Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Spēle $70 miljardu vērtībā jeb kā vērienīgākais darījums spēļu nozarē ietekmēs internetu (25)

Foto: Reuters / Scanpix

Pagājušajā nedēļā notikušais 70 miljardu dolāru vērtais darījums kļuvis par lielāko videospēļu un arī “Microsoft” vēsturē. Paredzams, ka “Activision Blizzard” iegāde pilnībā mainīs videospēļu industriju, kā arī internetu kopumā. Medijs “The Bell” skaidro, kā “Microsoft” un “Activision” varētu mainīt spēku samērus metaversu sacensībā.

Kas noticis?

Otrdien, 18. janvārī, “Microsoft” paziņoja, ka ir panākta vienošanās par datorspēļu izstrādātāja “Activision Blizzard” iegādi, par ko galdā tika likti 70 miljardi dolāru. Šis ir īsts megadarījums – lielākais ne tikai “Microsoft”, bet arī visā videospēļu nozarē kopumā. Jāpiebilst, ka arī pandēmijas laikā pasaulē vēl nebija noticis neviens tik vērienīgs darījums.

Notikušā darījuma sekas bija manāmas arī finanšu tirgos – “Activision Blizzard” akciju vērtība kāpa par teju 25%, bet “Microsoft” akciju vērtība samazinājās par aptuveni 3%. Par to, ka videospēļu (it īpaši viedtālruņu spēļu segmentā) konkurence ir ļoti liela, liecina arī darījums, kurā “Farmville” izstrādātājus “Zynga” par 12,7 miljardiem dolāru iegādājās “Take-Two”. “Bloomberg” vēsta, ka arī “Zynga” bija “Microsoft” redzeslokā, taču šis tehnoloģiju gigants bija koncentrējies uz “lielākas zivs” iegūšanu.

Novērtējums un skandāls

Darījums ar “Microsoft” tikai izskatās ļoti izdevīgs un dārgs. Pirms gada, kad “Activision Blizzard” akciju vērtība pārsniedza 100 dolārus par vienību (pašlaik “Activision” akcijas maksā ap 95 dolāriem), loģiski, ka spēļu veidotāja iegāde maksātu dārgāk. Tomēr spēļu uzņēmuma reputāciju ievērojami pabojāja ļoti nepatīkams skandāls.

Skandāls sākās ar to, ka “Activision Blizzard” tika apsūdzēta toksiskas darba vides uzturēšanā, tajā skaitā arī seksuālās vardarbības piekopšanā darba vietā. 2021. gada jūlijā prasību tiesā pret “Activision” iesniedza Kalifornijas regulators, bet dažus mēnešus vēlāk “The Wall Street Jorunal” rakstīja par kompānijas vadītāju 30 gadu garumā Bobiju Kotiku. Izrādījās, viņš ne tikai zinājis par notiekošo uzņēmumā, bet arī centies noslēpt notiekošo no direktoru padomes. Īsi pēc tam “Activision” akciju vērtība samazinājās par 40%, bet direktoru padomes pieaugošā spiediena rezultātā Kotiks izlēma pārdot uzņēmumu.

Par darījuma “lokomotīvi” kļuva “Microsoft” darbinieks Fils Spensers, kurš kompānijā strādā kopš 1988. gada un pašlaik ieņem izpildviceprezidenta amatu. Par Spensera galvenajiem nopelniem tiek uzskatīta konsoles “Microsoft Xbox” glābšana ar pārstrādātu biznesa modeli, “Minecraft” iegāde par 2,5 miljardiem dolāru un “ZeniMax” (“Fallout” un “Doom” izstrādātājs) iegāde par 7,5 miljardiem dolāru. Spensers bija labi pazīstams ar Kotiku, jo “Activision” aktīvi adaptēja savas izstrādātās spēles “Xbox”. Tomēr Kotika lēmums pārdot savu kompāniju “Microsoft” netika pieņemts uzreiz.

Pēc “Bloomberg” datiem, viens no galvenajiem “Activision” pircējiem bija “Meta” – “Facebook” māteskompānija. “Bloomberg” informācijas avots norāda, ka Kotiks pats nevēlējās pārdot uzņēmumu, taču tas tika darīts uz viņu izdarītā spiediena dēļ, kā arī tādēļ, ka viņš cerēja par “Activision” iegūt augstāku cenu. Tā kā Kotiks bija zaudējis ietekmi direktoru padomē, viņam nekas cits neatlika, kā piekrist pārējai uzņēmuma vadībai pārdot kompāniju “Microsoft” – tāpēc citi varianti īsti nemaz netika izskatīti.

58 gadus vecais Kotiks būs “Activision” vadītājs līdz brīdim, kad tiks pabeigts darījums ar “Microsoft”. Pēc tam kompānijas vadītāja amatā stāsies “Microsoft Gaming” direktors Spensers.

Kādēļ “Microsoft” ir nepieciešams “Activision”?

Kopumā tiek uzskaitīti pieci iemesli, kādēļ “Microsoft” ir nepieciešama šī kompānija. Pirmkārt – vērienīgums. “Activision” datorspēļu nozarē ir leģendārs statuss, jo tieši šī kompānija ir radījusi “Call of Duty”, “World of Warcraft”, kā arī “Guitar Hero” franšīzes. Līdz ar “Activision” iegādi “Microsoft” kļūs par trešo lielāko spēļu kompāniju pasaulē, atpaliekot no Ķīnas “Tencent” un Japānas “Sony”.

Mobilās spēles – šis tirgus pašlaik pasaulē ir līdzvērtīgs spēļu tirgum konsoļu un datoru segmentos kopā ņemtiem, un tā izaugsme ir ļoti strauja. “Microsoft” ietekme šajā pozīcijā līdz šim ir bijusi vāja. “Mēs visi saprotam, ka galvenā spēļu platforma pasaulē ir mobilais telefons,” sacīja Spensers.

Tiešā pieejamība – ar simtiem miljonu “Activision” lietotāju kontu, “Microsoft” varēs rēķināties ar piekļuvi lielai auditorijai. Turklāt – būs iespējams apiet “Apple” un “Google” lietotņu veikalus, ar kuriem “Microsoft” ir konflikts saistībā ar komisijas maksām lietotņu veikalos.

Metaverss. Tas, kas jau ir iestrādāts daudzās tīmekļa spēlēs, ir ļoti līdzīgs tam, ko vēlas redzēt kompānijas digitālajās pasaulēs – grafika, ideoloģija, spēlētāju mijiedarbība un pat saziņa čatā un ar balsi. “Microsoft” plāno spēļu pasaulei radīt arī “virtuālu biroju pasauli”, kurā būs dažādas paplašinātas darba organizēšanas iespējas.

Saturs un mākoņpakalpojumi. Pašreizējo un nākotnes “Activision” saturu, visticamāk, pārcels uz “Xbox Game Pass” platformu, un uz to pārcelsies ne tikai spēlētāji, bet arī izstrādātāji. “Microsoft” līdz šim nebija izdevies pārnest uz vienoto platformu “TikTok”, “Pinterest” un “Discord”, taču “Activision” gadījumā izskatās, ka likmes ir sevi attaisnojušas.

Pats galvenais – līdz ar īpašnieka maiņu “Activision” varētu mainīties arī darba kultūra, no kuras tiks izskausta toksiskā prakse.

Kas tālāk?

“Financial Times”, kas seko līdzi darījumam, norāda, ka “šis darījums ir tīmekļa jaunās paaudzes – Web 3.0 sākumpunkts, kā arī spēļu industrijas jaunai ērai, kas nesīs ap 200 miljardus dolāru gadā”.

“Vienā brīdī “Microsoft” ieguva iespēju kļūt par vienu no lielākajiem metaversa vides lielākajiem spēlētājiem, ievērojami mainīt tirgū esošās alianses un radīt jaunas virtuālās pasaules fundamentu,” raksta izdevums.

“Microsoft” sava vadītāja Satjas Nadellas vadībā vairs nav tikai liels tehnoloģiju uzņēmums, jo tas cenšas papildināt savu satura infrastruktūru. Nevar izslēgt, ka papildinātās realitātes ierīces, kā “Facebook Oculus”, “Google Stadia” un citas, kļūs par “Microsoft” produkcijas izplatīšanas kanāliem.

Vidējā perspektīvā, ja “Microsoft” izdosies veiksmīgi integrēt “Activision” savās sistēmās, tad kompānijai izdosies iekarot veiksmīgāku pozīciju spēļu konsoļu tirgū (it īpaši cīnoties pret “Sony”), kā arī paplašināt savas iespējas mobilo spēļu jomā.

Iepriekš Nadella sacījis, ka nākotni redz “Neflix līdzīgā platformā spēlēm” – universālai platformai ar abonentmaksu, kurā būs pieejamas dažāda tipa spēles un ekskluzīvs saturs. Tas, ka spēles kļūs par galveno metaversa stūrakmeni, esot neapšaubāmi. Spēļu digitālajās pasaulēs, kas līdz šim uzskatītas par “digitālu sabiedrību un personību kopumu”, “Microsoft” vēlas iegūt vadošo lomu un nostiprināt savu ietekmi.

Svarīgākais
Uz augšu