Taču, runājot par NMPD minēto mērķi - izmantot filmēšanu NMPD mentorprogrammas pilnveidošanā - Olsena uzsver, ka tas ir iespējams tikai un vienīgi ar pacienta skaidru un nepārprotamu piekrišanu. “Protams, ir atzinīgi vērtējams fakts, ka tiek meklēti aizvien jauni risinājumi, kā izglītot topošos mediķus, taču ir skaidri jāapzinās un jāizvērtē procedūra un pacienta iespējas piekrist, atteikties [no filmēšanas], kā arī rīcība gadījumos, ja pacients nav spējīgs piekrist filmēšanai: vai tādā gadījumā tiek pieaicināti tuvinieki?” norāda Olsena.
“Pats būtiskākais aspekts ir pacientu tiesības un intereses, kas nekādā gadījumā nevar būt stādītās zemāk par dienesta interesēm.”
Advokāte arī norāda uz faktu, ka visām ārstu veiktajām darbībām, tostarp filmēšanai, ir jābūt iekļautām pacienta medicīniskajā dokumentācijā ar skaidri norādītu informāciju par pacienta iespējām šos ierakstus saņemt savā rīcībā. “Tiklīdz pacients tiek filmēts, viņam kā datu subjektam ir visas datu aizsardzības likumos minētās tiesības prasīt informāciju par filmētā materiāla uzglabāšanu, lūgt izsniegt ieraksta kopiju, kā arī pieprasīt failu dzēšanu, kad ir pagājis likumā noteiktais uzglabāšanas termiņš," skaidro eksperte. Tāpat Olsena norāda, ka pacienta piekrišana var arī nebūt sniegta rakstiski; atkarībā no datu izmantošanas mērķa var pietikt arī ar mutisku piekrišanu, taču jebkurā gadījumā - piekrišanai ir jābūt.
Noslēgumā eksperte secina, ka jebkurām ar pacientu saistībām darbībām, kas ietver filmēšanu, ir jābūt juridiski pamatotām un dokumentētām, lai gadījumā, ja rodas jautājumi par ārstēšanas gaitu vai strīdus situācijām, ikviens pacients varētu pieprasīt pieeju šiem failiem.
Plānots, ka NMPD rīkotais pilotprojekts noslēgsies februāra beigās, kad arī dienests veiks pirmo izvērtējumu un secinājumus par to, vai formastērpa kameras būtu ieviešamas visā dienestā.