Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Tiesa: "Rīgas meži" iepirkums mobilo sakaru jomā radījis acīmredzamas priekšrocības vienam pretendentam

Tiesa. Ilustratīvs foto
Tiesa. Ilustratīvs foto Foto: Shutterstock

Pašvaldības SIA «Rīgas meži» 2019.gada septembrī izsludinātajā konkursā par mobilo sakaru pakalpojumu iegādi iekļautais kritērijs par bāzes staciju skaitu radījis acīmredzamas priekšrocības vienam pretendentam, atzinusi Administratīvā rajona tiesa.

Sūdzību par "Rīgas mežu" iepirkumu 2019.gadā bija iesnieguši mobilo sakaru operatori SIA "Tele2" un "Bite Latvija", apstrīdot konkursa prasības, kas skāra kritēriju par bāzes staciju skaitu. Tomēr Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) ļāva turpināt iepirkumu un atstāja spēkā apstrīdētās nolikuma prasības, tādēļ uzņēmumi vērsās tiesā.

Tiesvedības gaitā par konkursa uzvarētāju tika atzīts mobilo sakaru operators SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT), ar kuru tika noslēgts līgums par 93 000 eiro.

Tomēr tiesā saņemtajos "Tele2" un "Bite Latvija" pieteikuma papildinājumos norādīts, ka tiesvedība jātupina un IUB lēmuma prettiesiskuma konstatēšana nepieciešama, lai novērstu līdzīgu gadījumu atkārtošanos, proti, lai līdzīgos mobilo sakaru pakalpojumu iepirkumos tiktu pārtraukta analoģisku vai modificētu kritēriju izmantošana, kas nepamatoti ierobežo konkurenci un kas nodrošina tikai viena piegādātāja uzvaru.

Administratīvā rajona tiesa šā gada 10.decembrī atzina IUB 2019.gada novembra lēmumu par prettiesisku. To var pārsūdzēt Senāta Administratīvo lietu departamentā viena mēneša laikā.

Tiesa secinājusi, ka starp mobilo sakaru nozares pārzinātājiem nepastāv vienprātība par to, kas būtu atzīstams par galveno vai izšķirošo mobilo sakaru pieejamības vērtēšanas kritēriju. Lai arī nevienā no nozares speciālistu viedokļiem, kurus tiesa ņēma vērā, bāzes staciju skaits noteiktos radiofrekvenču diapazonos netiek atzīmēts kā uz pakalpojuma kvalitāti neattiecināms kritērijs, tas arī netiek atzīts kā vienīgais un piemērotākais parametrs.

Tiesas izpratnē galvenais secinājums ir tāds, ka objektīvākais rezultāts varētu tikt iegūts, bāzes staciju skaitu vērtējot kopsakarā ar citiem radio pārklājumu ietekmējošiem tehniskajiem parametriem, tādiem kā bāzes staciju izvietojums, antenu veids, radio signāla elektromagnētiskā intensitāte un to traucējošie apstākļi, apkārtējās vides raksturs, reljefs un citiem parametriem. Turklāt attiecībā uz konkrētu ģeogrāfisku lokāciju visobjektīvākais novērtējums esot attiecīgo operatoru pārklājuma un pakalpojuma pieejamības mērījumi.

Tādējādi tiesa secinājusi, ka lielāks bāzes staciju skaits konkursā uzvarējušajam pretendentam pats par sevi nevar sniegt pasūtītājam pietiekami drošas garantijas, ka kādā no ģeogrāfiskajiem punktiem tās darbības teritorijā lietotājam neradīsies situācija, ka mobilo sakaru pakalpojumi vajadzīgajā brīdī būs īslaicīgi vai pastāvīgi nepieejami radio signāla nepietiekamības dēļ.

Tiesa ir nonākusi pie slēdziena, ka IUB lēmums ir prettiesisks, jo konkursa nolikuma prasības neatbilst publisko iepirkumu pamatprincipiem, no kuriem izriet prasība nepieļaut iepriekš zināmu priekšrocību piešķiršanu noteiktam pretendentam iepretim citiem konkurentiem.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu