Pieņem Rīgas gaisa kvalitātes uzlabošanas programmu

Foto: Evija Trifanova/LETA

Koalīcijas deputātiem nebalsojot vienprātīgi, Rīgas dome trešdien, 29. decembrī, pieņēma Rīgas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmu 2021.-2025.gadam.

Šo programmu asi kritizēja opozīcijas pārstāvji, uzsverot, ka nesaņem atbildes uz svarīgiem jautājumiem, un rosinot atlikt lēmuma pieņemšanu.

Arī koalīcijas deputāts Jānis Ozols (JKP) aicināja lēmuma pieņemšanu atlikt un vēlreiz izskatīt šo programmu Satiksmes un transporta lietu komitejā. Viņš uzsvēra, ka šodien nevar atbalstīt Rīgas gaisa kvalitātes uzlabošanas programmu.

Kā iepriekš aģentūru LETA informēja Rīgas domes Komunikācijas pārvaldē, no 2015. līdz 2019.gadam Rīgā tika reģistrēti vairāku piesārņojošo vielu gaisa kvalitātes normatīvu vai augšējo piesārņojuma novērtēšanas sliekšņu pārsniegumi, kas noteica nepieciešamību sagatavot jaunu gaisa kvalitātes uzlabošanas programmu. Programmas izstrādi pēc Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta pasūtījuma veica SIA "Estonian, Latvian & Lithuanian Environment". Programma tapa sadarbībā ar Rīgas domes institūcijām un citām ieinteresētajām pusēm.

Izstrādātajā programmā ietverti pasākumi piecu piesārņojošo vielu - slāpekļa dioksīda, gaisā suspendēto cieto daļiņu (PM) smalko frakciju PM10 un PM2,5, benzola un benz(a)pirēna - emisiju samazināšanai.

Programmas izstrādes laikā arī apzināti pasākumi, kas iekļauti Rīgas pašvaldības attīstības plānošanas dokumentos un kurus paredzēts īstenot līdz 2025.gadam.

Lai izstrādātu jauno programmu, tika veikts Rīgas gaisa piesārņojuma 2014.-2019.gadā raksturojums un novērtējums, kā arī veikts esošās situācijas raksturojums par tām piesārņojošām vielām, kuru piesārņojuma līmeņi prasa papildu uzmanību. Tika izvērtētas piesārņojuma tendences, dažādu emisiju avotu devums, gaisa piesārņojuma izplatība.

Līdzšinējais izvērtējums Rīgā iezīmē divus galvenos piesārņojuma avotus - transportu un apkuri.

Kā svarīgākās ilgtermiņa rīcības minētas automašīnu plūsmas samazināšana pilsētas centrā.

Ņemot vērā, ka šobrīd vēl nav pieņemts lēmums par konkrēta ierobežojuma modeļa īstenošanu, programmā norādīts, ka novērtēti trīs varianti - sastrēguma maksas ieviešana, iebraucošo vieglo transportlīdzekļu sastāva izmaiņas, aizliedzot iebraukt automašīnām ar noteiktām emisijas klasēm un kravas transporta un vieglā komerctransporta kustības ierobežošana.

Programmā noteikts arī atbalsts individuālās apkures uzlabošanai, piemēram, veicinot centralizētās siltumapgādes izmantošanu.

Tāpat minēta arī plašāka elektrības izmantošana ostas apkārtnē, lai samazinātu kuģu radītās emisijas.

Lai mazinātu autotransporta radīto piesārņojumu tiek ieteikta autotransporta satiksmes "mierināšana" un mazināšana pilsētas centrā un dzīvojamās zonās, satiksmes vadības sistēmas attīstība, ielu tīkla pilnveidošana.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu