28. decembrī stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 896, kas nosaka elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādes vērtēšanas kritērijus, projektu pieteikšanas, izskatīšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību. Īsāk sakot, Latvijas iedzīvotāji varēs saņemt līdzmaksājumu elektroauto iegādei. Atliek vien noskaidrot, kā tas īsti notiks.
Kad reāli varēs saņemt atbalstu elektroauto iegādei un ar kādām prasībām jārēķinās (19)
Raimonds Kašs, VARAM Klimata pārmaiņu departamenta direktora pienākumu izpildītājs: "Pirmais solis – 10 darba dienu laikā Vides investīciju fonds publicēs sludinājumu "Latvijas Vēstnesī" par to, ka tiek izsludināts konkurss, kura ietvaros uzņēmēji, kas vēlēsies pārdot elektrotransportlīdzekļus, iesniegs projekta iesniegumu, pēc kā tiks noslēgts līgums par īstenošanu."
Kādiem automobiļiem būs pieejams atbalsts? Kā norāda Raimonds Kašs, tie būs jauni elektromobiļi ar atbalstu 4500 eiro apmērā, lietoti ar 2250 eiro un ārēji lādējami hibrīdauto ar 2250 eiro. Atbalsta gala saņēmēji ir fiziskas personas, Latvijas iedzīvotāji, turklāt noteikts, ka
privātpersona varēs iegādāties ne vairāk kā vienu automobili mājsaimniecības locekļu mobilitātes nodrošināšanai un ne dārgāku par 60 000 eiro bāzes komplektācijā.
Jautāts, kad interesenti varēs pieteikties atbalstam, Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs norāda, ka pirmie pretendenti, kas gribēs pieteikties, varēs to darīt februāra beigās, marta sākumā. Piedevām papildus subsīdijai paredzēts piedāvāt arī citus ieguvumus, piemēram, vecā spēkrata utilizāciju.
Raimonds Kašs: "Ja iedzīvotāju rīcībā ir darboties spējīgs transportlīdzeklis, kas izmantots pēdējos trīs gadus un nobraucis zināmu attālumu, to var nodot norakstīšanai un saņemt 1000 eiro klāt."
Lai utilizācijai netiktu nodoti sen nelietoti lūžņi, automašīnai jābūt derīgai tehniskajai apskatei. Papildu stimulus elektroauto iegādei sniegs arī tirgotāji, piemēram, riepas, apdrošināšanu, servisu.
Andris Kulbergs tikmēr piebilst, ka elektroauto varēs iegādāties arī operatīvajā līzingā, kas šādu iespēju pavērs krietni vien plašākam pircēju lokam. "Ja iesaista operatīvo līzingu, var samazināt mēneša maksājumu. Tie vairs nav 600 - 700 eiro, kas ir nesasniedzama summa."
Ar ko jārēķinās atbalsta saņēmējam
- Galvenais nosacījums – piecu gadu laikā jāveic 52 000 km. Ja robeža tiek sasniegta ātrāk, tad beidzas monitorings. Gada laikā jānobrauc 10 400 km.
- Ja nobraukums netiek sasniegts, tad pēc formulas tiek aprēķināts neatbilstības apjoms.
- Ja pircējs mašīnu pārdod vai to viņam atsavina, atbalsta summa ir jāatmaksā. Tas faktiski izslēdz iespēju, ka kāds iegādājas elektroauto, lai to nākamajā dienā pārdotu kādam citam.
- Subsidētā elektrauto īpašniekam būs jāiesniedz atskaites par nobraukumu. Ērtāk tās būtu piesaistīt tehniskās apskates datiem.
Latvija ir viena no pēdējām Eiropas Savienības valstīm un pēdējā Baltijā, kur ieviests finanšu atbalsts elektroauto iegādei.
Andris Kulbergs: "Mēs, Latvija, bijām palikuši starp pēdējām piecām ES valstīm, kur nebija šādas programmas. Mūsu kaimiņi jau divus gadus īsteno šādas programmas."
Savā ziņā tas pat nav slikti, jo bijusi iespēja mācīties no kaimiņu kļūdām un tās nepieļaut.
Raimonds Kašs norāda, ka Igaunijā un Lietuvā ir atbalsta programmas ar dažādiem nosacījumiem. Ir ņemtas vērā vairākas nianses, tāpēc atbalsta programmas saņemšanai vajadzētu būt raitākai. Kā būtisks aspekts te minēta programmas realizācija caur uzņēmumiem, nevis pašiem iedzīvotājiem.
Nobeigumā Kulbergs vēl norāda, ka elektroauto pircējiem, izmantojot VARAM programmu, jārēķinās arī ar dažādiem ierobežojumiem. Piemēram,
ar valsts atbalstu iegādātu elektrisko automašīnu nedrīkstēs izmantot saimniecīskā darbībā
Šobrīd vēl jāņem vērā, ka programma būs pieejama tikai privātpersonām, nevis uzņēmumiem. Uzņēmumi uz atbalstu var cerēt nākamā gada otrajā pusē, bet reāli šāda programma varētu sākt strādāt 2024. gadā. Līdz tam jācer, ka veiksmīgi tiks apgūti privātpersonu atbalsta programmai atvēlētie 10 miljoni eiro, par kuriem iegādāto transporta vienību skaits varētu sasniegt 3800. Varētu būt arī vairāk, ja elektromobiļi būtu lētāki.