Elektriskais kubikmetrs. Kāds ir Fiat e Ducato? (2)

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Pasažieru elektromobiļu izvēle mūsu valstī nu jau ir prāva, bet ar komerctransportu iet kā pa kalniem. Elektrisku busu ir diezgan maz. Šodien mēs iepazīsimies ar vienu no tiem, un tas ir pilnībā elektriskais Fiat Ducato.

Atkarībā no tā, vai tas aprīkots ar trim vai piecām bateriju sekcijām, to ietilpība ir 47 vai 79 kilovatstundas. Piemaksa par lielāku bateriju ir 15 000 eiro. Ņemot vērā, ka e Ducato jau tāpat maksā 71 000 eiro, tas ir ambiciozs pieprasījums.

Raidījuma TV Auto ziņas vadītājs Normunds Avotiņš: "Ar lādētājiem arī ir interesanti. Ja busam ir mazā 47 kWh baterija, tad standartā ir tikai 7 kW lādētājs. Ja mēs gribam, lai mašīna ņem 11 vai visus 22 kW, par to jāpiemaksā. Var dabūt arī ātro uzlādi, un tad varam slēgties pie ātrajām stacijām ar līdz pat 50 kW uzlādes jaudu. Bet tas mums tad maksās 4000 eiro."

Pilna uzlāde ar 7 kW vadu aizņems teju 8 stundas, kamēr no ātrā lādētāja tikai pusstundu. Tāpēc laikus jāizlemj, kas svarīgāks - izmaksas vai ātrāka uzlāde.

Toties, ja gribam, lai elektriskais Ducato spēj uzņemt vairāk kravas, cenas atšķirība ir tāda pati kā dīzeļa busam.

Normunds Avotiņš: "Ģeometriski elektriskajam Ducato nav nekādu ierobežojumu. Riteņu bāze līdz 4 metriem, dažādi garumi. Pats buss var būt līdz 6,3 m garš, 2,8 m augsts un ietilpība - līdz 17 kubikmetriem. Kravnesība ir līdz 1900 kg, bet minimālā ar īso bāzi - 700 kg."

Fiat izdevies saglabāt arī pilno masu līdz 3,5 tonnām, lai elektrofurgonu drīkstētu vadīt ar B kategoriju.

Ražotāja solītā sniedzamība ar mazāko bateriju ir 220 km, lielāko - 360. Ziemā tā samazinās.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Elektriskā Ducato cena, salīdzinot ar dīzeli, ir traka. Taču ir arī labas ziņas. Apkopju intervāls ir 48 000 km. Katra apkope izmaksā tikai 135 eiro. Līdz brīdim, kad būs jāmaina bremžu šķidrums, kas maksās 12 eiro. Tātad Fiat e Ducato četros gados jeb nobraucot 240 000 km apkopēs izmaksās tikai 700 eiro. 

Normunds Avotiņš: "Un vēl ar Fiat e Ducato jāiemācās braukt. Elektriskā Ducato vadība atšķiras no dīzeļa. Vēl ir papildu ekrāns, kas rāda enerģijas plūsmu, braukšanas vēsturi, tur var ieprogrammēt uzlādi un kondicionētāju. Un ir vēl viena lieta. E Ducato nekustēs ne no vietas, kamēr nebūšu piesprādzējies un aizvēris visas durvis. Par durvīm skaidrs, bet jocīgi, ka pārbraucot tepat noliktavā man visu laiku jāpiesprādzējas."

Ātrumkloķis ir pagalam jocīgs. Iznāk tā, ka atpakaļgaita ir uz leju, bet pa vidu, kur būtu jābūt neitrālei, ir draivs. Ko vēl varam izdarīt? Ieslēgt trīs dažādus braukšanas režīmus - Eco, Normal jeb N vai Power. Tad nu baigi ātri brauksim. Noderīgāki šķiet baterijas rekuperācijas režīmi, no kuriem viens pieļauj braukšanu ar vienu pedāli. Tā var sakrāt trūkstošos kilometrus.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Normunds Avotiņš: "Visiem elektromobiļiem kopīgs ir kas? Vai tas liels vai mazs, tas ļoti labi iet, un Fiat e Ducato nav nekāds izņēmums.

Pa pilsētu braukt ir viena vienīga jautrība, lai gan jauda ir tikai 90 kW jeb 122 ZS.

Maksimālais ātrums ir ierobežots līdz 100 km/h. Par piemaksu to var ierobežot vēl zemāku, lai šoferi nededzina elektrību. Bet paātrinājums ir 6 sekundes... līdz 50 km/h!"

Visas pazīmes liecina, ka Fiat e Ducato izstrādāts visai specifiskam lietojumam, piemēram, bezizmešu transporta zonās un tamlīdzīgi.

Secinājumi

Fiat e Ducato atgādina pašu pirmo datoru. Tas svēra 30 tonnas, aizņēma 170 kvadrātmetrus, patērēja 150 kW un maksāja 6 miljonus dolāru. Bet gadu gaitā mēs tikām pie pirmajiem personālajiem datoriem un beigu beigās arī maza alumīnija portfelīša, ko var pasist padusē un kurš ir miljons reižu ātrāks par vēsturiski pirmo elektronisko skapi.

Toties ir pilnīgi skaidrs, ka Fiatam nevajadzēs 80 gadus, lai trīsreiz palielinātu e Ducato sniedzamību un divkārt samazinātu tā cenu. Vajag tikai nedaudz nogaidīt - un būs.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Fiat e Ducato

+ plašs modifikāciju klāsts

+ laba dinamika pilsētā

+ uzlādes jaudas izvēle

- pieticīga sniedzamība

- dīvaina virzienu vadība

- augsta sākuma cena

Dzinējs: EV

Jauda, kW: 90

Paātrinājums, 0 - 50 km/h: 6

Patēriņš, kWh/100 km: n/d

Sniedzamība/baterija, km/kWh: 220/47

CO2: 0

Cena: 70 990 eiro

Uz augšu