Formula 1 ir visprestižākā autosporta forma starp FIA pārraudzīgajiem motoru sporta veidiem. Bet, vai Formula 1 sacīkšu mašīna ir tik ļoti pārāka par Formula E un WRC automobiļiem, ja tos nostāda uz vienas dragreisa taisnes? Tas ir jautājumus, uz kuru atbildes lūkoja atrast BBC raidījuma Top Gear veidotāji.
Top Gear dragreisā spēkiem mērojas F-1, WRC un Formula E sacīkšu auto
Lai noskaidrotu, kura autosporta veida sacīkšu auto ir pārāks taisnā ceļa posmā, Top Gear sarīkoja skriešanos uz skrejceļa, pār kuru tikko bija nolijis lietus. Asfalts bija diezgan slapjš, tāpēc visi sacīkšu auto bija apgādāti ar lietus apstākļiem piemērotām riepām.
Automašīnas, kas stājās uz starta, bija 2019. gada Mercedes-AMG W10, Formula E DS E-Tense FE21 un M-Sport Ford Fiesta WRC.
Būdams modernizēts ar jaunākiem aerodinamiskiem elementiem un vizuālo noformējumu kā W12 formulai, kas palīdzēja Mercedes-AMG Petronas 2021. gadā izcīnīt konstruktoru titulu, F-1 sacīkšu auto ir sagatavos, lai uzvarētu, tomēr video redzams, ka bolīdam visu jaudu opimāli pārvērst taisnvirziena kustībā nepalīdz pat Pirelli Cinturato Blue riepas.
Pirmajos mirkļos Ford pārliecinoši izraujas vadībā un ar ievērojamu atrāvienu aizbrauc pārējiem pa priekšu, jo motora vilkme tiek novadīta visiem četriem riteņiem. Dažas sekundes vēlāk pozīcijas jau mainās – W10 strauji kāpina ātrumu un finiša līniju šķērso krietni priekšā saviem konkurentiem. Pēdējā palieliek Formula E sacīkšu mašīna.
Jāpiebilst, ka šajā dragreisā piedalījās aizgājušas ēras sacīkšu auto, jo nākamgad visos te pārstāvētajos sporta veidos mainīsies tehniskie noteikumi. Tā, piemēram, WRC čempionātā no nākamā gada brauks hibrīdauto un M-Sport vienība no Ford Fiesta pāries uz Ford Puma automobiļiem. Formula 1 čempionātā sacīkšu mašīnām tiks ievērojami mainīta aerodinamika un uzstādīti 18 collu riteņi ar zemprofila riepām.
Runājot par Formulu E, trešās paaudzes sacīkšu auto debitēs 2022.–2023. gada sezonā ar palielinātu jaudu un samazinātu svaru. Tiem būs ātri uzlādējami akumulatori ar 600 kW jaudu un divi motori-ģeneratori, savukārt maksimālais ātrums tiks palielināts no pašreizējiem 280 km/h līdz 322 km/h.