ir ievērojami mazāk nekā tāda paša izmēra citos lielveikalos, kur unikālo preču daudzums var būt līdz pat 10 reizēm lielāks, bet hipermārketos – pat par 30 reizēm lielāks.

Pārdod ātri realizējamas preces

“Lidl” galvenais uzsvars tiek likts uz ikdienas precēm, ko pircēji pērk visbiežāk, saka “Kantar Retail” pētnieks Maiks Paglijs.

“Sortiments ir ierobežots – tajā pārsvarā ir ātri realizējamas preces, kas ļauj arī labi nopelnīt. Preces, kuras izdodas pārdot ātrāk, nozīmē mazākus preču uzkrājumus noliktavās un līdz ar to – arī mazāk naudas, kas piesaistīta šiem uzkrājumiem,” saka Paglijs.

Veikali ir relatīvi nelieli

“Lidl” veikali ir vidēji ap 2000 kvadrātmetru lieli. Piemēram, veikals Imantā, Anniņmuižas bulvārī 77, ir 2183 kvadrātmetru liels, Augusta Deglava ielas 160 veikals – 1990 kvadrātmetru, Tukuma veikals – 2209 kvadrātmetrus, bet Ogres veikala platība ir 2226 kvadrātmetri. Būtībā tie ir ievērojami mazāki nekā lielie hipermārketi, taču lielāki nekā nelielie “ekspresveikali”.

Darbaspēka izmaksas

“Lidl” veikalos nav liels darbinieku skaits, kas ļauj uzņēmumam optimāli izmantot darbaspēku bez liekām izmaksām. Tāpat “Lidl” veikalos ir pietiekami efektīvas tehnoloģijas un automatizēti procesi, kuros nav nepieciešama darbinieku iesaiste. Nozīmīgi ir arī tas, ka “Lidl” darbinieki ir apmācīti tā, lai viņi jebkurā brīdī var darboties jebkurā veikala sadaļā.

“Tā rezultātā veikalu darbinieki var strādāt daudz elastīgāk un efektīvāk,” teica Paglijs.

Piegādes brīdī visi produkti ir redzami “kā uz delnas”

“Lidl” piegādes brīdī lielākā daļa produktu ir iepakoti tā, ka veikalu darbiniekiem uzreiz ir skaidrs, kur novietojami konkrētie produkti. Tas, savukārt, ļauj palielināt preču papildināšanas procesu un ļauj efektīvi izmantot cilvēkresursus.

“Business Insider” norāda, ka, piemēram, piegādātāji pienu ir iepakojuši tā, ka to būtībā jau uzreiz  no kravas mašīnas var vest uz veikala plauktiem.

Tāpat “Lidl” mazāk naudas tērē uz nacionālo zīmolu uzglabāšanu, un, kā rakstīts iepriekš, lielāku uzsvaru liek uz saviem zīmoliem. Tāpat arī preču izvietojums būs maksimāli vienkāršs, lai pircēji var ātri paņemt sev nepieciešamās preces, bet veikala darbinieki ātri var papildināt preču krājumus.

Samazinātas izmaksas dažādos faktoros

Efektivitāte ir viens no galvenajiem “Lidl” veiksmes stāsta faktoriem. Piemēram, liela uzmanība Latvijas veikalos pievērsta tieši energoefektivitātei. Tādējādi jaunatklātais veikals Ziepniekkalnā izmanto tikai vietējo zaļo elektrību.

“Mēs skatāmies uz atkritumu pārstrādi citādāk. Mēs rūpējamies arī par to, lai izlietotās preces nenonāk tikai atkritumos, bet lai atkritumi tiktu efektīvi pārstrādāti, tādējādi nepalielinot preču izmaksas,” izdevumam “The Washington Post” skaidroja “Lidl” pārstāvis.

Nelieli izdevumi uz reklāmām

“Lidl” visā pasaulē koncentrējas uz vietēja un koncentrēta mēroga mārketingu, galvenokārt publicējot reklāmas vietējos sociālajos tīklos un radiostacijās, un rūpīgi tiek skatīts, vai šo reklāmu izmaksas nav pārāk dārgas.

Svarīgākais
Uz augšu