Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

"Apple" $3 triljonu vērtība: vai tā ir pamatota? (3)

Raksta foto
Foto: EPA/Scanpix

Kompānija “Apple” par 2022. gada sākumu sūdzēties nevar – pirmdien uz īsu brīdi kompānijas tirgus vērtība pārsniedza trīs triljonu dolāru atzīmi. Vai tiešām tehnoloģiju gigants ir tik vērts?

“Euronews” skaidro, ka pirms 16 mēnešiem “Apple” kļuva par pirmo kompāniju vēsturē, kuras tirgus vērtība sasniedza divus triljonus dolāru (aptuveni 1,8 triljoni eiro). Šī uzņēmuma galvenais panākumu avots ir viedtālruņi “iPhone”, kas ir vislabāk pārdotie produkti, taču “Apple” cenšas ielauzties arī jaunos tirgos, piemēram, automatizētu mašīnu un virtuālās realitātes jomās.

Pagājušajā finanšu gadā, kas beidzās septembra beigās, “Apple” varēja lepoties ar 33% izaugsmi ieņēmumos, kas ir skaidrojams ar lielo pieprasījumu pēc “iPhone” 5G modeļiem. Tomēr kā kompānijai izdevās sasniegt trīs triljonu dolāru (2,6 triljonu eiro) vērtību?

Jaunās tehnoloģijas

“Apple” veiksmīgi ir radījusi tehnoloģiju ekosistēmu “iPhone” lietotājiem, kas tērē naudu dažādiem pakalpojumiem, tāpat arī perspektīvā ir dažādas citas nozares, piemēram, bezpilota automašīnas un paplašinātā realitāte.

Investori norāda, ka “Apple” akciju vērtība iepriekš lielā mērā bija atkarīga no “iPhone” pārdošanas rezultātiem, taču tagad nozīmīga loma ir arī citām ierīcēm, piemēram, “Apple Watch”, “AirTags”, kā arī dažādiem maksas pakalpojumiem, kā “AppleTV”.

“Kompānija “Apple” joprojām ir piemērs neticamai izaugsmei, kā pamatā ir svarīgi produkti un pieaugošs pakalpojumu tīkls. Pirms vairākiem gadiem stabili augošā “Apple” akciju vērtība bija investora sapnis. Tagad, kad sasniegts jauns vērtības rekords, nedomāju, ka tas būtu kā signāls ilgtermiņa investoriem pārdot šī uzņēmuma akcijas,” saka “Gullane Capital Partners” pārstāvis Trips Millers.

Tiek norādīts, ka aizvadītais finanšu gads kompānijai “Apple” ir bijis veiksmīgākais kopš 2008. gada. “Capital Investment Counsel” vecākais ekonomists Hels Edins norāda, ka

““Apple” akcijas ir bijis “drošības aktīvs” visu pandēmijas laiku, sniedzot izaugsmi arī pandēmijas laikā”.

“Apple” automašīna

Daudzi analītiķi norāda, ka “Apple” noteikti ir vieta izaugsmei jau tuvāko gadu laikā, jo pie apvāršņa ir parādījies jauns produkts – “Apple Car”.

“Mēs esam redzējuši automašīnas “Apple Car” uzmetumus. Ja šis projekts izdosies, tas noteikti dubultos uzņēmuma ieņēmumus un tirgus vērtību, jo investori redzēs “Apple” pievilcības palielināšanos tirgū, vismaz viena miljarda lojālo lietotāju bāzi, kas nodrošinās ilgtspējīgu izaugsmi,” novembrī norādīja “Morgan Stanley” analītiķe Keitija Hubertija.

Nav tālākas garantijas

Visam ir savi limiti. Arī tam, cik lielā mērā uzņēmums var turpināt audzēt savu lietotāju bāzi, un cik daudz naudas no katra lietotāja var izdoties iegūt. Nav garantijas, ka nākotnes produkti kompānijai būs tikpat ienesīgi, cik līdz šim ir bijuši “iPhone”.

Decembrī “Bernstein” analītiķis Tonijs Sakonagi brīdināja, ka “Apple” ieceres attiecībā uz paplašināto un virtuālo realitāti ir ļoti vilinoši, taču finansiāli tas nebūs “Apple” “jājamzirdziņš”, jo 2030. gadā tas sastādīs tikai 4% no kompānijas kopējiem finanšu rezultātiem.

Tāpat šīs kategorijas ierīces tuvākās desmitgades laikā noteikti nebūs plaši izmantots fenomens – sagaidāms, ka paplašinātās un virtuālās realitātes ierīces miljardu lietotāju sasniegs vien ap 2040. gadu.

Sakonagi norāda, ka “nav acīmredzamu katalizatoru, kas ļautu ļoti strauji paplašināt “Apple” akciju segumu, ņemot vērā, ka nākamajā finanšu gadā prognozētā izaugsme būs relatīvi neliela”.

Vēl viens neskaidrību faktors, kas rada zināmas bažas, ir tas, vai un cik ilgi “Apple” spēs koncentrēties uz maksas pakalpojumiem nākotnes ierīcēs. Pašlaik “App Store” biznesa modelis paredz komisijas maksu, iegādājoties lietotnes un citus digitālos labumus. Tomēr – gan Eiropas Savienībā, gan ASV šis tirgus tiek stingrāk regulēts.

2018. gadā “Apple” noteica jaunu mērķi bez zināma termiņa – kļūt par kompāniju ar neitrālu bilanci. Tomēr šis mērķis ir grūti sasniedzams, jo “Apple” turpina pelnīt lielu naudu. Tā, piemēram, 2021. finanšu gadā “Apple” radīja aptuveni 92 miljonu eiro lielu peļņu no dažādām finanšu operācijām un investoriem izmaksāja 94 miljonus eiro. Tomēr kopējā bilance finanšu gada beigās joprojām bija iespaidīga – aptuveni 58 miljoni eiro.

“Pašreizējie ASV antimonopola noteikumi atstāj “Apple” maz izvēles – faktiski, nauda gribot negribot ir jādod atpakaļ akcionāriem. Viņiem ik gadu ir vismaz 100 miljardu dolāru liels apgrozījums, bet kompānija turpina pelnīt. Ir skaidrs, kāpēc “Apple” vēlas būt uzņēmums ar neitrālu bilanci – tas ļautu izvairīties no dažādām formalitātēm ar varasiestādēm,” sacīja “Wisconsin Capital Management” un “Apple” akcionārs Toms Plambs.

Svarīgākais
Uz augšu