Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Jaunākās tendences hibrīdauto segmentā: visas sistēmas vienā modelī (7)

Kia Sportage instrumentu panelis
Kia Sportage instrumentu panelis Foto: Kia

​Pirms divām desmitgadēm iekšdedzes un elektriskā motora apvienošana tika uztverta divējādi: daži šajā sistēmā saskatīja ekonomijas un ekoloģijas potenciālu, kamēr citi šaubījās par tās ilgmūžību. Laika gaitā hibrīdi ir pierādījuši, ka ir ne tikai ekonomiski, bet arī uzticami. Mūsdienās ražotāji piedāvā dažādu tipu hibrīdsistēmas un ir iespējams iegādāties tādu automobili, kas vislabāk atbilst konkrētā pircēja vajadzībām.

Trīs veidu sistēmas

To, kuru hibrīdsistēmu izmantos konkrētajā modelī, parasti nosaka automobiļa iezīmes, piemēram, piederība noteiktai klasei. Tā mazām pilsētas mašīnām izmanto kompakto, lēto vieglā hibrīda sistēmu (MHEV), kas palīdz saglabāt nelielu svaru un saprātīgas pašizmaksas. Vidēja izmēra modeļos vieta biežāk atrodas pašuzlādes sistēmai (HEV), kurā ir jaudīgāks akumulators un kura ir tehniski sarežģītāka, taču arī efektīvāka par vieglo hibrīdu. Vēl autoražotāji piedāvā ārējās uzlādes jeb spraudņa hibrīdsistēmu (PHEV), kas paredzēta lielākiem un smagākiem automobiļiem.

Hibrīdauto
Hibrīdauto Foto: Shutterstock

Visaptverošās hibridizācijas iespaidā tirgū parādās jaunas tendences. Piemēram, jaunā piektās paaudzes Kia Sportage pircēji var izvēlēties tādu variantu, kas ir vispiemērotākais viņu vajadzībām: modelim ir pieejami visi trīs hibrīda varianti - gan vieglais, gan pašuzlādes, gan lādējamais. TV raidījuma "TV Auto ziņas" veidotājs Aldis Zelmenis saka - lai pieņemtu gudrāko lēmumu tieši sev, nepieciešams pievērst uzmanību dažām būtiskām niansēm.

"Vieglā elektrifikācija dod vismazāko pienesumu kā dinamikas, tā emisiju ziņā, taču ļauj iekļauties piesārņojuma limitos. Turklāt tā ir lēta, tāpēc būtiski neietekmē automobiļa cenu. Šis variants ir vispiemērotākais tiem, kam regulāri jābrauc lielas distances pa šoseju, kur pašuzlādes un spraudņa hibrīdiem nav izteiktu priekšrocību. Uzlādējamie hibrīdi ir visdārgākie, taču pilns akumulators ļauj veikt 40-50 km tīrā elektriskajā režīmā. Pat ar pieaugušajām elektroenerģijas cenām tāds spēkrats ļauj braukt lētāk, nekā izmantojot tikai iekšdedzes dzinēju.

Tiesa, ar uzlādējamo hibrīdu nedrīkst slinkot - ir jāatceras to uzlādēt, tāpēc ir svarīgi, lai mājās vai darbā būtu ērtas uzlādes iespējas. Tradicionālais pašuzlādes hibrīds ir optimāls variants tiem, kuri lielākoties pārvietojas pa pilsētu, - jaunie automobiļi tik tiešām ir ekonomiski. Tā ir laba izvēle, ja gribas braukt videi draudzīgi, bet nav iespējama ērta uzlāde, piemēram, ja dzīvojat daudzdzīvokļu namā. Turklāt parastais hibrīds ir ievērojami lētāks nekā uzlādējamais," stāsta Aldis Zelmenis.

Atšķirības uzskatāmi demonstrē dažādu viena modeļa versiju tehniskie dati. Piemēram, Sportage ar 1,6 litru 150 ZS benzīna dzinēju un manuālo pārnesumkārbu patērē 6,6-7,0 litrus benzīna uz 100 km. MHEV versija ar tādiem pašiem parametriem - līdz 0,5 litriem mazāk, savukārt pašuzlādes hibrīda patēriņš ir zem 6 litriem (pēc WLTP testiem).

Krosovers Kia Sportage
Krosovers Kia Sportage Foto: Kia

Vai hibrīds var būt dinamisks?

Degvielas ekonomija nav vienīgais, kas rūp braucējiem. Daudzi vēlas, lai automašīna būtu dinamiska. Divās pirmajās desmitgadēs hibrīdi tik tiešām nebija īpaši sparīgi, jo prioritāšu galvgalī bija degvielas taupīšana. Tagad situācija ir mainījusies. "Ja hibrīda sistēma ir labi noregulēta, mašīna jums patiks. Elektromotors būtībā dara papildu turbīnas darbu un, kad nepieciešams, nodrošina dinamiku. Sākotnēji hibrīddzinēju veidotāji vairāk koncentrējās uz ekoloģiju un ekonomiju, bet tagad aina ir citāda. Ja apskatīsiet dažādu modeļu jaudīgākās versijas, atklāsiet, ka daudzās iekšā ir hibrīda iekārta," norāda Aldis Zelmenis.

Žurnāla Klubs auto apskatnieks un Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis Toms Timoško uzskata, ka labu hibrīdu no viduvēja atšķir tas, cik veiksmīgi ir integrēti un salāgoti dažādi elementi - cik plūdena ir iekšdedzes dzinēja un elektromotora sadarbība, cik labi salāgota rekuperācija un darba bremzes, cik veiksmīgi elektriskā piedziņa iekļauta transmisijā. Viņš piekrīt, ka modernie hibrīdi spēj pārsteigt ar savām dinamiskajām īpašībām. Aplūkojot tehnisko datu tabulas un jaudas rādītājus, hibrīdi bieži vien ieņem augstākās pozīcijas. Piemēram, uzlādējamais Volkswagen Tiguan eHybrid attīsta 245 ZS jaudu, bet vēl jaudīgāks ir tikai īpaši sportiskais Tiguan R. Jaunā Sportage PHEV versija attīsta 265 ZS.

HIbrīdauto dzinējs
HIbrīdauto dzinējs Foto: Kia

Dārgāks ieguldījums var atmaksāties nākotnē

Lai cik svarīgs kritērijs būtu ekoloģija un degvielas ekonomija, Toms Timoško uzskata, ka galvenais faktors ir un paliek cena. Uzlādējamie hibrīdi ir daudz dārgāki nekā versijas ar parasto iekšdedzes dzinēju, un vairāk nākas maksāt arī par pašuzlādes hibrīdiem. Tomēr, raugoties tālākā nākotnē, lielāks sākotnējais ieguldījums patiesībā varētu atmaksāties.

"Viens arguments ir lielāka atlikusī vērtība. Atsevišķi hibrīdi lietoto auto tirgū pašlaik ir dārgāki nekā modeļi ar iekšdedzes dzinēju. Ja tuvāko gadu laikā tiks koriģētas nodevas, tās vēl vairāk saistot ar izmešiem, tad tagad iegādātie jaunie hibrīdi otrreizējā tirgū izrādīsies pieprasītāki un vērtīgāki. Otrkārt, neapšaubāma hibrīda priekšrocība ir zemāks degvielas patēriņš, un, kaut tam nav izšķirošas nozīmes, rekuperācijas sistēma paildzina bremžu detaļu kalpošanas laiku. Visbeidzot, divdesmit gadu laikā ar hibrīdiem uzkrāta ievērojama pieredze un tirgū netrūkst piemēru, kuri apliecina to uzticamību un ilgmūžību, kas - grozi, kā gribi - ir svarīgi jebkuram autobraucējam," piebilst Kluba auto redaktors.

Nepalaid garām!
Uz augšu