Kurš gan savā dzīvē nav saskāries ar situāciju, kad no ārsta tiek saņemta recepte (rekomendācijas, diagnozes vai kas cits) rokrakstā, kuru vienkārši nav iespējams salasīt. Izrādās, ka “leģendārais ārstu rokraksts” ir kļuvis par biznesa iespēju medicīnas jomas jaunuzņēmumam “DeepScribe”.
ASV jaunuzņēmums izstrādā tehnoloģiju, kas ļauj neuztraukties par ārstu nesalasāmo rokrakstu (2)
Ārstu izdegšana ir kļuvusi par aktuālu tematu pandēmijas laikā. Tomēr daudziem ārstiem izdegšana bija problēma jau krietni pirms pandēmijas. Visā pasaulē veselības aprūpes speciālistiem pēc tikšanās ar pacientu visus datus nākas ievadīt digitālā formātā veselības e-platformās, kas paņem ļoti daudz laika un darba, vēsta “Forbes”.
Akilešs Bapu ļoti labi atceras laiku, kad ārstiem 2009. gadā nācās visu informāciju ievadīt digitālā formātā. Ne tāpēc, ka viņš ir ārsts, bet gan tādēļ, ka viņš tajā laikā bija 12 gadus vecs onkologa dēls un redzēja, kā papildu darba stundas ietekmēja viņa tēva dzīvi un veselības stāvokli.
“Es redzēju, kā viņš atgriezās vēlu mājās no darba, izlaida vakariņas, nenāca uz maniem skolas pasākumiem – tas negatīvi ietekmēja arī ģimeni. Es skolā biju “nūģis” un meklēju iespējas, kā viņam palīdzēt. Man gan tas neizdevās,” sacīja Bapu.
Tomēr vairāk nekā desmit gadus vēlāk Bapu ir radusies vēl viena iespēja, kā rast risinājumu daudzu ārstu problēmām.
Bapu draugs Mets Ko ir viņa grupas biedrs Bērklija universitātē, kam ir bijusi liela pieredze darbā ar medicīnas dokumentu sistēmām. Tas tādēļ, ka Ko bija nepieciešams sekot līdzi mātes – taivānietes ārstēšanai, kas cīnījās ar krūts vēzi, un puisim bija jātulko medicīniskā dokumentācija no angļu uz dzimto valodu.
Pēc viņa mātes vārdiem, ieraksti dokumentos neatbilda tam, ko viņa dzirdēja pieņemšanā pie ārsta. Ko vērsās pie sava universitātes drauga Bapu tēva, kuram lūdza palīdzēt atrast labāku ārstu, pieņemot, ka tieši tā bija galvenā problēma.
Tomēr izrādījās, ka neprecizitātes dokumentācijā bija tāpēc, ka ārsti dokumentus neaizpilda tūlīt pēc pacienta pieņemšanas. Izrādījās, ka nogurušie ārsti dokumentus aizpilda pēc garajām darba stundām, paļaujoties uz savu atmiņu un tādējādi nereti izlaižot dažādas nozīmīgas detaļas.
“Mēs bijām šokā. Mēs strādājam tehnoloģiju nozarē un redzējām dažādas fantastiskas inovācijas, kamēr ārstiem nācās paļauties vien uz savu atmiņu,” saka Ko.
Bapu, Ko un Kairui Zens 2017. gadā dibināja uzņēmumu “DeepScribe”, lai spētu risināt šīs problēmas. Platforma izmanto mākslīgo intelektu, lai samazinātu laiku, ko ārsti pavada, digitāli ievadot sistēmā datus par pacientiem, tomēr ieraksti saglabā precizitāti. Pandēmijas sākumā, 2020. gada martā, uzņēmums sāka augt – šajā mēnesī vien 600 ārstiem pievienojoties jaunuzņēmuma klientu lokam.
Sanfrancisko dibinātais jaunuzņēmums finansējuma kārtā piesaistīja 30 miljonus dolāru, kurus investēja tādi uzņēmumi kā “Index Ventures”, “Bee Partners” un citi.
“Index Ventures” partnere Nīna Ahadžjana norāda, ka “DeepScribe” ir pirmā kompānija, kas ir pievērsusi uzmanību šai problēmai un kam ir reāla šīs problēmas risināšanas stratēģija. Viņa norāda, ka ir tikusies ar daudzu uzņēmumu pārstāvjiem, kas ir centušies rast risinājumus ārstiem, taču “DeepScribe” ir tikuši vistālāk.
““DeepScribe” demonstrē visaugstāko precizitāti, un tam ir liels potenciāls un labas cenas. Tā ir pirmā kompānija, kas mani patiesi pārsteidza. Viņiem ir neticami rezultāti agrā darba stadijā. Daudzi uzņēmumi ir piesaistījuši lielu naudu, taču neko jēdzīgu arī nav parādījuši,” saka Ahadžjana.
Tomēr “DeepScribe” dibinātājiem viss nav izdevies uzreiz. Ko saka, ka pirmais tehnoloģijas variants ir bijis kā “Amazon Alexa” lietotne.
“Mēs radījām šo produktu, kuru ļāvām izmēģināt vairākiem cilvēkiem, kas pēc tam teica, ka tas ir sliktākais produkts, kādu viņi jebkad ir izmēģinājuši,” teica Ko. Kopumā atsauksmes rādīja, ka ārsti nevēlējās izmantot papildu ierīces, bet vēlējās, lai tiktu izveidots kāds rīks, kas patiešām ļautu atvieglot darbu.
Pēc tam tika radīta visām prasībām atbilstoša lietotne, kuru ārsti var izmantot ar savā rīcībā esošajām iekārtām. Jaunā lietotne ieraksta balsi un pārvērš to rakstītā tekstā, izmantojot mākslīgo intelektu. Lai nodrošinātu precizitāti, tekstus pārlasa kāds topošais mediķis, kurš izlabo transkripcijas procesā radušās kļūdas.
Šie studenti ļauj atrast kādas neprecizitātes un noteikt, vai nosauktās zāles vai diagnozes ir pierakstītas pareizi. “DeepScribe” tehnoloģija ir integrējama daudzās medicīnas datu sistēmās, piemēram, “Claimpower”, “Elation” un citās.
Pēc Ko vārdiem, lietotne ļauj ārstiem vidēji ieekonomēt trīs darba stundas dienā un dod precīzākus transkripcijas rezultātus. “DeepScribe” izmanto dažādu specialitāšu ārsti, taču uzņēmuma komanda koncentrējas uz ģimenes ārstiem. Tas ir tādēļ, ka šie ārsti, pēc Ko vārdiem, ir “pirmrindnieki”, kuri pacientu arī nosūta tālāk pie citiem speciālistiem.
“Šiem ārstiem ir jāizskata visdažādākie gadījumi – no vienkāršas saaukstēšanās līdz pat vēža skrīningam, tāpēc viņi savā labā var izmantot mākslīgo intelektu, kas palīdz aizpildīt dokumentus. Nākotnē “DeepScribe” plāno iesaistīties arī citu medicīnas situāciju risināšanā, piemēram, iemācīties noteikt potenciālo diagnozi,” skaidro kompānijas pārstāvji.
“Pēdējos 18-20 mēnešos esam pārvērtušies no laboratorijas “nūģiem” vienā no lielākajām kompānijām, kas piedāvā medicīniskās transkripcijas pakalpojumus. Un pacientiem arī vairs nav jāuztraucas par nesalasāmu rokrakstu,” prieku pauž Bapu.