Patiesībā jēdziens “asistents” nespēj atspoguļot šo cilvēku veikumu – tas ir daudz vairāk. Iespējams, tas ir viens no iemesliem, kādēļ asistentu skaits ir tik ierobežots. Ņemot vērā, ka atalgojums nav liels, daļai asistentu tas ir aicinājums, ko viņi savieno vēl ar kādu darbu. Sadarbojoties ar sociālo uzņēmumu SIA "CareLat", kas rekrutē, apmāca un koordinē asistentu darbu, redzam, kāds izaicinājums ir nodrošināt nepieciešamo asistentu skaitu. Līdz ar iekļaujošās izglītības un integrējošas mācību vides aktualizēšanu, kas viennozīmīgi ir ļoti nepieciešama, izgaismojas arī tas, ka darbā ar īpašajiem bērniem joprojām ir daudz nezināmā.
Asistentu maiņas ietekme uz bērnu
Kā jau minēju, lielai daļai asistentu tas ir aicinājums, jo algas ir zemākas nekā pedagogiem. Bez tam asistenti ir sociāli neaizsargātāki – viņi saņem atalgojumu tikai par nostrādātajām stundām, attiecīgi slimības un atvaļinājuma periodi ir neapmaksāti. Asistentu trūkuma dēļ bieži notiek rotācija, piešķirot jeb pārceļot asistentu pie cita bērna, kuram attiecīgajā brīdī tas nepieciešams vairāk. Šeit gan jāsaprot, ka īpašie bērni mēdz ļoti pieķerties kādam cilvēkam un grūti pieņemt jaunu cilvēku, tāpēc asistentu maiņa bērnu var ietekmēt negatīvi, radot lieku satraukumu.
Psiholoģiski, emocionāli un fiziski grūts, bet nepieciešams darbs
Lai turpinātu virzīties uz iekļaujošo izglītību, viennozīmīgi nepieciešams lielāks valsts atbalsts, piemēram, valsts finansētas asistentu apmācības programmas. Turklāt tās nav jāizstrādā no nulles, jo var īstenot publiskās – privātās partnerības principu mācību procesā, sadarbojoties ar uzņēmumiem, kuri jau šobrīd sagatavo asistentus. Ritenis nav jāizgudro no jauna, tas tikai jāatbalsta – sakārtojot asistentu sociālās garantijas, jo darbs, ko šie cilvēki veic, ir psiholoģiski, emocionāli un fiziski ļoti grūts, taču vienlaikus ārkārtīgi nepieciešams tik daudzām ģimenēm visā Latvijā.